Overtuigt als oplaadbare hybride: test Skoda Superb iV

0

Waarom de korte test?

Tegelijk met zijn facelift wordt het motorengamma van de Skoda Superb uitgebreid met een stekker hybride versie. Die is vanwege zijn lage CO2 uitstoot interessant voor zakelijk rijders die doorgaans grote afstanden afleggen (waardoor een volledig elektrische auto behelpen is) en wiens werkgever het wagenpark wil vergroenen. De Superb iV is de allereerste oplaadbare hybride auto van Skoda.

 

Wat voor auto is het?

Kort door de bocht gaat het bij de Superb iV om Volkswagen Passat GTE techniek verpakt in de bekende, mar recentelijk gemoderniseerde carrosserie. Dat koetswerk is al generaties lang beroemd om zijn uitzonderlijk ruime interieur, om nog maar te zwijgen van de ongehoord royale kofferbak (met name bij de Combi uitvoering).

Met toevoegen door de Tsjechische Volkswagen dochter van een oplaadbare hybride aandrijfoptie aan het motorenpalet, iV genaamd, toont Skoda aan helemaal bij de tijd te zijn. Immers, ook de concurrentie is druk bezig met de ontwikkeling van dergelijke uitvoeringen. Toch is er geen sprake van een radicaal nieuw aandrijfconcept. Sterker nog: in 2014 en 2015 was de ‘PHEV’, vooral dankzij gunstige bijtelling regels, in leasekringen enorm. Stekker versies van modellen als de Mitsubishi Outlander, de Volvo V60 en de Volkswagen Passat waren niet aan te slepen.

Ook voor Skoda komt de Superb iV precies op het goede moment, want de uitstoot normen worden spoedig aangescherpt. De stekker versie kan helpen om de gemiddelde uitstoot van het modellengamma te verlagen en dat verkleint de kans dat de autofabrikant aan ‘Brussel’ een boete moet betalen. Skoda wil de komende 2 jaar wil Skoda niet minder dan 10 uitvoeringen met het ‘iV’ label lanceren. De Superb mag samen met de volledig elektrische Citigo-e de spits mag afbijten.

De facelift van de uit 2015 stammende Superb kenmerkt zich door een grille met honingraatmotief, geflankeerd door een soort luchtgordijnen à la BMW. De testauto was voorzien van LED Matrix koplampen, maar daarvoor geldt een meerprijs. Achter zit voortaan een horizontale chroom strip tussen de lichtunits. De bumpers werden ook strak getrokken. Visueel is de iV uitvoering nauwelijks te onderscheiden van de conventioneel aangedreven versies. Wie goed kijkt, ziet dat de grille bij de oplaadbaar hybride versie bijna volledig gesloten is. En wie zijn blik focust, zal opvallen dat er een klep in geïntegreerd is, waarachter de laadaansluiting verborgen zit.

Aan de achterzijde prijkt discreet het iV logo op de kofferklep. Standaard wordt de oplaadbaar hybride versie geleverd met aerodynamische 17 inch velgen, maar optioneel zijn ook 18 of zelfs 19 inch exemplaren verkrijgbaar.

Binnenin zijn de verschillen met de conventioneel aangedreven versies zo mogelijk nog kleiner: alleen enkele specifieke knoppen rond de pook van de DSG automaat maken duidelijk dat het hier om de iV uitvoering van de Superb gaat. De testauto was voor de rest voorzien van hoogglans zwarte dashboard panelen, met Alcantara sportstoelen, een digitaal instrumentenpaneel en een 9,2 inch touch screen. Kies je voor de L&K Executive topversie, dan krijg je comfortstoelen, bruin leer en een Canton geluidsinstallatie.

De techniek van de oplaadbaar hybride versie van de Superb is zoals gezegd afkomstig van de Volkswagen Passat GTE. Op die manier kunnen de leden van de grote Volkswagen familie profiteren van schaalvoordelen en de modernste technologie tegen relatief schappelijke prijzen aanbieden. Ook hoeft het wiel op deze manier maar één keer uitgevonden te worden en dat verkleint de kans op kinderziektes. Onder de motorkap van de Superb iV zit dus de bekende 1.4 TSI van 156 pk en 250 Nm, gekoppeld aan een 6-traps DSG automaat. Tussen beide componenten zit een synchrone elektromotor met permanente magneten en een vermogen van 115 pk en 330 Nm aan koppel. Met zulke specificaties kun je eigenlijk niet meer voer assistentie spreken; hij is krachtiger dan de driecilinder die in de Skoda Scala ligt. De elektromotor wordt gevoed door een lithium/ion batterij met een capaciteit van 13 kWh, die een plaats onder de vloer heeft gekregen, net voor de achteras. De betreffende accu set levert trouwens niet enkel stroom voor de aandrijving, maar ook voor de verwarming en de aircocompressor.

