In detail: de grondig vernieuwde Jaguar F-Type

0

De Jaguar F-Type is onder het mes gegaan. Bij deze schoonheidsoperatie heeft de Britse sportwagen zijn V6 motor verloren. Maar niet getreurd, want klauwen heeft deze roofkat nog steeds.

Jaguar kamt de haren en knipt de nagels van de F-Type. Hoewel de Britse sportwagen dus een cosmetische operatie heeft ondergaan, behoudt hij zijn gespierde silhouet. De grootste wijzigingen hebben aan de voorzijde plaatsgevonden, waar de verbrede grille voortaan geflankeerd wordt door horizontaal getekende, platte LED koplampen met dagverlichting in J vorm en dynamische richtingaanwijzers.

Die geven de F-Type een compleet ander aanzien waarbij de familiegelijkenis met andere modellen van het merk is vergroot. Jaguar zorgt daarnaast voor een nieuwe ‘clamshell’ motorkap die de voorspatborden omvat en waarmee het front naar voren toe optisch lager afloopt. De koelopeningen zijn meer naar voren verhuisd. De horizontale balk waar de kentekenplaat voorheen op werd gemonteerd, is in de prullenmand beland. De al niet bepaald lelijke F-Type is van deze cosmetische correctie enorm opgeknapt, ook omdat de sportwagen nu breder oogt.

De 4 cilinder instapversie van de inmiddels 8 jaar oude sportwagen doet het nog steeds met een enkele, centraal gemonteerde uitlaatpijp. De V8 modellen krijgen twee dubbele exemplaren die aan weerszijden van de hertekende diffusor zitten. Voor de rest blijft de gespierde achterkant van de Jaguar in grote lijnen behouden, al hebben de LED lichten een meer hoekige signatuur gekregen. Ook de indeling ervan is aangepast. Geheel volgens de mode kregen de achterlichtunits dynamische richtingaanwijzers. De kenmerkende verzonken en elektrisch uitschuifbare handgrepen zijn behouden gebleven.

Binnenin zorgt Jaguar voor nieuwe materialen (fraai leer en satijnen chroomaccenten) die de cockpit een behaaglijkere uitstraling en een hoger comfortniveau moeten geven. Het Touch Pro infomediasysteem heeft een update gekregen en het bijbehorende aanraakscherm is voortaan 10 inch in plaats van 8 inch groot.

Het display moet het voortaan zonder aan weerszijden ervan geplaatste fysieke snelkoppelingen stellen. We treffen onderaan het scherm wel een horizontale strook met touch knoppen aan. Het infomediasysteem kan ‘via de lucht’ een update krijgen.

Ook het volledig digitale, en desgewenst configureerbare, instrumentarium van 12,3 inch is nieuw. Daarmee loopt de F-Type op technologisch vlak de achterstand op zijn familieleden in.

Voor het digitale instrumentencluster is er keuze uit diverse weergave mogelijkheden, waaronder een volledige navigatiekaart. Standaard toont het cluster een grote, centraal geplaatste toerenteller. Elektrisch uitklapbare deurgrepen en ventilatieroosters alsook een verlichte transmissie pook moeten de klant een speciaal gevoel geven. Jaguar heeft ook het meubilair herzien. In de hoofdsteunen siert nu een ‘Leaper’ beeldmerk en zowel de middenconsole als het dashboardkastje en de gordelgeleiders werden voorzien van een ‘Jaguar Est. 1935’ markering; een verwijzing naar het jaar waarin Jaguar het levenslicht zag.

Verder monteert Jaguar een opgewaardeerde geluidsinstallatie van Meridian en kan de F-Type voortaan overweg met zowel Apple CarPlay als Android Auto. Voor de rest vergt het interieur een kennersoog om de verschillen op te merken. Want Jaguar houdt vast aan het dashboard dat de bestuurder en de passagier scheidt door middel van een forse handgreep. De enige echte verandering is een nieuw, zeshoekig motief dat op de stoelen en de deurpanelen gestikt is.

Het motorengamma van de vernieuwde F-Type trapt als vanouds af met de geblazen 2,0 liter viercilinder van de Ingenium familie. Die is goed voor een vermogen van 300 pk en een maximum koppel van 400 Nm. De sprint naar 100 km/u neemt 5,7 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Deze versie is standaard voorzien van de Quickshift 8-traps automaat en achterwielaandrijving.

Aan de andere kant van het spectrum blijft de door een compressor opgezweepte 5,0 liter V8 op zijn post. Deze motor wordt in de vernieuwde F-Type leverbaar in 2 versies, waarvan de minst krachtige 450 pk en 580 Nm sterk is. Daarmee sprint de Britse sportwagen in 4,6 seconden naar 100 km/u en haalt hij een top van 285 km/u. Je hebt bij deze geknepen 8 cilinder motor de keuze uit achter of vierwielaandrijving. In beide gevallen is de Jaguar voorzien van een actief sper differentieel tussen de achterwielen.

