Nominaties Auto van het Jaar 2020 bekend

0

Hier kan jij lezen wat de genomineerden voor de ‘Auto van het Jaar 2020 bokaal’ zijn. De winnaar van de verkiezing zal het stokje in maart 2020, als de uitslag bekend wordt gemaakt, overnemen van de Jaguar I-Pace. De Alpine A110 scoorde toen even veel punten, maar kreeg van de juryleden minder nummer 1 noteringen.

Om mee te kunnen dingen naar de felbegeerde titel moeten de auto’s in minimaal 5 landen in Europa verkrijgbaar zijn. Voorheen was het altijd de stelregel dat er minimaal 5.000 exemplaren per jaar van verkocht moesten worden. Maar van de genoemde Alpine A110 weten wij inmiddels dat die regel niet meer geldt. Daarvan staat de verkoopteller na 9 maanden op 3.614 exemplaren. Het moet wel heel gek lopen als de grens van 5.000 registraties dit jaar nog gepasseerd wordt.

De kanshebbers voor de ‘Auto van het Jaar 2020 bokaal’ zijn in alfabetische volgorde de Audi e-Tron, de BMW 1-serie, de BMW Z4, de BMW X6, de BMW X7, de DS 3 Crossback, de Ferrari F8 Tributo, de Ford Puma, de Kia e-Soul, de Mazda 3, de Mazda CX-30, de Mercedes-Benz CLA, de Mercedes-Benz EQ C, de Mercedes-Benz GLB, de Mercedes-Benz GLS, de Nissan Juke, de Opel / Vauxhall Corsa, de Peugeot 208, de Porsche 911, de Porsche Taycan, de Range Rover Evoque, de Renault Captur, de Renault Clio, de Renault Zoe, de Skoda Kamiq, de Skoda Scala, de SsangYong Korando, de Subaru Forester, de Tesla Model 3, de Toyota Camry, de Toyota Corolla, de Toyota RAV4, de Toyota GR Supra, de Volkswagen Golf VIII en de Volkswagen T-Cross.

Uit deze lijst van kandidaten wordt een shortlist van 8 deelnemers gekozen. De grootste kanshebbers zijn in de ogen van Autointernationaal.nl de Ford Puma, de Mazda 3, de Opel / Vauxhall Corsa, de Peugeot 208, de Porsche Taycan, de Tesla Model 3, de Toyota Corolla en de Volkswagen Golf VIII. Deze 8 selecteerde auto’s worden vervolgens allemaal uitvoerig getest door de juryleden. Zij zullen dan punten gaan geven aan de overgebleven kandidaten.

Om vertekening door chauvinisme te voorkomen, stuurt elk land een aantal juryleden. In Nederland zijn 2 van de 3 beoordelaars werkzaam voor het tijdschrift AutoVisie (Jaco Bijlsma en Hilhorst), terwijl Gert Wisse namens de ANWB aanschuift; een club dat op het gebied van autojournalistiek amper wat voorstelt. Merkwaardig. Het is niet dat Autointernationaal.nl naar deze schnabbel solliciteert, maar het had natuurlijk zeer voor de hand gelegen als Autoweek een jurylid had mogen leveren. Nu heeft de verkiezing een hoog ‘ons kent ons’ gehalte.

 

Reageren is niet mogelijk.