Mercedes-AMG C 63 zegt de V8 motor vaarwel

0

Een maand geleden berichtte Autointernationaal.nl al dat Mercedes stopt met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren. Deze week is bekend geworden dat de 4 cilindermotor van de jongste Mercedes-AMG A 45 ook in de volgende generatie C 63 gelepeld zal worden. Dit betekent dat de V8 bij het oud vuil wordt gezet.

AMG baas Tobias Moers gaf in een recent interview al aan dat de nieuwe 4 cilinder 2,0 liter turbomotor van de A 45 en CLA 45 ook in andere modellen gebruikt gaat worden. Hij doelde hiermee op de tweede generatie GLA 45 en de nog te introduceren GLB 45. Maar zijn bazen op het hoofdkantoor van Mercedes willen nog een stap verder gaan: die hebben besloten dat de nieuwe C 63 de 4 cilinder ook in het vooronder krijgt. Een elektromotor moet er dan voor zorgen dat, ondanks het verlies van de helft van het aantal cilinders, het vermogen alsnog boven de 500 pk uitkomt. Zelfs met de toegevoegde hybride hardware zal de gehele aandrijflijn naar verwachting tientallen kilo’s minder wegen dan de moddervette V8 (M177 genaamd; zie foto onder) die voor de huidige C 63 wordt gebruikt. Natuurlijk is de nieuwe EQ Boost hybride aandrijflijn ook een stuk milieuvriendelijker. Dat is noodzakelijk om aan de toekomstige CO2 uitstoot eisen te kunnen voldoen. Verder heeft het 48,5 kilo lichtere blok ook voordelen voor het rijgedrag van de C 63. Het maximale motorkoppel is eerder beschikbaar dankzij de hulp van de elektromotor. Ook kunnen wij rekenen op een lager zwaartepunt.

Eigenlijk was het al een klein wonder dat de huidige Mercedes-AMG C 63 nog een V8 had. Zijn directe concurrenten, de Audi RS5 en de BMW M4, waren al terug geschaald van 8 naar 6 cilinders. Vanuit deze optiek lag het in de lijn der verwachting dat AMG de nieuwe 6 cilinder lijn unit zou gaan gebruiken met een elektromotor ter ondersteuning. Een soort ’53’ dus, maar dan sterker opgevoerd. Maar de directie van Mercedes wil dit tussenstation overslaan en een veel grotere stap zetten: de nieuwe C 63 krijgt een 4 cilinder benzinemotor. De baas van AMG, Tobias Moers, is het daar niet mee eens, maar hij trekt aan het kortste eind.

Mercedes stelt dat nieuwe C 63 zeker geen softie wordt. De 4 cilinder 2,0 liter motor van de A 45 (M139 genaamd; zie foto onder) is in S configuratie goed voor 421 pk. Dat is niet eens zo heel veel minder dan de debuutversie van de M4, die 431 pk leverde. Moers verklapte AMG een tijdje geleden al dat de motor ook in lengterichting gemonteerd kan worden. Tevens is het blok voorbereid op hybride techniek. Dit betekent dat hij bijgestaan kan worden door een elektromotor, maar dan een krachtiger exemplaar dan de 22 pk unit van de ’53’. Het is dan ook geen verrassing dat er vanuit Affalterbach gemeld wordt dat het systeemvermogen boven de 510 pk zal komen te liggen. Daarmee wordt de nieuwe C 63 krachtiger dan de Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio. Als maximum koppel wordt door AMG een waarde van 750 Nm genoemd.

De nieuwe C 63 AMG zal in 2022 leverbaar worden als sedan, coupé en cabriolet. Er komt géén Estate versie. Jammer, want dat was misschien wel de leukste uitvoering. Reden voor de sanering van de Estate versie is dat stationwagon modellen alleen in Noord Europa goed worden verkocht, en dan met name in Duitsland en Zweden. Buiten onze marktregio zit niemand er meer op te wachten. Mensen die een praktische auto willen, kopen een SUV zoals de GLC. Dat is voor de vijver waarin Mercedes-AMG met de C 63 vist niet anders.

