Kia dealers kampen met levering vertraging elektrische Niro

0

De boot vol exemplaren van de e-Niro is vertraagd en komt pas volgend jaar binnen. Kia dealers zijn daardoor in verlegenheid gebracht, omdat de elektrische cross-over niet meer voor 1 januari geleverd kan worden. Dit betekent dat leaserijders fors meer bijtelling moeten gaan betalen. Een aantal klanten dreigt nu met juridische stappen.

Per Kia dealer gaat het gemiddeld om een handvol exemplaren van de e-Niro. Alleen dit jaar geldt voor elektrische auto’s onder de 50.000 euro nog een bijtelling van 4 procent, en voor ondernemers de kleinschaligheid & investeringsaftrek. Vanaf 2020 stijgt de bijtelling van 8 procent. De prijsgrens waarboven het reguliere tarief van 22 procent geldt, daalt dan naar 45.000 euro. Dit betekent dat de bijtelling met name voor de ExecutiveLine uitvoering van de e-Niro (consumentenprijs: 47.310 euro) dan fors hoger uitvalt voor leaserijders.

De boot met een verse lading e-Niro exemplaren zou eigenlijk in december moeten aanmeren, maar zijn komst is vertraagd tot januari. De leveringvertraging betekent dat circa 200 klanten hun elektrische Kia dit jaar niet meer kunnen rijden, hoewel dit wel aan hen beloofd was. De importeur zit met de kwestie in zijn maag, want de dealers hadden kunnen weten dat een bestelling die doorgegeven wordt aan de fabriek, niet automatisch betekent dat de betreffende e-Niro direct ook gebouwd wordt. Met deze kennis in het achterhoofd, had aan klanten die een exemplaar bestelden, nooit een toezegging over levering in 2019 gedaan mogen worden.

De importeur zegt de gedupeerden coulant te zullen behandelen. Bijvoorbeeld door hen een showroomauto of een demonstratie exemplaar te leveren. Anders kan de order kosteloos geannuleerd worden. Maar ja, dan heeft de betreffende leaserijder voor 1 januari zeker geen elektrische auto met een lage bijtelling onder zijn kont, tenzij hij uitwijkt naar een BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoé of Volkswagen e-Golf. Die zijn relatief snel leverbaar, maar dat is vermoedelijk niet zonder reden. De Kia e-Niro (ruimer, stoerder, grotere actieradius) is meer begerenswaardig.

Kia dealers bestrijden de stelling van de importeur dat er nooit levering toezeggingen vóór 1 januari gedaan hadden mogen worden bij een bestelling niet, maar zijn van mening dat de communicatie beter had gekund. In klanttevredenheid onderzoeken van het Zuid Koreaanse automerk, waarbij de regie in handen is van de importeur, stond namelijk ook ‘december’ vermeld. De Kia e-Niro is dit jaar al 3.600 keer op kenteken gezet. Dat er lange levertijden waren, was de afgelopen 10 à 11 maanden voor klanten geen probleem, maar zorgt op de valreep dus wel voor klachten met in enkele gevallen zelfs dreigende rechtszaken. Een aantal dealers suggereert dat Kia de boot expres pas in januari laat aanmeren omdat de nieuwe lichting e-Niro exemplaren dan meetellen voor de nieuwe, strengere Europese uitstootnorm die volgend jaar van kracht wordt. De importeur ontkent dit en stelt dat Kia de emissie-eisen sowieso gaat halen. Dit in tegenstelling tot andere autofabrikanten, die met het oog op de strengere CO2 normen in 2020 stoppen met de verkoop van relatief vuile modellen zoals de Ford Ka+ en de Opel Mokka X.

 

Ook in 2020 mogelijk leveringsproblemen

Is de boot eenmaal aangemeerd, dan zijn de leveringsproblemen niet automatische voorbij want door een conflict tussen de rivaliserende Zuid Koreaanse chemiebedrijven kan de productie van batterijen spaak lopen.

Het dispuut speelt tussen SK Innovation en LG Chem. Beiden leveren batterijen aan de auto-industrie. Het juridische conflict ontstond in 2018 toen SK Innovation voor de neus van zijn rivaal een miljardendeal met Volkswagen binnensleepte. LG Chem kon dat niet goed hebben en klaagde afgelopen april haar concurrent aan wegens het misbruiken van handelsgeheimen en patentinbreuken. Hierdoor dreigt de levering van batterijen aan autoproducenten stil te komen liggen.

