Live in detail: de Aston Martin DBX met zijn female touch

0

Ruim 4 jaar geleden presenteerde Aston Martin op de autosalon van Genève de DBX conceptstudie: een vingeroefening voor een hoger (en ruiger) model Aston Martin. Met, waarom ook niet, een elektrische aandrijflijn. In de afgelopen 4 jaar is er veel gesleuteld aan de conceptstudie, maar nu staat de productieversie eindelijk te blinken op een autotentoonstelling. Niet alleen die in Los Angeles, maar ook op de show in Beijing.

Eén van de verschillen ten opzichte van de conceptstudie is dat er onder de kap geen elektromotor zit, die een V8 die gewoon benzine lust. Ook het design werd flink gewijzigd, waarbij onder andere een set achterportieren werd toegevoegd. Uiteindelijk werden er hooguit enkele styling elementen van het eerdere studiemodel overgenomen. Helemaal niet erg, want het eindresultaat mag er zijn. Met de sexy en zwoel gelijnde DBX bewijst Aston Martin dat zij nog steeds auto’s met lef kan tekenen. Kijk maar eens naar die wulpse eendenstaart.

De 5.039 millimeter lange, 1.998 millimeter brede en 1.680 millimeter hoge DBX ziet er in profiel zonder meer sportief uit, met een geslaagde mix van scherpe lijnen en aantrekkelijke rondingen. Het dak loopt visueel door in een flinke dakspoiler. Een tweede exemplaar bevindt zich onder de achterruit als een soort eendenbek. Aan de voor & achter zijde heeft de DBX daarentegen sobere lijnen. Die prikkelen dan ook iets minder. De koplampen ogen zelfs nogal gewoontjes. De op de hoeken van de bumper geplaatste dag verlichting kan dat niet helemaal compenseren. Wel opvallend is de lichtstrook over de hele breedte van de kofferklep, die ook nog eens de boog van de kofferklep spoiler volgt. Juist ja, net zoals bij de Vantage. Zaken als de verlichting zijn wat vormgeving betreft duidelijk geënt op die van de sportwagens van het merk en uiteraard beschikt ook de DBX over de merk karakteristieke grille in zijn snuit. De lijnen van de DBX laten dus overduidelijk zien dat wij hier te maken hebben met een Aston Martin, maar toch claimt de fabrikant dat het lijnenspel grotendeels door aerodynamica wetten is gedicteerd. De SUV heeft heel wat uren doorgebracht in de windtunnel waarbij hij getest werd met een aanhanger waarop een DB6 was geplaatst. De deurgrepen zijn met het oog op de reductie van de luchtweerstand verzonken.

Als instrumentarium doet een 12,3 inch groot scherm dienst. Het display oogt vrij sober en klassiek. Indrukwekkend is het 10,25 inch brede touch screen in de middenconsole. De ontwerpers zeggen zich bij het dashboardontwerp te hebben laten leiden door de feedback van de dealers (en dus hun sportwagenklanten) én door een speciaal voor de ontwikkeling van de DBX samengestelde “vrouwelijke adviesraad”. Dat laatste is niet onverstandig van Aston Martin topman Andy Palmer. Vrouwen stappen tegenwoordig namelijk liever in een SUV dan in een sportwagen.

Aston Martin heeft in ieder geval de moeite genomen om vrouwen in de DBX in de watten te leggen. Het interieur is afgewerkt met schitterende leder en andere fijne materialen. Zo is het plafond voor het eerst bekleed met Alcantara. Afwerking met hout, glas en/of metaal behoort ook tot de mogelijkheden. Bijzonder knap is ook hoe de middenconsole als een soort brug een flinke bergruimte voor kleinere spullen (telefoon, sleutels en zelfs een handtas…) ‘overkapt’. Voor de sfeerverlichting is er keuze uit 64 (!) verschillende kleuren, verdeeld over 2 zones.

