Volkswagen trekt haar dochters Seat en Skoda uit elkaar

0

De hoofddirectie van het Volkswagen concern is van mening dat de verschillende merken van de groep te veel in het vaarwater van elkaar zitten. Daarom wil Wolfsburg haar verschillende dochters anders positioneren.

Het is vooral Seat dat op zoek moet naar een ander koperspubliek. Het is niet voor het eerst dat dit Spaanse merk zich moet herpositioneren. Na de overname door Volkswagen profileerde Seat zich met nuchtere gezinswagens als de op Golf techniek gebaseerde Toledo. Maar in de jaren negentig mat het merk zich met de Ibiza GTI en later de hete uitvoeringen van de Leon een uitgesproken sportief imago aan. Dit tot groot plezier van de autoconsument met benzine in zijn bloed, die de modellen ‘vol emotie’ zeer konden waarderen, maar na de eeuwwisseling ontdekte het Spaanse merk de MPV. Niet alleen in de vorm van de Altea en de Alhambra, maar ook de Toledo moest aan dit carrosserieconcept geloven. Seat bleek hiermee de verkeerde afslag te hebben genomen en schreef jarenlang rode cijfers. Brave gezinswagens als de Toledo en de Exeo bleken ook niet het ei van Columbus voor de naar de pot met goud zoekende Spanjaarden. Gelukkig wist Seat in 2012 weer een lekkere Leon te serveren en wist het merk zich met de SUV modellen Arona, Ateca en Tarraco definitief de weg naar herstel te vinden: er wordt momenteel weer leuk geld verdiend.

Eind goed, al goed? Nee, want de hoofddirectie van het Volkswagen concern heeft bedacht dat Seat nu premium moet worden. Met modellen die misschien wel duurder zijn dan die van het moedermerk zelf. Je zou denken dat de plannen die Seat heeft om het premium segment te bedienen met het Cupra label vooralsnog voldoende zijn, of op zijn minst het voordeel van de twijfel verdienen, maar daar wordt in Wolfsburg dus anders over gedacht. Het repertoire van Seat moet dus in prijs gaan stijgen en een directe concurrent van Alfa Romeo worden, wat ooit al de wens was van wijlen Ferdinand Piëch.

Autointernationaal.nl vindt de nieuwe herpositionering van Seat een kansloze missie. Vooral omdat een automerk nooit zijn thuismarkt moet verwaarlozen. En Spanje is qua welvaartsniveau nou eenmaal minder ‘premium’ dan Duitsland. Het is geen toeval dat luxe merken als Audi, BMW, Mercedes-Benz en Porsche vooral bij onze oosterburen tot wasdom gekomen zijn. Net zo min als het feit dat Groot-Brittannië, dat gekenmerkt wordt door relatief grote inkomensverschillen een vruchtbare geboortegrond is gebleken voor allerlei exclusieve autofabrikanten. Dus Seat, let op uw zaak, negeer wat er vanuit Wolfsburg wordt gecommandeerd en blijf auto’s ontwikkelen die voor een lagere prijs winstgevend verkocht kunnen worden dan Volkswagen dat kan. Dat Alfa Romeo momenteel zo sterk in de verkoop problemen zit, komt omdat modellen als de Giulia en Stelvio veel te duur zijn voor haar thuismarkt. Dit merk zou nooit in de afzet piepzak zijn beland als er meer werd was gemaakt van het C segment, waartoe ook de populaire 156 toe behoorde.

De plannen die de hoofddirectie van het Volkswagen concern voor Skoda heeft, snijden gelukkig meer hout. Dit merk moet weer beter gaan scoren in het Oostblok, klanten afsnoepen van het gestaag opstomende Dacia en een alternatief gaan vormen voor autoconsumenten die vinden dat de modellen van Hyundai of Kia zachtjesaan te duur zijn geworden. Als dit betekent dat de technologische kloof met Volkswagen weer groter wordt, dan is dat maar zo. Heimelijk lijkt men dat in Wolfsburg wel best te vinden. Volkswagen vindt namelijk dat Skoda qua afwerking, technologie, materiaalkeuze en prijs haar te dicht op de hielen zit. De Tsjechen moeten dus een toontje lager gaan zingen en dienen zich te gaan concentreren op auto’s die primair functioneel, rationeel en aantrekkelijk geprijsd zijn.

Wellicht heeft Skoda haar hand overspeeld met de conceptstudie Vision iV. Die op het MEB platform gebaseerde elektrische middenklasser overschaduwd de nieuwe Volkswagen ID.3 in alle opzichten. Dat is tegen het zere been in Wolfsburg, met als gevolg dat de Tsjechen nu worden teruggefloten. Het is daarom onzeker of er opvolgers komen voor de RS versies van de Octavia en Kodiaq. Jammer, maar kijkend naar het welvaartsniveau in Oost Europa snijdt de beslissing wel enigszins hout. Skoda claimt als geen andere Volkswagen dochter de expertise in huis te hebben om goedkope auto’s te kunnen bouwen. Om deze reden mag zij zich ook over de India ontfermen. Het repertoire van Volkswagen is te duur voor deze automarkt. Van Skoda wordt nu verwacht dat zij consequent is en zich ook in Europa op lage productiekosten gaat focussen.

De ingreep van de hoofddirectie van het Volkswagen concern zal er toe leiden dat duo modellen als de Seat Ateca en de Skoda Karoq tot het verleden gaan behoren. Al te nadrukkelijke overlappen in het gamma van de groep moeten voorkomen worden, met als doel minder interne concurrentie. Met name in kleine niches dienen moeder en dochters elkaar niet in de weg te zitten. Om deze reden zal Volkswagen in Europa geen Tiguan Coupé op de markt brengen. In dat nichesegment is Audi immers al actief met de Q3 Sportback.

Reageren is niet mogelijk.