Ook de opvolger van de ’43’ krijgt een 4 cilinder motor als basisunit. Het gaat daarbij om dezelfde 2,0 liter met een wat minder heftige elektrische ondersteuning. Reken op een systeemvermogen dankzij hybride techniek van afgerond 400 pk. De C 43 AMG zal wél leverbaar worden als Estate. Dit model type krijgt net als zijn sterkere ’63’ broer wederom 4Matic vierwielaandrijving standaard. AMG wil hiervoor een nieuwe module. Dat moet een systeem worden waarmee sprake is van een duidelijkere achterwielaandrijving karakteristiek. Dit systeem moet in alle nieuwe AMG modellen komen omdat men in Affalterbach helemaal afstapt van achterwielaandrijving. Zeker in combinatie met de praktische Estate carrosserie is 4Matic techniek natuurlijk best handig. Trouwens, Mercedes-Benz gaat de nieuwe C klasse ook leveren in All-Terrain uitvoering. Die krijgt, hoe kan het ook anders, eveneens een 4 cilinder motor.

Diegenen die een Mercedes-AMG zonder V8 écht niet zien zitten, zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen bij de GT 73 4-door 4Matic+. Die beschikt over hybride techniek waarvan het doel niet zozeer een lagere CO2 uitstoot is, maar extra vermogen. De Mercedes-AMG GT 73 4-door 4Matic+ wordt liefst 815 pk sterk. Moers ziet / zag een C 63 met 4 cilinder motor trouwens ook niet zitten. Voor de ’43’ had hij een dergelijke krachtbron prima gevonden, maar ook de V8 van de top uitvoering opofferen was wat hem betreft een brug te ver. Moers (zie foto boven) liep naar verluidt boos weg uit een directievergadering waarin dit besloten werd. Liefhebbers van 8 cilinders hebben in ieder geval één medestander in Affalterbach.

 

Wat doet de concurrentie?

Van Porsche is al bekend dat die een 4 cilinder motor prima vindt passen in haar sportieve modellen. De 718 Boxster / Cayman heeft tijdens de facelift namelijk een dergelijk blok in zijn maag gesplitst gekregen. Op deze manier kunnen fans van deze sportwagen er aan wennen dat de volgende generatie volledig elektrisch wordt.

BMW komt met een waardige opvolger van de 2-serie Coupé. Eentje met achterwiel aandrijving dus. De hierbij behorende plaatsing van de krachtbron in lengterichting betekent dat een 6 cilinder lijn motor tot de mogelijkheden behoort. BMW is in het verleden ruimschoots bekritiseerd vanwege de 3-pits 1,5 liter motor, maar slaat qua ‘down sizing’ dus niet door. Terecht, want nog meer dan een V8 voor AMG behoort een 6 cilinder lijn motor tot het DNA van BMW. Ook de nieuwe M4 krijgt trouwens weer een dergelijke krachtbron. Die wordt in Competition uitvoering 510 pk sterk.

Audi heeft van Herbert Diess, topman van moederbedrijf Volkswagen, toestemming gekregen om een nieuw platform te ontwikkelen die hiërarchisch boven de MEB bodemplaat, bestemd voor volledig elektrische auto’s, gepositioneerd zal worden. Bij dit nieuwe onderstel zal rekening gehouden worden met de montage van een 4 cilinder motor. Audi gaat zich dus zich minder nadrukkelijk focussen op volledig elektrische modellen dan Volkswagen. Verstandig, want ook BMW wil de hybride optie open houden. Maar doordat Diess specifiek van 4 cilinder motoren spreekt, is het ook bij Audi (op termijn) gedaan met de V6 en de V8.

Het merk met de vier ringen volgt hiermee in zekere zin het voorbeeld van Volvo dat al eerder afscheid nam van alle motoren met meer dan 4 cilinders. En in plaats hiervan vol inzette op elektrificatie. Volvo creëerde hiermee voorsprong door techniek, want van al haar modellen (de V40 is afgelopen zomer uit productie gegaan) is een stekker hybride versie leverbaar. En de XC40 Recharge laat zien dat er zonder hoofdbrekens ook een volledig elektrische versie aan het pallet kan worden toegevoegd.

Reageren is niet mogelijk.