De van raamloze zijruiten voorziene DBX is de eerste Aston Martin met 5 volwaardige zitplaatsen (de Rapide was strikt 4-persoons). De achterbank laat zich in 40:20:40 verhouding neerklappen, waarna men de in de sowieso al tamelijk forse laadruimte van 632 liter nog aanzienlijk kan uitbreiden tot 1.540 liter. Aston Martin gaat de DBX leveren met enkele slimme opties in pure Skoda stijl. Zo zijn er onder meer een sneeuw pakket en een huisdieren pakket beschikbaar. In het eerste geval betekent aanvinken dat men skischoeisel zal kunnen opwarmen in de SUV en in het tweede geval is de DBX voorzien van een draagbare wasinstallatie om de hond na een wandeling in een bos met modderpaden toch weer schoon aan boord te laten klauteren. Om beschadiging van de achterbumper daarbij te voorkomen, is deze in het kader van de pakketoptie voorzien van bescherming. Men kan ook het reservewiel dumpen om op zijn plaats een waterdichte zak te plaatsen, voor modderlaarzen of wetsuits. Aston Martin biedt in totaal 11 accessoirepakketten aan, waaronder ook een ski rek op het dak. De fabrikant van luxe auto’s rekent er op dat ook rijke mensen dergelijke ‘Simply Clever’ oplossingen zullen waarderen.

Veel technologie van de DBX is afkomstig van het Daimler concern, dat een klein belang heeft in Aston Martin. Zo is de in de vorige alinea genoemde V8 van Mercedes-AMG afkomstig. Het blok, reeds bekend van de DB11 en de Vantage, heeft een cilinderinhoud van 4,0 liter en is voorzien van 2 turbo’s; goed voor 550 pk en 700 Nm. Daarmee is de 2.245 kilo zware DBX krachtig genoeg om in 4,5 seconden naar 100 km/u te kunnen knallen en vervolgens door te stomen naar 291 km/u. Over een mogelijke (stekker) hybride variant zwijgt Aston Martin nog in alle talen, maar de V8 is voorzien van cilinderuitschakeling. Deze voorziening helpt om bij een rustige rijstijl het benzineverbruik te beperken. Aston Martin geeft een gemiddelde van 14,3 liter per 100 kilometer op (gemeten volgens de WLTP norm), wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van 269 gram per kilometer. De eigen V12 zou ook passen in de motorruimte van de DBX, maar Aston Martin heeft daar nog geen plannen voor. Van het Daimler concern is ook de 9-traps automaat afkomstig. De DBX beschikt natuurlijk over vierwielaandrijving (met diverse rij modi) en actieve differentiëlen. Eentje zit centraal en de achteras is voorzien van een gelimiteerd (eDiff) slip exemplaar. De Aston Martin laten stoppen gebeurt aan de voorkant met 410 millimeter grote schijven die voorzien zijn van klauwen met 6 zuigers. Achter zitten 390 mm exemplaren. Vóór deze remmen (gemaakt van staal, niet van koolstof / keramiek) zitten bij de DBX standaard 22 inch wielen. Groter is zelfs optioneel niet mogelijk.

Wat ook van bij Mercedes vandaan komt, is de actieve ophanging. Voor de adaptieve dempers wordt er gebruik gemaakt van een 48 Volt elektrisch systeem (eARC genaamd), met als gevolg dat de DBX in bochten amper overhelt. Sterker nog: eigenlijk kan hij zelfs tegen leunen. Dankzij de standaard luchtvering kan de rijhoogte indien gewenst worden bijgesteld: 5 centimeter omlaag op de snelweg (daardoor krijgt de SUV strakkere rijeigenschappen en kan hij sportiever gereden worden) of 4,5 centimeter omhoog wanneer de ondergrond dat noodzakelijk of verstandig maakt. Men kan de DBX op deze manier ook een beetje door zijn knieën laten zakken voor het laden en lossen van zware spullen. Het trekvermogen bedraagt 2.700 kilo. Het onderstel van de DBX, die 45 kilo meer weegt dan de Lamborghini Urus (de Bentley Bentayga is 150 kilo zwaarder), is in eigen beheer ontwikkeld door Aston Martin. Dit nieuwe platform is, samen met zowat de hele onderhuidse structuur, van aluminium, net als bij de sportwagens van het merk. Daardoor weegt de SUV ‘slechts’ 2.245 kilo. Tegelijkertijd spreekt Aston Martin van een zeer stijf geheel wat de DBX zowel op als naast het asfalt uitzonderlijk dynamisch maakt. Volgens Aston Martin is er sprake van een SUV met de ziel van een sportauto. Dat moet (ook) blijken uit het rijgedrag van het nieuwste familielid. De eerder genoemde ‘Adaptive Triple Volume Air Suspension’ helpt namelijk ook tegen het rollen van de carrosserie in bochten.

