Opgefrist, maar nog steeds niet foutloos: test vernieuwde Mitsubishi Space Star

0

Mitsubishi heeft haar Space Star, die sinds februari 2013 op de markt is, voor de tweede keer een ingrijpende facelift gegeven. Dat is niet omdat de vorige, in 2016 doorgevoerde, cosmetische ingrepen niet succesvol waren. Maar A segment auto’s hebben een bovengemiddeld lange verkoopcarrière (vanwege de lage winstmarge worden de ontwikkelingskosten pas na vele jaren terugverdiend) dus dan kan het gebeuren dat een model gedurende zijn bestaan 2 facelifts ondergaat. Bij de vorige generatie Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo was dat ook het geval.

De update komt als geroepen, want de verkopen van de Space Star zijn dit jaar in Nederland met ruim 20 procent gedaald. In november waren er zelfs bijna een derde minder klanten voor de benjamin van Mitsubishi. Bij een marginaal model zou een autofabrikant daar zijn schouders over ophalen, maar dat is de Space Star allesbehalve: Vorig jaar was de instapper goed voor bijna de helft van de merkverkopen. In 2019 is dat niet anders: geen enkele Mitsubishi trekt zoveel kopers.

De facelift van de Space Star komt op een moment dat andere autofabrikanten het A segment voor gezien houden. Ford heeft de Ka+ gesaneerd, Opel stopt met de verkoop van zowel de Karl als de Adam en Suzuki heeft de Celerio uit haar gamma geschrapt. Een veeg teken? Nee, met name de Karl ging als warme kadetjes over de toonbank. Maar autofabrikanten verdienen meer aan B segment modellen en dus zetten Ford, Opel en Suzuki hun kaarten liever in op de Fiesta, Corsa en Swift. Mitsubishi heeft die mogelijkheid niet. Eigenlijk is dit merk een SUV annex pick-up specialist met de Space Star als regelbevestigende uitzondering. Functioneel met het oog op de strenger wordende emissienormen in Europa is het model evenwel niet, want geen enkele versie stoot minder dan 100 gram CO2 uit. Mitsubishi kan de toekomstige limiet van 95 gram/km alleen halen door meer exemplaren van de Outlander PHEV te verkopen. Wij kunnen er daarom op rekenen dat de Japanse autofabrikant komend jaar flink gaat stunten met deze stekker hybride SUV.

De taak van de Space Star is vooral om de dealers bezig te houden. En hoewel de verkopen niet van Karl, Picanto of Up niveau zijn, slaagt hij daar heel behoorlijk in. Met 2.558 registraties in de eerste 11 maanden van dit jaar, was de Space Star populairder dan de Dacia Sandero, de Fiat Panda, de Ford Ka+, de Opel Adam, de Renault Twingo, de Seat Mii, de Skoda Citigo, de Smart Fortwo / Forfour, de Suzuki Celerio en de Suzuki Ignis. De Space Star is dus best succesvol, alleen is het hem niet gelukt om beroemd te worden in het A segment. Dat komt wellicht doordat de Mitsubishi zelden bovenaan het wensenlijstje van autoconsumenten staat, maar zodra het prijzenoverzicht er bij gepakt wordt alsnog weet te verleiden. Want een instaptarief van 12.490 euro (voor de prefacelift versie) is beslist aanlokkelijk.

Dat de liefde voor de Space Star niet zo diep zit, komt wellicht doordat hij er tot deze tweede facelift niet echt uit zag als een Mitsubishi. De editie die sinds 2016 in de showroom staat, is met zijn barokke kogelvis ogen een vreemde eend in de bijt. Mitsubishi lost dit probleem nu op door de Space Star voor 2020 te voorzien van de merk karakteristieke, markante Dynamic Shield styling. Dat is een door de marketingafdeling bedachte, modernistische term voor een frontdesign dat gekenmerkt wordt door veel chroom. De Space Star oogt nu inderdaad een beetje als de stoere SUV modellen van het merk. Toch is de update ook functioneel, want de vergrootte neuspartij verschaft de kleine Mitsubishi een betere crashbestendigheid. En nu hij 5 centimeter langer is geworden, is de Space Star met 3,85 meter carrosserielengte zelfs de Mini 3-deurs (3,82 meter) en de Suzuki Swift (3,84 meter) de baas. Anders gezegd, wie nu stelt dat de kleine Mitsubishi is gepromoveerd tot het B segment, heeft een punt.

