Dankzij zorgvuldige evolutie succes verzekerd: test Renault Captur 1.3 TCe

0

Waarom de korte test?

Na de Clio heeft Renault nu ook de Captur compleet vernieuwd. Hier lees jij het test verslag. De kennismaking vond plaats in de omgeving van Athene. De test auto had een Atacama oranjekleurige carrosseriekleur en stond op Goodyear Efficient Grip banden in de maat 215/55 R18. Onder de motorkap zit een 130 pk sterke 1,3 liter turbobenzinemotor. Deze 4 cilinder krachtbron komen wij al een tijdje tegen in allerhande Renault, Nissan en Mercedes-Benz modellen. Voor de Captur is ook een 155 pk versie beschikbaar.

 

Wat voor auto is het?

De Captur is met 1,5 miljoen exemplaren de best verkochte kleine SUV van Europa en dus één van de belangrijkste modellen van Renault. Het verkoopaandeel bedraagt liefst 20 procent. De Franse autofabrikant heeft hem, naar het recept van zustermodel Clio, nu helemaal vernieuwd. De tweede generatie van de Captur is 11 centimeter langer geworden en wordt gebouwd op het CMF-B platform dat Nissan gebruikt voor de jongste Juke. Dit nieuwe onderstel, dat ook onder de jongste Clio is te vinden, is lichter dan de bodemplaat die voorheen gebruikt werd en moet voor meer comfort zorgen. Ook is het CMF-B platform geschikt voor elektrificatie.

In Nederland zal er gekozen kunnen worden uit benzineversies en, vanaf begin 2020, een stekker hybride uitvoering. Deze variant krijgt een op de autosport geïnspireerde versnellingsbak. Een verschuifbare achterbank is wederom standaard in de Captur. Tegen meerprijs kan de nieuwe editie worden uitgerust met rij functies waarmee de Renault semi-autonoom zijn weg kan vinden. De 1,3 liter turbobenzinemotor van de test auto is optioneel. Instappen doe je in de Captur met 1,0 liter 3 cilinder motor onder de kap. Die levert 100 pk. Alliantiepartner Nissan levert dezelfde motor in de Juke, maar dan met directe injectie, waardoor het vermogen 17 pk hoger uitvalt. De Renault versie behoeft echter geen partikel filter en is daarom goedkoper. De 100 pk en 130 pk versies van de Captur beschikken standaard over een handbak. De 1,3 liter 4 cilinder motor kan ook worden gekoppeld aan een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Deze transmissie is standaard op de 155 pk versie.

De eerste generatie Captur was destijds de opvolger van de weinig geliefde Modus. Dat dit model flopte was een blamage voor MPV specialist Renault, dat met de Scénic en Espace wél segment hits had gescoord. Maar wellicht lag de sterk tegenvallende belangstelling voor de Modus aan het feit dat de dagen van dit carrosserietype geteld waren. Omdat Renault zich niet 2 keer aan dezelfde steen wilde stoten, gooide het automerk het vervolgens over een andere boeg met het SUV model Captur. Daarvan trokken de Fransen elk jaar meer klanten. Opvallend, want normaliter piekt een nieuw model in zijn eerste of tweede volle verkoopjaar, om daarna een afzetdaling te ondergaan.

De Fransen domineren zoals gezegd het segment van de automarkt, maar in de vorm van de, Duster van budgetdochter Dacia is er een bijzonder sterke kaper op de kust. Die was in Augustus na de Volkswagen Golf zelfs de best verkochte personenwagen van Europa. Min of meer tegelijkertijd heeft Peugeot de 2008 compleet vernieuwd. Dit SUV model wordt geleverd door het PSA concern, dat in de vorm van de Opel Crossland X in de eerste 9 maanden van dit jaar het betreffende segment aanvoerde. De T-Cross zal vermoedelijk verkooptechnisch ook van zich laten horen. Dit kleine SUV model is immers afkomstig van algeheel marktleider Volkswagen.

 

Is het wat?

Ja, maar je moet de Captur niet beschouwen als een echte SUV. Om aan die kwalificatie te voldoen, dient vierwielaandrijving optioneel leverbaar te zijn zodat het betreffende model in het terrein zijn mannetje kan staan. Maar geen enkele speler in het B SUV segment voorziet in ‘tractie rondom’, op Suzuki na die naar Vitara ook in Allgrip uitvoering aanbiedt. Kort de bocht is de Captur primair een verhoogde en van 4,06 meter naar 4,23 meter verlengde Clio met een ruimer interieur en een grotere kofferbak.

Met de onderlinge verhouding kan men variëren want de achterbank is zoals gezegd verschuifbaar. In de voorste stand past er 536 liter bagage in de kofferbak. Met de achterbank in normale positie, zodat 2 volwassenen comfortabel kunnen zitten, bedraagt de capaciteit 422 liter. Voorin is er meer dan voldoende ruimte, al zal een bijrijder met lange benen even moeten opletten als het handschoenenkastje in de vorm van een lade wordt geopend.

De elektronica is 1:1 overgenomen van de Clio en dat is zichtbaar in de vorm van 2 riante, optionele kleurenschermen (het instrumentarium en het touch screen). Wie bijbetaalt, kan ook een semi-automatische piloot krijgen. In vergelijking met de eerste generatie Captur zie je meteen dat de nieuwe editie een zoon van zijn vader is. De basislijnen zijn de carrosserie zijn namelijk dezelfde gebleven, maar op detailniveau is er wel van alles gemoderniseerd. De lichtblokken zijn voortaan in C vorm uitgevoerd en het front wordt gedomineerd door LED stroken. Op de C stijl zit bij de nieuwe Captur een sierlijstje die de onderste helft van de carrosserie van het vaak in een contrastkleur gespoten dak scheidt.