Aston Martin topman Andy Palmer (foto) zal al dat Duitse vernuft goed kunnen gebruiken, want in het top SUV segment is de concurrentie inmiddels bikkelhard. Porsche biedt de Cayenne (Coupé) Turbo aan, BMW heeft M versies van de X5 / X6 (en huis tuner komt binnenkort met een bewerking van de X7), Bentley de Bentayga, Lamborghini de Urus en Mercedes zal nog deze maand het doek van de Maybach versie van de GLS afhalen. Keuze te over, dus. Hoe denkt Aston Martin zich van deze concurrenten te kunnen onderscheiden? Met een design dat gekenmerkt wordt door bovengemiddeld veel stijl. Niet alleen aan de buitenzijde, maar ook van binnen. Daar pakt Aston Martin uit met fraaie materialen die menig vrouwenhart moet doen smelten. Want zij zijn de primaire doelgroep van de DBX. Hoewel er volop hightech aanwezig is (nagenoeg alle functies worden via een centraal geplaatst aanraakscherm bediend), voeren die niet de boventoon.

De vrouwen die Aston Martin (samen met haar honden) in het vizier heeft, dienen wel over een dikke bankrekening te beschikken, of hun man lief aan kunnen kijken dan wel kunnen aaien op plaatsen waar hij dat prettig vindt. Zoals jij waarschijnlijk al voelde aankomen, is de DBX geen koopje. Reken op 260.000 euro. Maar goed, daarmee is de Aston Martin wel een stuk goedkoper dan de Rolls-Royce Cullinan. Hopelijk is de genoemde 260.000 euro geen struikelblok voor de beoogde doelgroep want het intussen 106 jaar jonge Aston Martin staat er financieel slecht voor en heeft dringend een verkoophit nodig. Deze DBX moet dus redding brengen, net zoals de Cayenne dat in 2002 deed voor Porsche. Fans van de 911 schreeuwden toen moord en brand, maar de kritiek verstomde toen zij beseften wat hun favoriete merk allemaal op sportwagengebied kon gaan doen dankzij die uitstekend verkopende SUV.

Inmiddels is het volkomen geaccepteerd dan sportwagenspecialisten ook een SUV in hun gamma hebben. Alleen McLaren houdt zijn poot stijf, maar de vraag is hoe lang dat nog het geval zal zijn want haar alternatief, de GT is heel lauwtjes ontvangen en inmiddels alweer afgeserveerd door de pers als zijde ‘vlees noch vis’. Ferrari kiest wel eieren voor zijn geld omdat zij beseft dat zij een dief van haar eigen portemonnee zou zijn als het SUV segment nog langer genegeerd wordt. Daar doet aartsrivaal Lamborghini momenteel uitstekend zaken met de Urus. Toch wordt niet elke dure SUV een succes. Dat bewijst de Maserati Levante. Die is (bijna) net zo fraai als de DBX en in V8 uitvoering maar weinig goedkoper, dus dat geeft te denken. Wat ging er mis? De niet optimale bouwkwaliteit kan (potentiële) Levante klanten weggejaagd hebben. Of de tweederangs infomedia. Voor Palmer is het belangrijk dat hij er op toe ziet dat Aston Martin niet in dezelfde trapt, ook omdat de bouwkwaliteit van de sportwagens maar zozo is. Als het personeel in de gloednieuwe fabriek in St. Athan in Wales (op het terrein van een gesloten luchtmachtbasis) bij de afwerking van de DBX geen steken laat vallen, dan moet de SUV in korte tijd kunnen uitgroeien tot het populairste model van Aston Martin. De eerste leveringen zijn voor het tweede kwartaal van 2020 gepland.

Met de DBX is het dus erop of eronder voor Aston Martin. Als het luxe merk uit Groot-Brittannië er in slaag om grote hoeveelheden van haar SUV te verkopen, dan verdwijnen alle financiële problemen als sneeuw onder de zon en gaat de sportwagenbouwer vrolijk verder. Onder andere met het herlanceren van het Lagonda label als elektrisch alternatief voor Rolls-Royce. Maar bij een verkoopscenario à la de Maserati Levante (in eerste instantie hoopgevende hoge verkopen, om na anderhalf jaar de orderstroom te zien opdrogen), dan zou het doek wel eens definitief kunnen vallen voor Aston Martin, dat al 7 keer failliet ging. Alhoewel, een kat heeft 9 levens, dus waarom zou dat bij dit Britse luxemerk anders zijn?

Reageren is niet mogelijk.