Prijzig, maar een betere allrounder dan de 208: test Peugeot 2008

0

Na de 208, een serieuze kanshebber voor de ´Auto van het Jaar 2020´ bokaal, heeft Peugeot nu de 2008 klaar. Het Franse automerk hoopt dat de tweede generatie net zo´n succes wordt als de huidige 3008. Om daarbij niks aan het toeval over te laten, heeft de 2008 zowel van binnen als van buiten een sprankelend design gekregen. En is het kritiekpunt van de krappe beenruimte achterin aangepast. Is dat voldoende om van deze Peugeot de nieuwe segment leider te maken?

De nieuwe 2008, die ruim 14 centimeter langer is dan het oude model (zonder wezenlijk zwaarder te zijn geworden), borduurt dus voort op het ‘3008 thema’. In diens voetsporen trad inmiddels ook de 508 en de jongste 208. Voor alledrie deze Peugeot modellen geldt dat zij een stijlvol design hebben en bij de bestuurder (doorgaans) een glimlach op het gezicht weten te toveren. Zo op het eerste gezicht lijkt de nieuwe 2008 uit hetzelfde hout gesneden te zijn. Dat is maar goed ook, want de concurrentie in het B SUV segment is uiterst fel geworden. Renault heeft haar huiswerk goed gedaan met het vernieuwen van de jarenlange marktleider Captur. Sinds dit jaar is het doorgaans dominante Volkswagen in het segment actief met de T-Cross. Dochter Skoda laat zich ook niet onbetuigd, want die heeft de Kamiq in stelling gebracht; een model met (conform de merktraditie) een aantrekkelijke verhouding tussen prijs en ruimte. Nissan wil marktaandeel gaan terugwinnen met de tweede generatie Juke. En Ford denkt eindelijk in het B SUV segment te kunnen gaan scoren nu zij haar Puma los laat.

Net als de 208 is de 2008 gebaseerd op het CMP platform dan het Franse PSA concern samen met haar Chinese aandeelhouder Dongfeng heeft ontwikkeld voor B segment modellen (al zal Citroën dit onderstel gaan gebruiken voor de opvolger van de C4 / C4 Cactus die een klasse hoger gaan opereren). Het betekent dat de compacte SUV van Peugeot geleverd gaat worden in zowel benzine, diesel als volledig elektrische vorm. Een dergelijk aanbod is uniek in deze klasse, want Hyundai vindt het niet de moeite om haar Kona bij ons in oliegestookte vorm aan te bieden (wel zijn er de Koreaanse smaken ‘benzine’, ‘hybride’ en ‘volledig elektrisch’). Peugeot rekent Europa breed op een verkoopaandeel van 10 procent voor de BlueHDi uitvoering van de 2008, maar in Nederland zal dit reeds bescheiden percentage vermoedelijk nóg lager uitpakken. Dat komt enerzijds door de grote populariteit van volledig elektrische auto’s in leasekringen en anderzijds doordat de doorgaans goed geïnformeerde Nederlandse consument sinds het sjoemeldiesel schandaal bij Volkswagen gegeten en gedronken heeft met dieselmodellen. Ondanks dat die tegenwoordig wél schoon zijn. “Maar niemand luistert meer”, zo verzuchtte Jean-Philippe Imperato, de merkchef van Peugeot, tijdens de presentatie van de nieuwe 2008.

Getest wordt hier de benzineversie van de 2008 waarmee Peugeot het grootste gedeelte van de verkopen wil genereren. Er zijn 3 vermogenvarianten. In alle gevallen betreft het een 1,2 liter grote 3 cilinder turbomotor. Men kan kiezen uit 100, 130 of 155 pk. De eerste is er alleen met een handgeschakelde 6-bak, de laatste alleen met een 8-traps automaat. De 130 pk versie biedt beide opties. Dat is sowieso de variant om voor te gaan, want hij biedt meer dan voldoende vermogen. De prestatiemeerwaarde van de 155 pk uitvoering is gering. Bovendien is die er alleen als dure GT en dat betekent een prijskaartje van 36.960 euro. Dat is serieus veel geld voor een B segment SUV. Althans, als je de Peugeot 2008 beschouwt als een product van een volumemerk, wat het formeel ook is. Maar vanuit premium perspectief is 37 mille niet onredelijk voor een B segment SUV want hetzelfde geldbedrag ben je kwijt voor een Audi Q2, een DS 3 Crossback of een Mini Countryman met automatische transmissie. Hecht je niet zoveel waarde aan merkstatus, dan kan je voor globaal dezelfde prijs ook een 130 pk sterke Peugeot 3008 bestellen.