Ook de binnenkant van de Captur is gemoderniseerd en maakt voortaan een meer verzorgde indruk. De aankleding is er stevig op vooruit gegaan, zeker bij de hogere uitrustingsniveaus, waar Renault zachte, met schuim gevulde materialen toepast. Bijna overal waar je kijkt zijn prettig aanvoelende kunststoffen gebruikt. De Fransen profileren zich hiermee zelfs tot de referentie in het B SUV segment, want Volkswagen heeft de kwaliteitsbeleving in de T-Roc duidelijk verlaagd. Het Easy Connect infomediasysteem is een stuk sneller en gebruiksvriendelijker dan de oude R-Link installatie. Al is er niks mis met aparte fysieke knoppen. In de Captur zijn die er alleen voor de temperatuurregeling.

Het is goed om te weten dat men pas vanaf het tweede uitrustingsniveau een centraal aanraakscherm van 7 inch krijgt. De fraaie gebogen 9,3 inch versie van de test auto kost ruim 1.200 euro extra. Maar dat scherm kan je ook configureren en kan overweg met zowel Apple CarPlay als Android Auto. Verder is er een navigatiefunctie (met software van TomTom), kan er gebruik worden gemaakt van de zoekmachine van Google, krijgt men via 4G regelmatig een update (inclusief een abonnement voor 3 jaar) en kan op het display de brandstofprijzen van tankstations in de buurt worden getoond.

Het digitale instrumentarium van 7 inch is standaard op de 2 meest luxe versies (de hier geteste Intens en de Initiale Paris). Deze uitvoeringen van de Captur kunnen optioneel worden voorzien van een exemplaar van 10 inch. Er is standaard veel opbergruimte aanwezig, waaronder een grote lade die dienst doet als handschoenen kastje en bergvakken tussen de voorstoelen. Ook voor Bluetooth, DAB radio, een 2-tal USB poorten, een 12 Volt aansluiting en 2 ventilatieroosters achterin hoeft niet te worden bijbetaald, noch voor een noodrem assistent of verkeersborden herkenning. Optioneel zijn wel een file assistent en een 360 graden camera.

De doelgroep van dit soort auto’s bestaat vooral uit jonge moeders en oudere koppels, dus al te flitsend hoeft het rij karakter zeker niet te zijn. Prestaties en weggedrag zijn dan ook enigszins gezapig van aard, al trekt de 130 pk motor gretig aan de Captur zodat er vlot van A naar B gereden kan worden. Maar sportief is deze Renault zeker niet. De besturing, bij zijn voorganger inconsistent bekrachtigd en niet al te nauwkeurig, beschikt nu over een veel meer lineaire elektrische ondersteuning. In de stad is er sprake van een aangenaam krachtige assistentie zonder dat de besturing tijdens het rijden op de snelweg te licht wordt. Maar nog steeds heb je weinig notie van wat er onder de voorwielen gebeurt en dat gebrek aan communicatie hindert het rij plezier. De voortrein van de Captur heeft echter een goede grip, terwijl de achterkant een onberispelijke stabiliteit vertoont. Hij helt wel enigszins over, maar nooit in onrustbarende mate. De Captur houdt rustig aan zijn koers vast.

De test auto was voorzien van forse 18 velgen. Die zijn er vermoedelijk de oorzaak van dat de schokdemping ontoereikend is, resulterend in nogal korte veerwegen op lage snelheden. Ook produceert het onderstel daarmee nogal wat bijgeluiden. Laat die 18 inch wielen dus maar links liggen. Hou je van opschieten in het verkeer, dan kan je beter ook de 1,0 liter versie van de Captur vermijden. Daarmee kon niet worden gereden (een veeg teken?) en zijn 100 pk / 160 Nm doet vermoeden dat die uitvoering snel naar adem hapt. De 1,3 liter unit voelt zich in deze Renault veel meer op zijn gemak. Onder de 2.000 toeren houdt de trekkracht weliswaar niet over, maar voor de rest bevalt de krachtbron prima. De handbak laat zich soepel bedienen en de slagen zijn voldoende kort. Doorsparen voor de 155 pk versie is niet nodig, integendeel. Zijn extra 25 pk is pas bij hogere toerentallen beschikbaar en ver in de versnellingen doortrekken is lastig bij de standaard automaat.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Nederlandse prijzen van de nieuwe Captur zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de hier geteste 130 pk versie in handgeschakelde Intens uitvoering circa 26.290 euro gaat kosten. De EDC automaat gaat vermoedelijk 1.900 euro extra kosten. De basisversie, de TCe 100 Life uitvoering, gaat vermoedelijk 21.790 euro kosten in Nederland. Al met al faire, concurrerende prijzen zonder dat de Fransen hiermee voor een revolutie zorgen.

Renault beseft goed dat zij met de Captur goud in handen heeft. Dergelijk succes moet natuurlijk gekoesterd worden. De nieuwe Captur treedt optisch duidelijk in de voetsporen van het debuutmodel, maar de generatiewisseling brengt wel een stoerder voorkomen, een mooier aangekleed interieur, meer ruimte en hedendaagse technologie. Kan Renault hiermee haar koppositie in het segment van de kleine SUV modellen verdedigen? Ja, want alle verbeteringen doen sterk denken aan de evolutie die de Volkswagen Golf generaties lang heeft doorgemaakt. In beide gevallen gaat het om prima allrounders met talloze optiemogelijkheden zodat de klant op zijn wenken bediend kan worden. Dat maakt de nieuwe Captur meer nog dan de vorige editie tot één van de sterkste aanbiedingen in zijn klasse.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (31)
    7

Reageren is niet mogelijk.