Beter, maar nog steeds geen segmenttopper: test nieuwe Nissan Juke

0

Het heeft even (9 jaar) geduurd, maar Nissan heeft de nieuwe Juke test klaar. De aflossing van de eerste generatie komt geen moment te vroeg, want vorige maand werd er geen enkel exemplaar van de compacte cross-over op kenteken gezet in Nederland. Toch zal die Juke de geschiedenis in gaan als een succes, want er zijn sinds de introductie in 2010 ruim 1 miljoen exemplaren van verkocht. Dit succes is niet in de laatste plaats te danken aan de markante vormgeving. De eerste generatie Juke was allesbehalve een grijze mus. Maar wel een auto met duidelijke minpunten, zoals een krap interieur en een spijkerharde vering.

Nissan zegt deze tekortkomingen bij de nieuwe editie opgelost te hebben. De tweede generatie Juke staat op een groter en moderner platform, CMF-B genaamd (alliantiepartner Renault gebruikt deze bodemplaat voor de jongste Clio en zal er ook de nieuwe Captur op baseren). In het geval van de Nissan bedraagt de wielbasis 2,636 meter en dat is voor B segment begrippen fors. Het betekent dat volwassenen nu prima achter volwassenen kunnen zitten. De Juke is daarmee gepromoveerd tot volwaardige gezinswagen. Maar dat mag natuurlijk ook wel voor een auto die met 4,2 meter carrosserielengte vrijwel even groot is als de Volkswagen Golf. Dat de Nissan een slagje hoger is, merk je niet aan de hoofdruimte achterin, want die is aan de krappe kant, maar voor de benen van de achterpassagiers is er royaal plek. Ook de kofferbakcapaciteit mag met 422 liter (20 procent meer dan voorheen) gezien worden. Ook de laadopening is een stuk breder dan voorheen en de bagageruimte beschikt voortaan over een in hoogte verstelbare vloer. Alleen de forse middentunnel kan voor een eventuele derde achterpassagier een spelbreker zijn.

De CMF-B bodemplaat is recht toe, recht aan van opzet (McPherson veerpoten vóór en een torsie as achter), maar bezorgt de nieuwe Juke wel een acceptabel veercomfort. Okay, niet alle oneffenheden worden goed geabsorbeerd, maar dat is ook niet zo verwonderlijk voor een B segment auto met 19 inch wielen (en 225/45 banden). Dit formaat velgen is standaard op de debuterende Première Edition (27.990 euro in handgeschakelde vorm, 29.990 euro met 7-traps automaat) die door Nissan beschikbaar werd gesteld voor de test. De basisversie van de Juke (23.990 euro) zal met zijn kleinere wielen ongetwijfeld vergevingsgezinder veren en minder rolgeluiden produceren, maar die kon niet worden getest.

Feit is dat Nissan de 2 belangrijkste kritiekpunten bij het oude model heeft aangepakt en opgelost. Check. En dit zonder dat het design noemenswaardig is verwaterd. Ja, aan de achterzijde zijn de karakteristieke boemerang achterlichten verdwenen, maar aan het front heeft nog steeds een hoog Juke gehalte. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de verlichting vóór wederom over 2 niveaus is verdeeld. Nieuw is de LED techniek die Nissan hier toepast. Voor de rest wordt het design gekenmerkt door een gespierde schouderpartij en een sportief profiel.

Dat geeft de Juke nog steeds een eigen gezicht, ook binnen het Nissan gamma. Wel doet de achterkant enigszins aan de Toyota C-HR denken. Dit betekent niet dat Nissan kopieergedrag kan worden verweten: als geen ander houdt dit merk een patent op het ontwerpen van een controversieel vormgegeven cross-over. De nieuwe Juke is groter en een tikkeltje conventioneler dan voorheen, maar zal nog steeds niet ieders kopje thee zijn. Dat is zijn kracht, maar kan ook populariteit bij het grote publiek in de weg staan.

Betekent de eliminatie van de 2 belangrijkste minpunten van het oude model dat er nu een bovengemiddeld goede compacte cross-over is ontstaan? Nee, die conclusie is tekort door de bocht. Om te beginnen is de aandrijflijn niet om over naar huis te schrijven. Zo is een tijd van 10,4 seconden (met automaat: 11,1 tellen) voor de acceleratie naar 100 km/u niet bijzonder. Dat komt doordat er onder de 2.000 toeren weinig gebeurt bij de 1,0 liter 3 cilinder motor die op papier 117 pk levert. En dat is toch wel nodig als er afgerond 1,2 ton van zijn plaats moet worden gekregen. Diverse concurrenten weten wel binnen 10 seconden naar 100 km/u te accelereren.