Maar zodra je instapt en gaat rijden, kom je snel tot de conclusie dat de Space Star nog steeds een A segment auto is. Dat is geen diskwalificatie, maar je moet gewoon geen torenhoge verwachtingen hebben van wat er zich dat Dynamic Shield schuil houdt. Om te beginnen is er aan het onderstel en de motorisering van de Space Star door de technici van Mitsubishi niet gesleuteld. Alleen de handbak (met 5 versnellingen) heeft met het oog op de WLTP certificatie een grotere spreiding van de overbrengingsverhoudingen gekregen. De vernieuwde Space Star rijdt dus niet spectaculair anders dan voor de facelift. Concreet betekent dit dat de geteste 1,2 liter versie dankzij 80 pk en 106 Nm best pittig is (je zit in 12,8 seconden op 100 km/u en wie durft, kan de 180 km/u aantikken). Ook is het montere geluid van de 3 cilinder motor allesbehalve onprettig. En dat is een goede zaak, want het genoemde koppel is pas bij 4.000 toeren beschikbaar, dus schakellui rijden zit er niet in. Toch is de 1,2 liter versie aan te bevelen boven de 71 pk sterke 1.0 instapper want die geeft zijn maximale trekkracht (88 Nm) pas vrij bij 5.000 toeren. Evenmin een aanrader is de CVT automaat. Daar wordt de Space Star veel luidruchtiger van, met als gevolg dat de roffel die de 3-pitter produceert alsnog snel gaat vervelen. Gelukkig is met de voldoende nauwkeurig schakelde handbak niks mis. En het verhoogt de rij vreugde om deze kleine vlo op toeren te houden.

Minder plezier biedt het onderstel van de slechts 860 kilo wegende Space Star. De vering is weliswaar soepel (waardoor dwars naden en ander wegdek ongerief verrassend goed wordt geabsorbeerd), maar met 3 inzittenden aan boord is de wielophanging eigenlijk al overvraagd. Je stoot dan letterlijk en figuurlijk snel op de grenzen van de vering. De onnauwkeurige besturing is zeer indirect en biedt weinig feedback. Het nemen van bochten met de Space Star verschaf geen genot omdat het meubilair net zoveel zijdelingse steun biedt als houten klapstoelen. Voor zover bekend is de Mitsubishi niet door het ijs gezakt tijdens de Eland uitwijkproef, maar het kan niet anders dan dat deze exercitie langs een set pionnen een potsierlijke vertoning moet zijn.

Achterin kunnen volwassenen heel behoorlijk zitten. Dat kan niet van elke A segment auto worden gezegd. Kortere ritten zijn voor personen tot 1,80 meter lichaamslengte prima te doen, zolang de rit maar niet van Delfzijl naar Sluis voert, of van Den Helder naar Simpelveld. Het formaat van de kofferbak is minder indrukwekkend.

Na 209 liter moet de klep dicht en er zijn diverse A segment modellen waarin meer boodschappen passen, zoals de Hyundai i10 (252 liter) en de Kia Picanto (255 liter). Conform de norm kan de achterbank leuning plat worden gelegd en dat past er voor 912 liter aan bagage in de Space Star. Beslist ondermaats is de kwaliteit van de kofferbak mat. Die doet denken aan WC papier. Het soort dat uit meerdere lagen bestaat weliswaar, maar toch.

Het kwaliteitsbeeld in het interieur is wisselend. De duurdere versies van de Space Star worden door Mitsubishi gedecoreerd met pianolak en carbon look, maar per saldo domineert zeer veel goedkoop hard plastic.

Het nieuwe infomediasysteem met 7,0 inch aanraakscherm en Apple CarPlay telefoonintegratie is evenwel prima en ook als je de luchtroosters bedient, heb je niet het gevoel een miskoop gedaan te hebben.

De Space Star kan zelfs worden voorzien van een startknop, die zich à la Porsche links van het stuur bevindt. Wauw! Vink je ook de volledig over gedimensioneerde dakspoiler aan op de optielijst, en eventueel rode strepen voor op de grille in combinatie met de Kurkuma gele carrosseriekleur van de testauto, dan ben je helemaal het mannetje.

Wie niet vies is van bijbetalen, kan de kleine Mitsubishi ook voorzien van een compleet pakket aan veiligheidsvoorzieningen en assistentiesystemen. Voorbeelden zijn een wegrijdhulp voor op hellingen, een licht/regensensor, Android Auto, een achteruit rij camera, DAB+ digitale radio, een noodremassistent inclusief voetgangersherkenning, een rijbaan assistent, automatische grootlicht functie, LED techniek voor zowel de koplampen als de mistlichten, 15 inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding van het stuur, cruise controle, elektrische raambediening vóór en automatische airconditioning.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

De vernieuwde Space Star arriveert in februari bij de Mitsubishi dealers in de showroom. De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een instaptarief van 12.990 euro. Voor dat bedrag krijg je een auto die aan zelfbewustzijn heeft gewonnen. Dankzij het Dynamic Shield gebeuren heeft de Space Star meer karakter gekregen en dat vergroot de herkenbaarheid in het verkeer. De koper krijgt dus meer waar voor zijn geld. Ook het nieuwe infomediasysteem is een verbetering en zijn er meer optiemogelijkheden. Met de 1,2 liter uitvoering kan je best plezier hebben, mits je opteert voor de handbak. Waar dynamisch rijdt de vernieuwde Space Star ondanks de hertekende grille allerminst en de kwaliteit van de interieurmaterialen kan beslist beter.

    

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (41)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.