Opladen kan op verschillende manieren. Standaard wordt de Superb iV geleverd met een Mode 2 laadkabel, waarmee het ongeveer 6 uur duurt om een lege batterij weer helemaal te vullen aan een conventioneel stopcontact (2,3 kW). Met de optionele Mode 3 laadkabel, die geschikt is voor een Wallbox van 3,6 kW, kan men die oplaadtijd verkorten tot circa 3,5 uur. Verder is het mogelijk om onderweg met behulp van de benzinemotor de batterij bijladen (of het stroom peil constant te houden. Op die manier kan de bestuurder de elektrische actieradius bewaren voor de laatste kilometers als die zich bijvoorbeeld in een lage emissie stadszone bevinden. De batterij wordt ook telkens door de recuperatie van kinetische energie een beetje opgeladen bij afremmen en uitrollen. De laadpoort van de Superb iV zit op een handige plek: in de neus. Bij het parkeren zorg je er simpelweg voor dat de voorkant van de Skoda naar de laadpaal wijst.

 

Is het wat?

Nog voordat je wegrijdt, wordt duidelijk dat de Superb over een perfecte zitpositie en een ergonomisch doordacht dashboard beschikt. En ook in oplaadbare hybride uitvoering beschikt de Skoda over een ongeëvenaarde binnenruimte, met achterin zeer veel plaats voor de benen van de passagiers. Wat dit betreft kan de Superb zich met de beste limousines meten. Zoals altijd verzorgt Skoda de inzittenden uitstekend, bijvoorbeeld in de vorm van 2 dekentjes die in een houder op de rugleuning van de voorstoelen passen, of hoofdsteunen achterin waarvan men de zijkanten kan openklappen. Daarmee kunnen achterpassagier comfortabeler een uiltje knappen omdat hun hoofd dankzij de geboden ondersteuning tijdens het rijden niet heen en weer schommelt.

De kofferbak van de iV versie is wel minder volumineus als gevolg van de aanwezigheid van een accuset: van 625 liter slinkt de inhoud van de bagageruimte door de hogere laadvloer naar 485 liter in de liftback uitvoering van de Superb. Is er dan nog steeds sprake van een pakezel? Ook de verder naar achteren geplaatste benzinetank is kleiner, namelijk 16 liter (50 liter in plaats van 66 liter), maar dankzij de elektrische assistentie moet de iV uitvoering nog steeds 850 kilometer zonder stops kunnen rijden. Het gele laadsnoer kan onder de laadvloer worden opgeborgen.

De kennismaking met de Superb iV vond plaats in Nederland op een regenachtige, koude en grijze herfstdag. De Skoda kon worden opgehaald in Amsterdam. Er staan op de kennismaking route diverse files; perfecte omstandigheden om een semi elektrische auto aan de tand te voelen. Zoals altijd met stekker hybride auto’s rijdt deze oplaadbare Skoda in elektrische modus weg. Dat is de standaard instelling wanneer je de startknop in de Superb iV activeert. Met een volle batterij toonde de boordcomputer van mijn testauto een rij bereik van 50 kilometer; toch wel wat minder dan de 62 kilometer die Skoda als WLTP waarde opgeeft.

Op het eerste gezicht lijken alle mogelijke standen (volledig elektrisch, hybride of de elektromotor als ‘booster’ laten functioneren) en rij programma’s misschien wat ingewikkeld, maar je maakt je de verschillende modi snel eigen en leert al gauw om er, afhankelijk van het parcours en de omstandigheden, mee te spelen. En anders kun je ook nog altijd kiezen voor een automatische stand, waarin de Superb iV zelf beslist of hij al dan niet de verbrandingsmotor aanspreekt, mits de batterij voldoende geladen is natuurlijk. Als de 1.4 TSI unit niet aan de bak hoeft, is de Skoda fluisterstil. En als de verbrandingsmotor aanslaat, dan is dat nauwelijks hoorbaar. De overgang van elektrisch naar benzine gaat naadloos en dankzij de uitstekende isolatie heb je niet door welk type motor de voorwielen aandrijft.