Het is niet alleen Volkswagen dat getroffen wordt door het conflict. Deze autoproducent wil in haar Amerikaanse Chattanooga fabriek de elektrische ID.4 (foto) gaan bouwen; een grotere cross-over versie van de ID.3. De deal met SK Innovation is dermate groot dat dit bedrijf 1,7 miljard dollar heeft uitgetrokken voor de bouw van een aparte batterijenfabriek op relatief korte afstand (minder dan 150 kilometer) van de productiefaciliteit van Volkswagen. LG Chem legde zich dus niet bij het mislopen van de order neer, vooral omdat 77 werknemers van het bedrijf overliepen naar SK Innovation.

Nu staan de 2 chemiebedrijven voor de rechter. Via de juridische route proberen LG Chem en SK Innovation elkaar het importeren en verkopen van batterijen voor elektrische auto’s te beletten. Hierdoor komt niet alleen de Amerikaanse productie van de Volkswagen ID.4 in gevaar, maar ook Audi, Ford, General Motors, Jaguar en Kia komen er door in de problemen. “Wie het juridische gevecht verliest, krijgt een fatale en dodelijke klap, tenzij de 2 bedrijven tot een schikking komen. Maar ook dat zal een tegenvaller zijn voor autofabrikanten”, aldus Cho Jae-phil, een professor die eerder werkte voor concurrent Samsung SDI.

De US International Trade Commission (ITC) doet op 5 juni volgend jaar uitspraak. Als de mededingingsautoriteit ten gunste van LG Chem beslist, dan kan dat de levering overeenkomst tussen SK Innovation en Volkswagen in gevaar brengen. Jennifer Flake, woordvoerder van Ford, laat in een reactie weten dat zij de 2 kemphanen aanmoedigt om hun conflict zonder tussenkomst van de rechter op te lossen. Volgens haar is er voldoende bestaansrecht voor meerdere batterijenleveranciers. Haar collega bij General Motors, Patrick Morrissey, laat weten op de hoogte te zijn van het geschil maar vooralsnog geen impact verwacht voor de productie van de Chevrolet Bolt. Maar dat komt (ook) doordat deze elektrische auto zeer matig verkoopt en op afzienbare termijn de levering aan voormalig dochterbedrijf Opel (die het model aanbiedt als Ampera-e) stopt.

Audi, Jaguar Land Rover, Kia en Volkswagen geven geen commentaar. Mogelijk gaan de getroffen autofabrikanten zich nu wenden tot één van de weinige andere batterijproducenten in de wereld, met name het Chinese CATL. Daar kunnen de boekhouders zich alvast in hun handen wrijven, want door het tekort zal er een prijsopdrijvend effect ontstaan. Met alle gevolgen voor de tarieven van onder andere de Kia e-Niro van dien. Volkswagen probeert met haar relatief recente samenwerking met het Zweedse Northvolt de dans enigszins te ontspringen.

De juridische oorlog tussen de 2 chemiegiganten toont eens te meer aan hoe afhankelijk vrijwel alle autofabrikanten zijn van een handvol batterijleveranciers uit Zuid-Korea en China. Dat probleem wordt verergerd door de enorm sterke stijging van de vraag. Volgens een onderzoeksbureau is de markt voor batterijen voor elektrische auto’s over 5 jaar zeker 167 miljard dollar groot, hetgeen een omzetgroei van afgerond 25 procent per jaar betekent. Volkswagen legt momenteel de laatste hand aan de bouw van een eigen batterijfabriek in Duitsland (foto). Met deze productiefaciliteit, waarbij ook het in de vorige alinea genoemde Northvolt betrokken is, probeert zij de balans tussen vraag en aanbod te herstellen. Daarnaast werkt deze autoproducent met BMW, Daimler, Ford, Nissan, PSA, Bosch, Continental en meer dan 200 andere bedrijven en instellingen samen in de zogeheten European Battery Alliance om in Europa zelf batterijen te kunnen produceren.

Reageren is niet mogelijk.