Tesla gaat Europese fabriek nabij Berlijn bouwen

0

Brabant, Limburg, Flevoland en Groningen hadden de nieuwe megafabriek van automaker Tesla graag willen hebben, maar topman Elon Musk heeft na lang wikken en wegen besloten dat de productiefaciliteit in de regio Berlijn komt te staan.

Het wordt na de fabrieken in Nevada (in de buurt van Reno), in de staat New York (nabij Buffalo) en China (Sjanghai) de vierde fabriek van Tesla en de eerste in Europa. Daar moeten zowel accu’s als de elektrische auto’s zelf gebouwd gaan worden. Volgens Musk is de werving van personeel voor de zogeheten Gigafactory 4 al begonnen. De fabriek komt te staan in de omgeving van luchthaven Berlin Brandenburg.

Musk heeft al sinds 2017 de wens rond om een megafabriek in Europa te realiseren. Die droom wordt nu realiteit. Met de nieuwe megafabriek in Berlijn kan Tesla lokaal auto’s en accupakketten produceren voor onder meer de Europese markt. De productiefaciliteit moet 10.000 banen opleveren. De Model Y (foto) zal de eerste auto zijn die in Duitsland van de band zal rollen. De eerste vacatures voor de fabriek in Berlijn staan inmiddels op de website van de fabrikant elektrische auto’s.

Toen Tesla enkele jaren geleden bekendmaakte de ambitie te hebben om in Europa een megafabriek te bouwen, stonden diverse landen te springen om gekozen te worden, waaronder België, Denemarken en Groot-Brittannië. Ook Nederland deed een tijdje mee in de race om de fabriek. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hadden zelfs de handen ineengeslagen en een speciale website gebouwd om Musk te verleiden. Later liet hij doorschemeren dat zijn voorkeur uitging naar een locatie in Zuidwest Duitsland, nabij de Franse grens.

Het is de bedoeling dat de megafabriek nabij Berlijn al over 2 jaar operationeel is. De Tesla topman deinst er dus niet voor terug om vanuit het hol van de leeuw te gaan opereren. Een gedurfde, maar strategisch slimme beslissing. De Duitse premium automerken ondervinden nu al veel concurrentie van Tesla, maar hebben momenteel nog een belangrijke troef in handen: bouwkwaliteit. Daar kunnen de in Nevada vervaardigde auto’s van Musk niet aan tippen. Vanaf eind 2021 kan hij echter schermen met ‘Duitse bouwkwaliteit’ en verdwijnt het ‘unique selling point’ van de Duitse premium automerken.

 

Reageren is niet mogelijk.