Renault gaat de Arkana ook in Europa verkopen

0

De Renault Arkana, een coupéachtige SUV die primair voor de Russische en Zuid Koreaanse automarkt is ontwikkeld, wordt in 2021 ook in Europa leverbaar. De specificaties komen nauw overeen met die van de Samsung XM3.

Aanvankelijk had Renault geen Europese verkoopplannen voor de vorig jaar augustus officieel op de autotentoonstelling van Moskou gepresenteerde Arkana. Laurens Van den Acker, de designchef van het Franse merk (foto), liet toen ter plaatse weten dat commercialisering in Europa niet aan de orde was. Maar de arrestatie van topman Carlos Ghosn heeft nogal wat veranderingen teweeggebracht. Afgelopen mei kondigde het nieuwe management van Renault aan te gaan onderzoeken of er een businesscase is voor de coupéachtige SUV. Van die marktanalyse is nu de uitslag bekend: de 4,54 meter lange Arkana zal in 2021 in Europa op de markt worden gebracht.

Dat er in eerste instantie geen Europese verkoopplannen waren voor de Arkana, komt doordat Renault voor onze marktregio een andere coupéachtige SUV op de tekentafel had staan. Die zou worden gebaseerd op de nieuwe Captur. Maar Renault werd dit jaar geconfronteerd met een aantal financiële tegenvallers en moet dringend bezuinigen. Daarom is dit ontwerp nu geschrapt. In plaats hiervan zal de Arkana geschikt worden gemaakt voor productie op Captur basis. Renault kan daarmee honderden miljoenen euro’s besparen.

Productie van de Arkana op Captur basis is relatief eenvoudig. Tegelijkertijd met de ontwikkeling van de voor de Russische markt bestemde coupéachtige SUV, werd ook een kloon voor Zuid Korea productierijp gemaakt: de Samsung XM3. Die werd afgelopen maart onthuld. Hoewel beide modellen esthetisch dicht bij elkaar liggen, zijn ze totaal verschillend op technisch niveau. De Russische Arkana is ontwikkeld op de B0+ basis van de Dacia Duster, terwijl de Zuid Koreaanse versie gebaseerd is op het CMF-B platform van de nieuwe Renault Captur. Dit onderstel voldoet volledig aan de Europese normen.

Tijdens de presentatie in maart heeft Samsung er voor gezorgd dat het interieur van de XM3 niet werd onthuld. Daar was een goede reden voor. Zoals te zien is in foto’s, gemaakt in Zuid-Korea, is het dashboard van de coupéachtige SUV de exacte kopie van de boordplank van de nieuwe Captur, inclusief het grote touch screen. Maar Renault wilde deze primeur voor zichzelf houden, vandaar dat Samsung in maart het interieur van de XM3 nog niet mocht tonen (op bovenstaande foto’s zie jij respectievelijk het interieur van de Arkana, dat van de XM3 en dat van de nieuwe Captur).

Als gevolg van de technische verwantschap met de XM3, zal Renault de Europese versie van de Arkana op dezelfde productielijn gaan produceren als de nieuwe Captur. Die bevindt zich in Valladolid, Spanje (zie foto). De implementatie van de 1.3 TCe motor zal geen enkel probleem zijn, omdat deze krachtbron ook voor het Zuid Koreaanse model is gepland. Renault zal de coupéachtige SUV gaan leveren met zowel de 130 pk als de 155 pk uitvoering van de 4 cilinder. Daarnaast komt voor bepaalde Europese markten een 1.5 Blue dCi variant met 115 pk beschikbaar (maar niet voor Nederland). De E-Tech versies (in hybride vorm 140 pk sterk, en oplaadbaar goed voor 160 pk) kunnen ook zó van de plank worden gepakt.

De commercialisering van de Europese versie van de Arkana zal over ongeveer anderhalf jaar plaatsvinden, een paar maanden vóór de presentatie van de tweede generatie Kadjar, die gepland staat voor eind 2021. De Arkana is 4,53 meter lang, maar krijgt dezelfde wielbasis van 2,64 meter als de nieuwe Captur (4,23 m). Hij is langer dan de huidige Kadjar (4,49 meter), maar diens opvolger groeit fors en zal vermoedelijk minimaal de 4,60 meter gaan aantikken. Daardoor kan de Arkana alsnog comfortabel tussen de Captur en de Kadjar gepositioneerd worden. Dat geldt ook voor de prijs: reken op 26.390 euro als instaptarief voor de Life versie met handbak en 130 pk.

Renault is met betrekking tot de Arkana niet alleen uit bezuinigingsoverwegingen van gedachten veranderd, maar ook omdat de vraag naar de Mégane afgelopen jaar scherp is gedaald. Het is nog maar de vraag of de aanstaande facelift van de middenklasser daar verandering in kan brengen. Daarom wil Renault haar C segment eieren ook in een ander mandje gaan leggen: die van de coupéachtige SUV. De Arkana is overigens niet de enige niet-Europese Renault die in Europa verkocht zal gaan worden. De in Zuid Korea geproduceerde Koleos ging hem reeds voor, evenals de gigantisch geflopte Latitude. En op afzienbare termijn volgt ook een goedkope, in China geproduceerde elektrische stadsauto, de City K-ZE.

 

 

Reageren is niet mogelijk.