De tweede versie van de V8 motor levert voortaan 575 pk en 700 Nm in plaats van 550 pk en 680 Nm. Hij is voorbehouden aan de F-Type R. De krachtigste versie van de familie (met de motor specificaties van de voormalige SVR uitvoering) sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en stoomt daarna door naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 300 km/u. De F-Type SVR is er alleen met vierwielaandrijving. Optioneel biedt Jaguar het topmodel aan met een koolstof / keramische remmen set. Die kan men herkennen aan de gele rem zadels. Mogelijk komt Jaguar in een later stadium met een nieuwe SVR versie van de F-Type met 600 pk vermogen.

De heerlijk klinkende 3,0 liter V6 compressor motor (voorheen leverbaar in 340 en 380 pk sterke vorm) is uit het levering gamma geschrapt. Die voldoet niet aan de toekomstige emissie-eisen. Aanpassen van de V6 is geen optie omdat Jaguar Land Rover al haar kaarten inzet op een compleet nieuwe 6 cilinder lijn unit met milde hybride techniek. Die is echter alleen bestemd voor de ‘volume’ modellen van het merkenduo (De F-Type is een nichemodel). Ook gesneuveld bij de facelift is de manuele schakeloptie omdat die nauwelijks besteld werd. Zowel de 4 cilinder uitvoering van de vernieuwde F-Type als de V8 versie is verkrijgbaar met een actieve uitlaatlijn, waarmee Jaguar zorgt voor een soundtrack dan wordt gekenmerkt door een karakteristiek ploffen en geknetter. De 8 cilinder variant beschikt over een zogeheten Quiet Start functie, waarmee de buren rustig door kunnen slapen als jij met de F-Type wegrijdt. De elektronisch geregelde vlinderkleppen in de hoofddemper blijven dan gesloten, tot jij de toerenteller de hoogte injaagt en het bekende gegrom alsnog de bovenhand neemt. Je kan de Quiet Start functie deactiveren door de Dynamic modus te selecteren.

Jaguar heeft de elektrische stuurbekrachtiging tegen het licht gehouden en vonden een nieuwe afstelling voor de achterwielophanging en voor de ‘Torque by Braking’ functie. De F-Type zou zich dankzij deze verbeteringen vlotter van A naar B moeten kunnen verplaatsen. Jaguar benadrukt bijzonder veel aandacht te hebben besteed aan de verbetering van de 8-traps automaat, waarbij knowhow werd toegepast die de Britten opgedaan hebben tijdens de ontwikkeling van de XE SV Project 8.

Net als voor de facelift is de F-Type, die in de Castle Bromwich fabriek gebouwd wordt, leverbaar als Coupé en als Roadster. Qua uitrusting kan er, naast een basisversie, gekozen worden uit de R-Dynamic en de First Edition. Optioneel levert Jaguar een Black Pack of Black Design Pack. Het absolute topmodel is zoals gezegd de R uitvoering. Die kan worden herkend aan een specifieke aankleding, waaronder zogeheten Pixel koplampen met matrix techniek.

Jaguar levert de vernieuwde F-Type in 16 carrosseriekleuren van het zogeheten SVO Premium Palette. Het gaat daarbij om Ligurian Black, Ethereal Silver, Ionian Silver, Sunset Gold, Petrolix Blue, Velocity Blue, Tourmaline Brown, Desire, Sanguinello Orange, Atacama Orange, Sorrento Yellow, Constellation, Icy White, Flux Grey, Malachite Green en Amethyst. Elke kleur is verkrijgbaar in een satijn matte of hoogglanzende afwerking.

JaguarAudiMercedes-AMGPorscheToyota
F-Type CoupéTT CoupéSLCCaymanSupra
P300RS Quattro43T Premium
91.300 euro95.950 euro87.004 euro92.300 euro83.903 euro

De vernieuwde F-Type is per direct te bestellen en kost minstens 91.300 euro. De levering komt begin 2020 op gang. Ter introductie van de vernieuwde F-Type komt Jaguar met de First Edition. Deze exclusieve uitvoering is slechts 1 jaar leverbaar en is gebaseerd op de R-Dynamic variant. Tot de standaarduitrusting behoren het Exterior Design Pack in de kleur Dorchester Grey en lichtmetalen 20-inch velgen met 5 spaken in de kleur Gloss Technical Grey met contrasterende Diamond Turned afwerking. Jaguar levert de F-Type First Edition uitsluitend in de carrosseriekleuren Santorini Black, Eiger Grey of Fuji White.

Reageren is niet mogelijk.