Wil je bovengenoemde 130 pk vermogen variant van de 1,2 liter PureTech 3 cilinder turbobenzine motor in de 2008, dan ben je minimaal 27.360 euro kwijt. Je krijgt van Peugeot dan de Active uitvoering. Het wordt uitrusting technisch pas echt ‘leuk’ als jij de luxueuzere Allure uitvoering bestelt. Die kost 29.060 euro en is onder meer voorzien van een achteruit rij camera, automatische airconditioning en 17 inch lichtmetalen wielen. Gaat jouw voorkeur uit naar een sportief aangeklede 2008, dan heeft Peugeot voor jou de GT-Line uitvoering (31.260 euro). Die biedt onder andere een zwart dak, privacy glas, LED mistlampen, parkeersensoren vóór en een automatisch noodremsysteem. Als GT is de 2008 tevens voorzien van actieve dode hoek bewaking, adaptieve cruise controle met stop&go functie plus Lane Positioning Assist, DAB+ digitale radio, een groter (10 inch in plaats van 7 inch) centraal aanraakscherm en verwarmbare voorstoelen.

De 130 pk PureTech versie van de 2008 is er zoals gezegd met een handbak en een automaat. De laatste transmissie kost 2.000 euro extra en doet zijn schakelwerk soepel en foutloos. Maar met de handbak is ook niks mis. Vroeger had Peugeot geen al te beste reputatie op dit vlak, maar sinds Opel binnen het PSA eindverantwoordelijk is geworden voor manuele transmissies, is dat probleem verholpen. De handbak, die 6 versnellingen heeft, schakelt voldoende licht en direct. Precies zoals de auto’s van Opel als vanouds van verzet wisselen. In 130 pk configuratie biedt de 2008 zoals gezegd voldoende vermogen. Je zit in 9,1 seconden op 100 km/u. De PureTech motor doet zijn werk in stilte. Alleen als je hem op zijn staart trapt, hoor je een karakteristieke 3 cilinder roffel, maar dat geluid wordt nooit irritant. Het vermogen wordt mooi lineair afgegeven en de Peugeot is zuinig met benzine, waardoor de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 103 à 105 gram (met 8-traps automaat 109 gram).

De nieuwe 2008 mag dan probleemloos schakelen, andere bedieningsaspecten verdienen minder lof. Om te beginnen zal niet iedereen vanwege het zogeheten i-Cockpit interieur design, met als kenmerken een klein, laag geplaatst stuurwiel en een hoog gemonteerd instrumentarium, een (prettige) zitpositie kunnen vinden waarbij het zicht op de digitale klokkenwinkel niet deels geblokkeerd is. Daarnaast oogt het centrale aanraakscherm fraai, maar de bediening is deels (te) omslachtig. Ook de temperatuur aan boord moet je via het display regelen en dat is irritant want er gaat niks boven aparte fysieke knoppen. Ga dus zeker eerst proef zitten in de 2008 voordat jij jouw handtekening onder een koopcontract zet.

Het digitale instrumentarium is voorzien van een 3D effect. Dit betekent dat de diepte waarin de rij informatie (navigatie, snelheid, toerental) wordt weergegeven verschilt. Dat zou de afleesbaarheid ten goede moeten komen. Daarnaast zit het digitale instrumentarium door het 3D effect optisch verder weg, waardoor er minder oog aanpassingen nodig zouden zijn bij het wisselen van de blik van / naar de rijstrook en de andere verkeersdeelnemers. Klinkt leuk, maar ik heb tijdens de test geen merkbaar verschil met een klassiek display kunnen constateren. Fraai is het configureerbare instrumentarium wél.

