Prijs vergelijking Land Rover Defender

0

De prijzen van de nieuwe Land Rover Defender zijn bekend. Deze icoon van de Britse auto-industrie (in dat rijtje horen ook de Austin Seven, de Ford Cortina, minimaal één Jaguar, de originele Mini en de Morris Minor thuis) wordt anders dan zijn voorvader niet meer in het Verenigd Koninkrijk gebouwd, maar in het Slowaakse Nitra.

De Anglofiel zal daar gemengde gevoelens bij hebben, maar gelukkig is dat de grootste verandering: ook de nieuwe Defender is een onvervalste terreinwagen en het design is zeer herkenbaar gebleven. Dat er voor een bouwlocatie buiten het Verenigd Koninkrijk is gekozen, komt doordat Land Rover niet al haar productie-eieren in één (Brits) mandje wil leggen. Met het oog op de nu echt onvermijdelijke Brexit is dat een verstandige beslissing. In de fabriek in het Slowaakse Nitra rolt ook de Discovery van de band. Dit Land Rover model deelt veel techniek met de Defender. In de fabriek in Slowakije is 1,4 miljard euro geïnvesteerd en er werken inmiddels 1.500 mensen. De productiecapaciteit bedraagt 150.000 auto’s op jaarbasis.

De bouw van de Discovery is in Nitra reeds in volle gang en die van de Defender bevindt zich in de opstartfase. Land Rover concentreert zich vooralsnog op de uitvoering met lange wielbasis, de 110. De bouw van de korte versie, Defender 90 genaamd, gaat binnen 3 maanden van start.

In 2022 wordt het productiepalet uitgebreid met de 130 uitvoering. Die heeft dezelfde wielbasis als de Defender 110, maar een grotere overhang achter waardoor een derde rij stoelen kan worden gemonteerd en er in totaal 8 personen in de terreinwagen vervoerd kunnen worden. Eerdere plannen om de Land Rover ook als pick-up te gaan aanbieden, zijn geannuleerd.


De Nederlandse marktintroductie van de Defender staat voor komend voorjaar gepland, maar de prijzen zijn zoals gezegd al bekend. Voor zowel de korte 3-deurs 90 versie als de lange 110 uitvoering met achterportieren zijn de orderboeken inmiddels geopend.

Er is keuze uit de een naamloos basismodel en daarnaast de van Land Rover bekende uitrustingniveaus S, SE en HSE. Tijdelijk is er een First Edition versie. De Defender 110 is er ook als extravert aangeklede ‘X’ (zie foto boven).

Beide carrosserievarianten kunnen in 4-pits 2,0 liter diesel uitvoering met 200 of 240 pk worden besteld, als 300 pk sterke 4 cilinder benzineversie met dezelfde longinhoud of als milde hybride met een 6 cilinder 3,0 liter hart en 400 pk. In alle gevallen is een 8-traps automaat en vier wiel aandrijving standaard. In een later stadium volgt een uitvoering met stekker hybride aandrijflijn en een 4 cilinder 2,0 liter benzinemotor als basisunit. Die krijgt ook een systeem vermogen van 400 pk.

Land RoverJeepToyota
Defender 90Wrangler 2-doorLand Cruiser 3-deurs
D2402.2D Sahara2.8D-4D Professional
98.600 euro87.890 euro94.010 euro
Land RoverJeepToyota
Defender 110Wrangler 4-doorLand Cruiser 5-deurs
D240 S2.2D Rubicon2.8D-4D Executive
109.600 euro100.890 euro109.035 euro
Land RoverLand RoverMercedes-Benz
Defender 110Range RoverG-klasse
P400 X PremiumP400 HSE500
144.760 euro152.440 euro175.141 euro

Land Rover heeft van de Defender ook een bedrijfswagenvariant onder de naam Commercial aangekondigd, maar die zal zijn weg naar Nederland niet vinden. De Nederlandse importeur van Jaguar Land Rover werkt in plaats hiervan aan een grijs kenteken versie op basis van de 110 uitvoering die wél voldoet aan de afwijkende Nederlandse wetgeving. De verwachting is dat dit model al vrij snel aangeboden kan worden.

 

Reageren is niet mogelijk.