Zó kan Fiat er weer bovenop komen!

0

Fiat staat er slecht voor. Niet alleen in Europa, waar de verkopen in augustus met liefst 26 procent zijn gedaald, waar de vraag is gekelderd van 46.121 auto’s in 2014 naar slechts 15.521 eenheden vorig jaar. Bij ons waren er in augustus slechts 241 klanten versus 939 in dezelfde maand van 2018. Betekent dit dat Fiat als verloren moet worden beschouwd en dat het merk op weg is naar de uitgang? Zeer zeker niet! Maar Fiat moet wel haar oogkleppen afdoen en open staan voor een aantal verfrissende adviezen waarmee de verkopen weer een impuls kunnen krijgen.

 

  1. Meer samenwerking

Fiat heeft het met name moeilijk op de Amerikaanse markt. Dat komt door de verkeerde modellenmix. Het is sowieso discutabel of je een auto van speelgoedformaat (de 500) moet aanbieden in een land waar ‘big’ nog steeds als ‘beautiful’ wordt beschouwd, maar de 500L is helemaal discutabel. Niet alleen vanwege zijn merkwaardige proporties en onduidelijke positionering, maar ook omdat deze Fiat vanuit Europa wordt aangevoerd. Dat betekent hoge logistieke kosten waardoor de 500L nooit op prijs kan concurreren (met de 500 kan dat wel omdat die in Mexico gebouwd wordt). In 2014 gingen er nog 12.413 exemplaren van de MPV over de toonbank, maar vorig jaar bleef de teller steken op 1.413 eenheden. Oorzaak is natuurlijk dat de Amerikaanse autoconsument veel liever een SUV, cross-over, terreinwagen of pick-up heeft. Als Fiat die zelf niet in huis heeft, dat moet zij die elders proberen in te kopen. Zoals zij met de 124 Spider gedaan heeft. Die was weliswaar een bescheiden verkoophit, maar heeft het merk wel meer aanzien gegeven.

Waarom komt Fiat niet met een eigen versie van de Suzuki Jimny? In het verleden werd de Sedici afgeleid van de SX4 van deze collega en die cross-over heeft de Italianen geen windeieren gelegd. Suzuki heeft wellicht best oren naar levering van een Fiat versie van de Jimny (zie bovenste computerfoto) voor verkoop op de Noord Amerikaanse markt. Daar zijn de Japanners zelfs immers niet meer actief, dus voor kannibalisatie van de afzet hoeft men niet bang te zijn. Met de atmosferische 1,5 liter motor is de Jimny niet echt spannend gemotoriseerd, maar met de eigen 1.4 MultiAir krachtbron kan Fiat wel voor vuurwerk in het Amerikaanse terreinlandschap zorgen.

  1. Omarm de middenklasse

De Nederlandse politiek heeft de middenklasse (her)ontdekt. Logisch, want daar zitten immers de grote kiezersaantallen. De VVD maakt zich daarom vandaag de dag druk om het salaris van de gewone man en Groen Links wil laten zien bereid te zijn om constructief mee te denken in plaats van alleen maar oppositie voeren. Op de automarkt zitten de grote aantallen ook in het midden. De Volkswagen Golf is niet voor niets al jarenlang een publiekslieveling. Op de thuismarkt van Fiat zijn weliswaar kleinere auto’s populair, maar een volumemerk dient zich niet blind te staren op de onderste autoklasse. Dat deden de Italianen in de jaren zestig toch ook niet? Toen wist Fiat begerenswaardige middenklassers als de 124 en 125 op de markt te brengen en werd er aan de lopende band ‘Auto van het Jaar’ verkiezingen gewonnen. Het verval sloeg toe toen Fiat zich er zich met modellen als de Argenta, Tempra en Journey met een jantje van leiden van af ging maken in het middensegment.

Wil Fiat iets van haar oude glorie terugwinnen, dan moet zij een comeback zien te maken in het C/D segment. De door Turken gebouwde Tipo is duidelijk niet de oplossing. Waarom herlanceert Fiat de 124 niet? De cijfercombinatie staat dankzij de Spider al op een gunstige manier op het netvlies bij de autoconsument. Fiat heeft zelf geen geschikt onderstel voor een middenklasser, maar dat is geen probleem. De koers moet sowieso toch verlegd worden richting elektrische aandrijving, dus waarom zou Fiat die nieuwe 124 dan niet baseren op het MEB platform? Ford gaat dit onderstel ook gebruiken voor een onderstel en in Wolfsburg zullen de Italianen met open armen ontvangen worden omdat de ontwikkelingskosten van het MEB platform alleen terugverdiend kunnen worden bij enorme schaal/verkoop volumes. Als Fiat gewiekst is, dan gaat zij tegelijkertijd prijsonderhandelingen voeren met Hyundai – Kia over het gebruik van het onderstel voor een nieuwe generatie elektrische middenklassers dat daar momenteel in ontwikkeling is. Links om of rechts om kan hier een mooie deal uitrollen voor techniek waarop Fiat zelf een aantrekkelijke carrosserie monteert. Historisch is de combinatie van verleidelijke Italiaanse styling met degelijke Noordwest Europese techniek een succesformule.

Op de computerfoto zie je een sedan. Is dat een achterhaald carrosserieconcept? Welnee, deze koetswerkvorm is bezig met een comeback. De 4-deurs Porsche Taycan en de als een razende verkopende Tesla Model 3 zijn feitelijk ook sedans. Het is alleen maar goed als Fiat niet met een nietszeggende variatie op het Volkswagen ID.3 thema komt, maar een middenklasser ontwerpt waar de Europese consument direct zin in heeft. Een elektrische 124 kan dat zijn!

 

  1. Jeep is niet alleen jouw zuster, maar ook jouw rivale.

De Fiat 500X en Jeep Renegade zijn technisch identiek, maar het is de laatste die de verkoopshow steelt. Het resultaat is dat het Amerikaanse premium / niche merk afgelopen maand in Nederland bijna anderhalf keer zoveel auto’s wist te verkopen dan de Italianen die geacht worden het volumesegment te bedienen. Dat laat Fiat toch niet op zich zitten! De 500X is eigenlijk te lief en aaibaar vormgegeven voor een SUV. De hoekige en stoere Renegade weet daarentegen wel de gevoelige snaar te raken. Moet Fiat zich bij dit voldongen feit neerleggen? Nee! Direct terug naar de tekentafel en óók een hoekige SUV ontwerpen (zie derde computertekening).

 

Wat is er mis met interne concurrentie? De Volkswagen Groep is er groot door geworden. De Seat Tarraco, de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan lijken elkaar enorm te beconcurreren, maar ze zijn alledrie succesvol en het is juist de externe concurrentie die onder dit modellenveelvoud lijdt. Dus Fiat, maak je geen zorgen om Jeep. Die redt zich heus wel. Maar kom met modellen die bewezen succesvol zijn. Ook als dit Jeep een enkele Renegade klant kost!

Reageren is niet mogelijk.