Dat geldt ook voor de tuimelschakelaars op de middenconsole, de gebruikte materialen (waaronder zacht aanvoelend plastic) en de contrasterende kleur van het stiksel werk. Met zijn hoogwaardige interieurambiance weet de nieuwe 2008 menig concurrent het schaamrood op de kaken te bezorgen. Ook B segment SUV modellen van premium merken. Achterin kunnen volwassenen anders dan in de 208 comfortabel zitten. Maar goed, dat mag ook wel voor een 4,3 meter lange auto. De Peugeot 2008 is hiermee langer dan een Volkswagen Golf! De kofferbak is 434 liter groot en dat is voor B SUV segment begrippen fors, al past er in de nieuwe Renault Captur met verschuifbare achterbank meer bagage.

Niet alleen het interieurdesign is prachtig, ook met zijn uiterlijk maakt de nieuwe 2008 een statement. De eerste generatie zag er niet echt macho uit, maar dat is bij zijn gewaagd vormgegeven opvolger duidelijk anders. De nieuwe 2008 is à la de SUV modellen van Land Rover voorzien van een motorkap die over de voor spatborden valt. Daaronder zit aan de voorkant een grote grille en aan de zijkant valt het wilde lijnenspel op, waardoor de Peugeot allesbehalve een grijze mus is. Maar is hij ook mooi?

De 2008 heeft een 6,5 centimeter langere wielbasis dan de 208 en dat heeft een positieve uitwerking op het veercomfort, dat zelfs met 17 inch wielen goed is. Oneffenheden in het wegdek worden effectief geabsorbeerd. In combinatie met de werking stilte van de benzinemotor zorgt dit voor een prima algeheel comfortniveau. Alleen windgeruis rond de buitenspiegels vertroebelen dit beeld enigszins. De nieuwe 2008 stuurt nauwkeurig. De installatie werkt weliswaar licht, maar op snelheid en in bochten wordt op natuurlijk aanvoelende wijze meer zwaarte gegenereerd.

Je merkt wel aan de iets meer geprononceerde rol neiging dat de 2008 een hoger zwaartepunt heeft dan de 208, maar voor SUV begrippen scoort de Peugeot wat dit betreft niet slecht. Bovendien is die (beperkte) rolneiging de keerzijde van de comfortmedaille. En persoonlijk heb ik liever een zachter afgestelde vering dan een SUV die snaar strak rijdt maar daardoor ook spijkerhard is. Zoek jij een dynamisch rijdende auto, dan zal de nieuwe 2008 niet jouw eerste keus zijn, maar waarschijnlijk wil jij dan überhaupt geen SUV model.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De nieuwe Peugeot 2008 heeft een onderscheidend, markant design, zit vol hightech uitrusting, is prachtig afgewerkt, biedt voldoende ruimte, rijdt best prettig en is relatief zuinig. Allemaal sterke pluspunten. Alleen de prijs (en voor sommigen de ergonomische eigenaardigheden) gooien roet in het eten. De hier afgebeelde, 155 pk sterke GT versie is sowieso duur, maar ook de 130 pk uitvoering is aan de prijs.

Persoonlijk zou ik voor de Allure versie gaan (29.060 euro in handgeschakelde vorm). Die biedt wel het innovatieve 3D instrumentarium, je kan jouw telefoon 'spiegelen' en het feit dat het touch screen kleiner is (7 inch in plaats van 10 inch), is niet erg omdat het display in beide gevallen niet echt tot bediening verleidt. Maar de 130 pk sterke Renault Captur Intens is 1.700 euro goedkoper en ook de nieuwe, waarschijnlijk bovengemiddeld lekker sturende Ford Puma, die als 125 pk sterke Titanium 26.900 euro kost, zou het wachten waard kunnen zijn.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.