Duitse IAA autoshow niet langer in Frankfurt

0

Bij het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) is de kogel door de kerk: de volgende editie van de IAA autoshow vindt niet meer in Frankfurt plaats. Daarmee verliest de Duitse stad het grote nationale autofeest bij onze oosterburen. Frankfurt was 68 jaar de gastheer van de IAA, namelijk sinds 1951.

Het contract tussen de IAA en het beursterrein in Frankfurt liep vorig jaar af. De organisatie van de ‘Messe’ deed nog een gooi naar een verlenging van de samenwerking, maar het VDA laat nu weten daar geen interesse in te hebben. Er waren op de laatste editie van de IAA, afgelopen september, slechts 550.000 bezoekers. De keer daarvoor, in 2017, kwamen er nog 850.000 mensen op de show af. Na afloop van de laatste beurs kreeg de IAA kritiek omdat zij een belangrijk thema, te weten duurzame mobiliteit, niet goed verbeeld zou hebben. De autoshow trok daarentegen wel in negatieve zin de aandacht, namelijk met blokkades en felle demonstraties van klimaatactivisten.

Na het echec in Frankfurt roken 6 andere Duitse steden hun kansen om de volgende editie van de tweejaarlijkse autoshow te organiseren. Daarvan mogen er 3, te weten Hannover, Stuttgart en Keulen, van de VDA niet door naar de volgende sollicitatieronde. De 3 Duitse steden die nog in de race zijn, zijn Hamburg, Berlijn en München. Binnen enkele weken wordt bekendgemaakt wie in september 2021 de opvolger van de IAA (Internationale Automobil Ausstellung) mag organiseren. Dan zal duidelijk zijn wat in de toekomst het reisdoel is van liefhebbers van Teutoons machtsvertoon.

De allereerste IAA werd overigens in 1897 gehouden. Dat gebeurde destijds in Berlijn. De laatste jaren liggen de meeste autobeurzen in de Westerse wereld (Europa, Noord Amerika) zwaar onder vuur. Ook elders kampt men door de opkomst van internet met tegenvallende bezoekersaantallen. Autoliefhebbers kunnen daardoor vanuit hun luie stoel informatie vergaren, bijvoorbeeld door naar autonieuws websites te surfen. Tegelijkertijd hebben fabrikanten hun buik vol van de torenhoge inschrijfgelden. Daardoor is voor hen deelname niet langer vanzelfsprekend.

De stad Frankfurt heeft internationaal weinig glans. Met name Berlijn en München spreken meer tot de verbeelding. Die steden kunnen volgens de VDA wel in één adem genoemd worden met bijvoorbeeld Los Angeles, Genève of Parijs. De IAA van Frankfurt was, ondanks de tegenvallende bezoekersaantallen afgelopen september, overigens één van de grootste autoshows ter wereld. Zowel qua nieuwswaarde als afmetingen trouwens, want de beurs kenmerkt zich door enorme hallen en te lopen afstanden.

Reageren is niet mogelijk.