Elektrische Byton M-Byte staat voor de deur

0

Byton: vandaag zegt deze naam jou misschien nog niet zo veel, maar het zou heel goed kunnen dat de auto’s van dit nieuwe Chinese merk over een paar jaar in groten getale op onze wegen rijden.

Hoewel Byton zijn M-Byte nog moet homologeren voor Europa, is de Chinese fabrikant al gestart met de preproductie van de elektrische cross-over voor onze marktregio. Gepland is een verkoopstart eind 2020. De productie van de M-Byte vindt plaats in Nanjing. Byton zou al meer dan 14.000 reserveringen hebben ontvangen in Noorwegen. Het heeft ook al distributie partners gevonden in Portugal, Zwitserland en Zweden. Nu zoekt Byton nog voor andere belangrijke afzetmarkten bedrijven die de M-Byte willen gaan verkopen: Duitsland, Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

De elektrische cross-over heeft een vermogen van 272 pk dat op de achterwielen wordt losgelaten en een actieradius van 360 km (WLTP) dankzij een batterij van 72 kWh. De motorkracht en rij bereik stijgt tot 408 pk en 435 km bij de variant met vierwielaandrijving en een accu van 95 kWh. De prijs van de achterwiel aangedreven versie zou ongeveer 55.000 euro moeten gaan bedragen. Ter vergelijking: de qua concept redelijk goed vergelijkbare Mercedes-Benz EQ C kost minimaal 80.995 euro.

Byton, dat in 2017 werd opgericht, wil in de toekomst 300.000 auto’s per jaar wil produceren. Naast de hier getoonde M-Byte zijn er ook plannen voor 2 tot 3 andere modellen. Die krijgen hetzelfde platform met een wielbasis van 2,95 meter als de 4,88 meter lange M-Byte. De K-Byte wordt een sedan. (zie foto boven) Het derde model, die nog geen naam heeft, wordt een MPV. Byton wil zich onderscheiden met auto’s die autonoom kunnen rijden, veel internet functies aan boord hebben en die bovengemiddeld comfortabel zijn. De M-Byte is in de basis een 5-zitter, maar komt ook in 4-zits configuratie met 2 individuele fauteuils achterin beschikbaar.

De focus ligt dus niet op sportieve rijeigenschappen. Dat komt doordat Byton de verkeersdrukte de komende jaren niet ziet afnemen, waardoor veel automobilisten een groot deel van hun reistijd in files zullen doorbrengen. Dat relativeert het begrijp ‘rij plezier’. In plaats hiervan wil Byton de bestuurder in staat stellen om iets ‘nuttigs’ te doen met de tijd die hij in de files staat. De Chinese fabrikant denkt de M-Byte vanaf 2021 uit te kunnen rusten met een autonome ‘Autobahn functie’, zodat mensen hun kostbare tijd ook rijdend op de snelweg efficiënt kunnen benutten.

Daarvoor is het grote scherm in het dashboard bedoeld. Daarmee kunnen passagiers zich vermaken tijdens lange ritten op de snelweg, of alle inzittenden in files. Staat het verkeer hopeloos vast, dan kunnen de voorstoelen van de M-Byte iets naar elkaar toe worden gedraaid zodat bestuurder en passagier(s) makkelijker met elkaar in gesprek kunnen gaan. Maar alles staat of valt met de wetgeving van overheden. Dergelijke stoelen zijn bij (deels) autonoom rijdende auto’s nu nog niet toestaan. Byton heeft er vertrouwen in dat de regels in de nabije toekomst aangepast zullen worden. Druk vanuit de auto-industrie moet daarvoor zorgen.

De M-Byte heeft het grootste digitale scherm (48 inch) van alle auto’s die momenteel te koop zijn. In het stuur zit een tweede touch screen waarmee de bestuurder het grote display mee kan bedienen. De schermen zijn overigens in alle uitvoeringen standaard, dus ook in de 55.000 euro kostende basisversie. Byton denkt de premium elektrische cross-over voor een relatief scherpe prijs te kunnen aanbieden omdat de verkoop via internet gaat, aangevuld met zogeheten brandstores waar potentiële klanten de M-Byte en alle andere toekomstige modellen kunnen ontdekken en ervaren.

Op dit moment is Byton nog bezig om 500 miljoen euro los te krijgen bij investeerders. Eén van de geldschieters is de Chinese autofabrikant FAW Group. Byton heeft 1,5 miljard dollar gestoken in de bouw van bovengenoemde fabriek. De producent zegt wereldwijd al 50.000 orders binnen te hebben voor de M-Byte. De vraag is echter of wij Europeanen een auto willen kopen uit een land dat zijn beloftes om haar economie te hervormen en haar eigen afzetmarkt meer open te maken niet na komt.

Reageren is niet mogelijk.