Volkswagen ID.3 krijgt lichtsignaal assistent

0

De ID.3, het eerste model binnen de compleet nieuwe ID familie Volkswagen, maakt niet alleen indruk met zijn scherpe prijsstelling (de basisversie gaat in Nederland hooguit 33.000 euro kosten), maar probeert zich ook te onderscheiden met een aantal innovaties.

Eén ervan is het ID. Light concept in het interieur, dat de bestuurder visueel ondersteunt tijdens het rijden en volgens Volkswagen meer emotie creëert in de communicatie tussen inzittenden en de ID.3. Spraakinstructies krijgt daarmee een nieuwe dimensie, want de elektrische hatchback uit Wolfsburg ‘praat’ ook optisch met zijn inzittenden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het zogeheten ID. Light concept. Daarbij assisteert een LED strip die over de volle breedte van het dashboard loopt de bestuurder op basis van verschillende kleuren en animaties bij actuele functies. Eenmaal ingestapt geeft ID. Light visueel aan dat de aandrijving is geactiveerd en dat de auto op slot zit of ontgrendeld is.

Het systeem signaleert rem acties en inkomende telefoonoproepen. Ook bevestigt het informatie dat afkomstig van de infomedia, navigatie en de rij assistentie systemen. Via knippersignalen adviseert het systeem van rijbaan te wisselen, maar het waarschuwt bijvoorbeeld ook wanneer de ID.3 op de verkeerde rijbaan rijdt. ID. Light ondersteunt bovendien de spraakbediening functie. Het reageert via een lichtsignaal op de stemmen van de inzittenden. Waarbij hij duidelijk maakt of de spraakbediening functie reageert op de bestuurder of op de voorpassagier.

“ID. Light werkt intuïtief door vertrouwde kleuren te gebruiken”, verklaart Valentina Wilhelm, User Experience Designer bij Volkswagen. Een volle batterijlading wordt aangegeven met de kleur groen, terwijl waarschuwingen (bijvoorbeeld een remmanoeuvre) in rood worden weergegeven. Het gebruik van licht geeft de ID.3 bovendien karakter: niet alleen via de koplampen, die oogbewegingen imiteren, maar ook in het interieur. Volgens Valentina Wilhelm “geeft dit gebruik van licht de auto meer persoonlijkheid en zorgt het voor een zeer eenvoudige en intuïtieve manier van communiceren”.

 

Productiestart

In Zwickau, in de voormalige Trabant fabriek, is Volkswagen inmiddels begonnen met de productie van de voor serie exemplaren van de ID.3 . Momenteel loopt daar ook nog de huidige generatie Golf van de band, maar daarvan wordt de fabricage eind dit jaar gestaakt. In 2021 zal de fabriek ik Zwickau enkel nog (volledig) elektrische auto’s bouwen. Die zullen allemaal worden gebaseerd op het zogeheten MEB platform. De capaciteit is begroot op 300.000 exemplaren per jaar. Die is niet alleen bestemd voor de ID.3 , maar ook voor de vrijwel identieke Seat el-Born, voor de Audi Q4 e-Tron en voor toekomstige ID modellen.

De voor serie exemplaren van de ID.3 die nu van de band rollen, zijn bestemd voor crashmetingen en duurtests. De elektrische Volkswagen heeft grote schoenen om te vullen, want tot nu toe was de productiecapaciteit geheel bestemd voor de Golf. Die was / is bewezen succesvol. Of de ID.3 net zo’n aantrekkelijk wordt voor de massa oftewel een even populaire auto zal worden bij het volk, zal de tijd leren. Aandeelhouders van Volkswagen zullen de ontwikkelingen met argusogen bekijken, want op concernniveau zal er in de periode tot 2023 liefst 26 miljard euro geïnvesteerd worden in de elektrificatie van het modellenaanbod.

Reageren is niet mogelijk.