Verder weten de handbak (schakelt direct, maar stroef en daardoor onplezierig om te bedienen) noch de automaat (blijft soms te lang zoeken naar de ideale versnelling) te bevredigen. Ook produceert de standaardtransmissie nogal wat bijgeluiden, waardoor het op snelwegtempo nooit echt stil is aan boord. Een CO2-uitstoot van 110 à 118 gram is netjes, maar voor een emissiecijfer van 2 cijfers is het wachten op de hybride uitvoering. Nissan houdt de specificaties daarvan nog even onder de pet.

Al rijdend valt op dat de besturing geen enkele feedback biedt van wat er onder de voorwielen gebeurt, maar de installatie is wel direct en heeft precies de juiste zwaarte, waardoor toch een gevoel van sportiviteit ontstaat. De carrosserie wordt in bochten goed onder controle gehouden. Je kan kiezen uit diverse rij modi, maar het beste is om de standaardinstelling bij de Juke aan te houden. In Eco stand lijkt het alsof Nissan een liter stroop in de motor heeft gegooid en in de Sport stand is de besturing onprettig zwaar. De vering is zoals gezegd aan de stevige kant, maar de Juke is niet onplezierig hard geveerd. Wel heeft hij last van wat onderstel vibraties; iets waar bijvoorbeeld de Volkswagen T-Cross helemaal vrij van is. En nu wij het toch over het autoconcern uit Wolfsburg hebben: de Nissan Juke mag dan sportief ogen, de Seat Arona voelt duidelijk lichtvoetiger aan.

Test auto was zoals gezegd de Première Edition. Die heeft meubilair dat is bekleed met een mix van Alcantara en leder. De zitpositie is een stuk beter dan in de oude Juke, hetgeen vooral komt doordat het stuur voortaan ook in diepte verstelbaar is. Bij de Première Edition (en de luxe Tekna / Tekna+ uitvoeringen) zitten er nogal veel knoppen op, maar daar valt blijkbaar niet aan te ontkomen als er zoveel rij assistentie systemen zijn die geactiveerd moeten kunnen worden. Voor segmentbegrippen is de nieuwe Juke zeer goed in staat om semi-autonoom te rijden dankzij het ProPilot systeem, met name indien gekozen wordt voor de versie met automatische transmissie. Dan kan de Nissan in fileverkeer de was doen. Niet alleen versnellen en vertragen, maar er ook voor zorgen dat de Juke keurig op zijn rijbaan blijft.

Op handhoogte zit er hier en daar wat onplezierig hard plastic, maar de afwerking is over het algemeen solide. Als je beter kijkt, kom je aardige details tegen, zoals echt metaal rond de draaibare ventilatieroosters.

Met een 8 inch touch screen voor het infomediasysteem is de nieuwe Juke helemaal bij de tijd, zonder de huidige referenties in het B SUV segment, de Seat Arona, de Skoda Kamiq en de Volkswagen T-Cross te onttronen. Het gros van de knoppen laat zich lichtjes en prettig bedienen. De handbak mag dan niet de beste in zijn soort zijn, de pook zit wel lekker goed onder handbereik.

Verder valt op dat het uitzicht naar achteren niet zozeer wordt beperkt door de markante C stijlen, maar vooral door de hoge taillelijn van de Juke en door zijn grote hoofdsteunen op de standaard sportstoelen van de Première Edition. De standaard dode hoe waarschuwing komt dan goed van pas, ook omdat het systeem automatisch de Nissan terug zijn rijbaan in corrigeert als hij te dicht bij een andere auto in de buurt dreigt te komen.

70%
70%
Awesome

Net als zijn voorganger zal de nieuwe Juke vooral vanwege zijn onderscheidende design gekocht worden, oftewel 'met het hart'. Toch kan de tweede generatie veel meer dan voorheen ook 'met het hoofd' aangeschaft worden. Nissan heeft een heel behoorlijke allrounder ontworpen die voldoende ruim is en voor een faire prijs wordt aangeboden. De 1,0 liter motor bezorgt de Juke geen sportieve rijeigenschappen, maar zijn benzineverbruik is netjes. Verder scoort de compacte cross-over ook op de onderdelen 'praktische eigenschappen' en 'onderstel kwaliteiten' een voldoende. Maar qua rij plezier of algehele verfijning is de nieuwe Juke geen auto die de concurrentie terug naar de tekentafel stuurt. Ja, net als voorheen moet de Nissan het vooral van zijn uiterlijk hebben. Is dat een teleurstellende conclusie? Niet perse, want aan zijn 'binnenkant' zitten nu veel minder haken en ogen dan vroeger.  

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    6.9

Reageren is niet mogelijk.