In detail: de nieuwe Chevrolet Corvette Stingray Convertible

0

Afgelopen zomer haalde Chevrolet het doek van de nieuwe Corvette Stingray. Het is ondenkbaar dat de Amerikaanse sportwagen niet ook in een open uitvoering op de markt komt. Die zie je hier in productierijpe vorm.

De nieuwe generatie Corvette heeft na 66 jaar zijn V8 motor niet langer voorin zitten, maar midscheeps achter. Een primeur voor de Amerikaanse sportwagen, die al veel discussiestof heeft doen opwaaien. Maar qua design is de Corvette eigenlijk behoorlijk gebleven. Dat geldt ook voor de Convertible versie van de Corvette Stingray.

Chevrolet heeft de nieuwe Corvette in de basis als Convertible ontwikkeld en dat is de reden dat de reguliere versie over een handmatig verwijderbare hardtop beschikt en dus ook een beetje ‘open’ is. De échte cabrioletversie heeft een dak dat elektronisch kan worden weg geklapt. Voor deze handeling beschikt de Corvette Convertible over 6 elektromotoren. De Chevrolet laat zich in 16 tellen tot een snelheid van maximaal 48 km/u openen of sluiten. De vorige generatie Corvette Convertible beschikte over een hydraulisch systeem. Volgens Chevrolet moet de nieuwe constructie betrouwbaarder zijn.

Het achterdek van deze Convertible is designtechnisch duidelijk anders dan het exemplaar van de reguliere Corvette. Het dak is standaard in carrosseriekleur gespoten. Een exemplaar in de tint ‘Carbon’ is optioneel leverbaar. In de bagageruimte kunnen nog steeds 2 golfclubs worden meegenomen. De Corvette Stingray Convertible is voorzien van een achterruit die aparte kan worden geopend. Dat is handig als men het dak dicht wil laten, maar toch maximaal wil kunnen genieten van de 8 cilinder motor.

Aan de 6,2 liter grote V8 veranderde niets en dit betekent dat ook de Convertible uitvoering van de Corvette Stingray over 502 pk en 637 Nm beschikt. De zogeheten LT2 motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat met dubbele koppeling. De Chevrolet kan met deze aandrijflijn in afgerond 3 seconden naar 100 km/u accelereren. De Convertible is slechts 35 kilo zwaarder dan de Corvette Stingray met ‘dicht’ dak.

In de Verenigde Staten is de Convertible circa 7.500 dollar duurder dan de Corvette Stingray met handmatig verwijderbare hardtop. Voor Nederland betekent dit, alle belastingen meegerekend, een tarief van circa 190.000 euro. Veel geld, maar nog altijd fors minder dan je voor een open Ferrari of McLaren met 8 cilinder motor kwijt bent. De Convertible gaat in het eerste kwartaal van 2020 in productie, precies op tijd voor het nieuwe voorjaar. Dan komt de nieuwe Corvette ook naar Europa.

Reageren is niet mogelijk.