Exclusief: lezers preview nieuwe Ford Kuga

0

Van stekker hybride modellen wordt gezegd dat zij het beste van 2 werelden combineren: op korte afstanden kan je emissievrij rijden dankzij de batterijenset en voor de langere afstanden is er een verbrandingsmotor aan boord. De SUV combineert op zijn manier misschien ook wel het beste van 2 werelden? enerzijds de praktische eigenschappen van een MPV (hoge zitpositie, veel ruimte en variabiliteit) en anderzijds de sportieve uitstraling van een hatchback.

Ford speelt hier op in met de nieuwe, derde generatie Kuga. Die wordt namelijk ook leverbaar in stekker hybride uitvoering. De prijzen zijn scherp want voor de basisprijs van 36 mille krijg je bij Honda of Toyota niet eens een stekkerloze hybride SUV. Voor hetzelfde geld kan je wel een Kia Niro PHEV krijgen, maar die is toch een klasse minder ruim en stoer. De Mitsubishi Outlander is wel een volwaardige SUV, maar ondanks zijn moderne stekker hybride techniek krijg je rijeigenschappen van gisteren.

Met de nieuwe Kuga PHEV kan Ford voor open doel gaan scoren, zo lijkt het. De SUV voor het C segment wordt ook leverbaar in andere hybride smaken: ‘mild’ en ‘gewoon’. Maar alleen met de stekker variant is (op papier) een benzineverbruik van 1,2 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 29 gram/km mogelijk. Meer lekkers biedt de nieuwe Kuga in de vorm van het onderstel van de jongste Focus, waardoor hij lichtvoetiger en beter zou moeten rijden. Het ruimere interieur is afgewerkt met fraaiere materialen en het 8,0 inch touch screen voor het infomedia systeem zit op een ergonomisch betere plek. Verder kan de nieuwe Kuga worden geleverd met een 12,3 inch groot digitaal instrumentarium. Altijd standaard is een veel aantrekkelijker design. Op papier klinkt deze ingrediëntenmix veelbelovend, maar levert het ook een succesrecept op? Autointernationaal.nl laat 3 autorijders aan het woord.

John (54) heeft stekker hybride ervaring want hij rijdt momenteel in een Volkswagen Golf GTE. Daar is hij best tevreden over. Althans, over de techniek. Voor de rest vindt hij de Golf een tamelijk onpraktische auto. Vandaar dat hij zijn oog nu heeft laten vallen op de Kuga PHEV. Die is ruim genoeg voor zijn gezin met bijna volwassen kinderen. Een Volvo XC60 Twin Engine lijkt hem ook wel wat, maar die vindt John te duur. “In het verleden was ik niet weg van de interieurs van Ford, maar de nieuwe Kuga doet op het eerste gezicht niet onder voor mijn Volkswagen. De stoelen zitten comfortabel en zijn elektrisch verstelbaar. De XC60 biedt beter meubilair, maar de Kuga voldoet ook prima. Ik vind het een verbetering dat het infomediasysteem nu met Android Auto werkt in plaats van met de software van Ford zelf. Als ik de Kuga zou bestellen, dan zou ik zeker verwarmbare stoelen en stuur op de optielijst aanvinken. Je hoeft dan minder vaak een beroep te doen op de airconditioning, waardoor de elektrische actieradius niet flink verkleind wordt. Mijn enige bron van zorg is de afschrijving, want op dit punt scoren grote Ford modellen traditioneel niet goed”.

Mark (63) is al met pensioen en rijdt in een C-Max. Dat model is door Ford inmiddels uit het leveringgamma gehaald . Mark vindt dat jammer, omdat de C-Max hem prima bevalt. “Ik zal nu naar een SUV moeten overstappen, waarbij ik de keuze heb uit de Puma en de Kuga. Het design van de laatste model vind ik prachtig. Het is lang geleden dat Ford zo’n aantrekkelijke auto heeft ontworpen. De ronde, gestroomlijnde vormen bevallen mij wel. Het interieur doet bijna premium aan. De afwerking is excellent en de meeste materialen voelen prettig aan. Hard plastic is grotendeels verdwenen. Het oude Sync2 infomediasysteem van Ford was lastig om te bedienen maar de nieuwe installatie werkt een stuk intuïtiever. Dat het instrumentarium nu digitaal is, vind ik een verbetering, al vind ik het jammer dat het maar beperkt configureerbaar is. Ik zou net als bij een Audi de complete navigatiekaart graag op het display afgebeeld zien. De stekker hybride aandrijflijn spreekt mij wel aan omdat ik vooral korte ritten maak. Dit betekent dat ik grotendeels elektrisch kan rijden. Alleen op lange ritten zal ik de benzinemotor nodig hebben”.

Tot slot de mening van Jeremy (58) die reeds in een Ford Kuga rijdt. “Het nieuwe model is een grote verbetering. Het design is aantrekkelijk, het interieur maakt een opgeruimde indruk en er is meer plek voor zowel passagiers als bagage. Het nieuwe model biedt met name meer interieurruimte en ook in de breedte is er extra plek. Ook de standaarduitrusting is completer. Zo is de achterbank nu verschuifbaar en kan je de hellingboek van de leuning variëren. Het dashboardkastje is net zoals het opbergvak tussen de voorstoelen groot. Alleen in de portieren kan je weinig kwijt. De enige uitrustinglacune vind ik het ontbreken van een USB aansluiting achterin. De aanwezigheid van adaptieve cruise controle vind ik echter een groot pluspunt. Dat lijkt mij het comfort duidelijk ten goede komen. Je ziet duidelijk invloeden van de jongste Fiesta en Focus en dat vind ik geen verkeerde zaak. Met name in ST-Line uitvoering oogt de nieuwe Kuga meer als een sportieve hatchback dan als een terreinwagen. De Vignale ziet er als topper van de modelreeks prachtig uit, maar volgens mij is deze uitvoering nog steeds geen volwaardig alternatief voor premium stekker hybride SUV modellen zoals de Volvo XC40 Twin Engine. Ik ruil mij diesel maar al te graag in en stekker hybride aandrijving lijkt mij dan een goed alternatief. Ik kan de batterij thuis opladen en vervolgens de meeste ritten elektrisch rijden”.

Reageren is niet mogelijk.