De stekker hybride Skoda rijdt erg aangenaam. Zijn onderstel zorgt ondanks het meergewicht van 135 kilo van de accu set voor een neutraal weggedrag en dat het systeemvermogen liefst 218 pk bedraagt, merk je goed zodra je de Sport knop inschakelt. Maar minstens even indrukwekkend, en belangrijker in het alledaagse verkeer, is dat al vanaf 1.150 toeren er al 400 Nm aan koppel beschikbaar is. Daardoor spurt je vooruit. Toch is er geen sprake van een ‘Superb RS’. Er is weliswaar een sportstand, maar de voorwielen weten dan geen raad met de hoge motorvermogen. Bij een stoplicht sprint slippen ze fanatiek en het ESP lampje licht fel op. De assisterende elektromotor leent zich eerder voor soepel en comfortabel (want stil) cruisen. Wat dit betreft wordt de Superb iV naar een nog hoger niveau getild.

Wel is de dosering van het rempedaal even wennen. Als je het pedaal slechts licht intrapt, vertraagt de Superb iV wel, maar echt remmen doet hij dan nog niet. Is het noodzakelijk om snel stil te staan, dan is het verstandig om het pedaal steviger in te trappen. Het risico is dan dat de passagiers loskomen van hun zetel. Maar zodra je gewend bent aan de werking van het rempedaal, dan is het mogelijk om te vertragen zonder dat de andere inzittenden daar veel van merken. Het blijft evenwel een feit dat het allemaal wat minder natuurlijk aanvoelt dan bij een klassiek remsysteem.

Door de transmissiehendel van de DSG automaat een standje verder naar achteren te trekken, schakel je de B stand in, waarin de elektromotor energie merkbaar recupereert zodra je van het gas gaat (in de D stand gaat de bak dan frictievrij freewheelen en merk je nauwelijks dat de Skoda vertraagt). Met een beetje anticiperen kan je zo tot stilstand komen terwijl je optimaal de batterijen oplaadt. Het rempedaal hoef je dan amper te gebruiken. Op deze manier in de Superb iV rijden werkt verslavend. Is recuperatie niet jouw ding, dan kan er natuurlijk ook ‘gewoon’ genoten worden van de stevige acceleratie zodra het gaspedaal ingetrapt wordt en de 218 paarden hun ding mogen doen. Van het buitensporige meergewicht van de stekker hybride techniek merk je dan niet veel.

Het benzineverbruik is natuurlijk afhankelijk van jouw rijstijl en van hoe vaak jij oplaadt, maar tijdens de test kwam ik uit op 3,9 liter per 100 km: een mooi efficiënt resultaat voor zo’n grote en krachtige auto. Uiteindelijk heb ik 45 kilometer fluisterstil en emissievrij kunnen rijden. Dat de Superb iV na het inschakelen van de elektrische modus braaf op stroom bleef rijden, vond ik erg prettig. Je hoeft dan dus niet voorzichtig om te springen met het gaspedaal, uit angst dat anders de verbrandingsmotor bijspringt.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Dat de Volkswagen Groep al jarenlange ervaring heeft met oplaadbare hybride aandrijflijnen, is aan deze Skoda goed te merken. De Superb, die op zich al een uitstekende allrounder is, is in deze iV uitvoering (die in januari bij de dealer arriveert) extra aantrekkelijk. Dat maakt hem tot een goede aanvulling op het gamma.

De Superb iV biedt alle kwaliteiten van de conventioneel aangedreven versies (ruim interieur, veel luxe, goed comfort) en heeft nog altijd een zeer goed bruikbare kofferbak. De strengere Europese uitstootnormen zijn voor hem dankzij de nauwelijks merkbare assistentie van de elektromotor, die in stilte zijn werk doet, een lachertje, evenals stoplichtsprint dankzij het surplus aan koppel en vermogen, dus Skoda kan tevreden zijn.

Mits de klant niet afgeschrikt wordt van de meerprijs ten opzichte van de Superb met klassieke aandrijving (met name de L&K Executive topversie is erg duur), of door het verlies aan laadvolume. De exacte tarieven van de iV uitvoering zijn nog niet bekend, maar hij komt sowieso in aanmerking voor het half tarief wegenbelasting omdat de CO2-uitstoot (op papier) minder dan 50 gram/km bedraagt. De prijzen van de oplaadbare Skoda worden half december gecommuniceerd, maar Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief rond de 45 mille.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.