Mazda houdt vast aan de dieselmotor

0

Veel autofabrikanten hebben de dieselmotor melaats verklaard en deze krachtbron in de ban gedaan. Om aan de toekomstige, strengere emissie-eisen te voldoen. zeggen zij te zullen focussen op (deels) elektrische aandrijving. Maar de sanering van het dieselgamma en de slechte publiciteit die dit krachtbron type heeft gekregen, zorgt er voor dat de autoconsument uitwijkt naar benzinemodellen. Vaak zonder elektrische ondersteuning. Met als gevolg een stijgende CO2-uitstoot. Mazda ziet dit hoofdschuddend aan. En investeert in een schone dieselmotor. Die komt volgend jaar op de markt.

Dat er wordt getwijfeld of dieselmotoren in personenwagens nog wel toekomst hebben, is begrijpelijk. Het dieselschandaal, dat ontvlamde bij het Volkswagen concern, heeft zich uitgebreid naar Mercedes-Benz. Gemeentebesturen zien de dieselmotor ook als de bron van alle uitstootkwaad en verbannen auto’s met een zelf ontbrandende krachtbron uit hun stadscentra. De consument weet het ook niet meer en loopt voor de zekerheid voortaan liever met een boog om oliegestookte personenwagens heen. Met als gevolg dat de restwaarde van dergelijke auto’s is gekelderd. Merken als Honda en Toyota houden het dan ook voor gezien in het dieselsegment.

Betekent dit dat de dieselmotor als gevolg van haar imagoprobleem moet worden afgeschreven? Nee, niet elke autofabrikant is negatief gestemd. Anders dan collega’s die de dieselmotor hebben uitgezwaaid, houden zij juist vast aan dit type krachtbron. Zo levert Audi in al haar nieuwe, voor de Europese markt bestemde, S modellen alleen maar oliegestookte motoren. De landgenoten BMW en Mercedes-Benz investeren in hybride techniek voor hun dieselauto’s. Niet alleen in Duitsland wordt gehoopt op een renaissance van de zelf ontbrande krachtbron. Ook Mazda ziet nog toekomst in diesel. De Japanse autofabrikant wil met een nieuwe motor bewijzen dat oliegestookte krachtbronnen schoon en efficiënt zijn, en dus een tweede kans verdienen.

“Wij blijven vasthouden aan dieselmotoren. We hebben een nieuwe technologische insteek voor dit krachtbron type en zullen in 2020 laten zien hoe schoon en efficiënt die kan zijn”, aldus Christian Schultze (foto), de Europese R&D baas van Mazda in een interview. “Volgend jaar gaan wij jullie verrassen. Dan zullen wij aantonen dat er niet zoveel verschillen zijn tussen benzine en diesel”. Of Mazda de technologie van de recent geïntroduceerde Skyactiv-X motor gaat gebruiken, is niet bekend. Op die vraag wilde Schultze niet ingaan. Maar het is logisch dat Mazda die denkrichting heeft. De Skyactiv-X motor onderscheidt zich immers door een combinatie van diesel en benzine technologie. Hij werkt met compressie ontbranding (diesel) die gecontroleerd wordt door een vonk uit een bougie (benzine).

Mazda is daarnaast van mening dat het volledig inzetten op elektrische aandrijving een kortzichtige strategie is. De eigenwijze Japanners geven in plaats hiervan de voorkeur aan een ‘multi-solution approach’. Dit betekent feitelijk dat Mazda alle opties openhoudt en daarmee tegen de stroom in zwemt. “Als wij nog steeds een businesscase zien voor dieselmotoren, waarom zouden wij daar dan niet in investeren? Wij hopen dat overheden wakker worden en zien dat elektrificatie slechts één manier is, maar dat er ook nog andere opties zijn”, aldus Schultze. Het is niet de eerste keer dat Mazda met een onconventionele motor op de markt komt. Denk aan de wankelkrachtbron waar het Japanse merk zich decennialang mee heeft vereenzelvigd. In de jaren 90 had Mazda de 626 2.0 Comprex in de aanbieding, een diesel met een mechanische (drukgolf) compressor in plaats van een turbo. In dezelfde periode bood luxe dochter Xedos haar 9 aan met een 2,3 liter V6 benzinemotor die werkte volgens de Miller cyclus.

Eerder dit jaar gaf een topfunctionaris van Mazda ook al een hint dat er een nieuwe generatie dieselmotoren aankomt. Daarvoor zal wederom de naam ‘Skyactiv-D’ worden gehanteerd. Nieuw is dat er naast een 4-pitter ook een 6 cilinder lijn unit wordt ontwikkeld. Die is bestemd voor de grotere modellen zoals de nieuwe 6 en de opvolger van de CX-5. Beide auto’s krijgen in de basis achterwiel aandrijving. Dit betekent dat de nieuwe 6 van het merk uit Hiroshima een directe concurrent van de BMW 3-serie gaat worden dus; een premium product. Met de volgende generatie CX-5 als Japans alternatief voor de X3. De 4 cilinder motor is bestemd voor modellen als de 2, 3, CX-3 en CX-30 die standaard voorwielaandrijving hebben.

In Duitsland, waar dieselauto’s nog steeds een grote populariteit genieten, zal de koers van Mazda met applaus worden ontvangen. Maar de Nederlandse importeur zal vermoedelijk zo zijn twijfels hebben. Personenwagens met een dieselmotor nemen dusdanig in populariteit af, dat er dit jaar voor het eerst meer elektrische auto’s verkocht zullen worden. Oliegestookte modellen voeren in Nederland dus een achterhoede gevecht. Maar een troost voor de importeur is dat Mazda alle opties open houdt en in dit kader later dit jaar haar eerste volledig elektrische model zal voorstellen. Daarnaast zal Mazda ook nog auto’s aanbieden met een conventionele benzinemotor, naast hybride versies en stekker hybride modellen.

Reageren is niet mogelijk.