Genesis GV80 komt ook naar Europa

0

Genesis, het premium merk van Hyundai, kondigt haar eerste SUV aan: de GV80. Hij wordt nog deze maand in Zuid-Korea gelanceerd, maar zal daarna ook te koop worden aangeboden op diverse exportmarkten. Europa staat ook op het lijstje, maar moeten daarvoor tot 2021 geduld hebben.

De lancering van de GV80 wordt door Genesis aangekondigd door een serie plaagfoto’s, maar misschien biedt het live beeldmateriaal van de conceptversie (de witte auto) een beter beeld. De GV80 zal worden gebaseerd op een eigen platform van Genesis. Hiermee is de motor en de transmissie in lengterichting geplaatst. Aan de relatief korte overhang vóór en de grote overhang achter is dat reeds te zien. De GV80 wordt leverbaar met achterwielaandrijving, maar optioneel ook met 4 aangedreven wielen.

Bij het exterieurontwerp valt vooral de grote front grille op. Dit luchtrooster wordt geflankeerd door 4 koplampen die zich om de hoeken van de carrosserie vouwen. De flanken zijn volgens Hyundai voorzien van een “parabolic line” met als doel “atletische elegantie” te realiseren. De eerder genoemde koplampen zijn voorzien van G-Matrix: een merk karakteristieke feature van Genesis dat geinspireerd is door licht dat gereflecteerd wordt door een verlichte diamant.


Het cabinedesign, met maximaal 7 zitplaatsen, oogt imposant met een interieur dat gekenmerkt wordt door een sterke Koreaanse esthetiek: veel open ruimtes en minimalisme. Het dashboard wordt, net als bij de conceptstudie, gedomineerd door een groot centraal geplaatst aanraakscherm. Genesis kiest hier niet voor een volledige touch ervaring, maar plaatst de nodige fysieke knoppen in de middenconsole van de GV80. Het navigatiesysteem maakt gebruik van Augmented Reality en live camerabeelden.

Artificiële intelligentie analyseert het rijgedrag van de bestuurder en stemt daar de karakteristiek van de diverse (deels autonome) rij modi op af. De GV80 weet zich zelfstandig te redden in fileverkeer (adaptieve cruise controle) en kan zonder ingrijpen van de bestuurder van rijbaan wisselen. De artificiële intelligentie stemt de rij afstand tot de voorligger af op wat zij meent dat de bestuurder prettig vindt. Geluid wordt met Road-noise Active Noise Control (RANC) kunstmatig onderdrukt. Ook geluiden van buiten de auto.

Bij bovengenoemde conceptstudie uit 2017 werd de aandrijving verzorgd door waterstof, maar het productiemodel krijgt een conventionele verbrandingsmotor. Hyundai, pardon Genesis, belooft binnenkort meer informatie te geven, want het ruim 5 meter lange model wordt deze maand al in Zuid-Korea leverbaar. Daarna maakt hij de oversteek naar andere markten, waaronder Noord Amerika. Daar wil Hyundai met Genesis net zo succesvol worden als Lexus. In Europa wordt de GV80 leverbaar met de geblazen 3,3 liter V6 die wij kennen uit de Kia Stinger.

Genesis werd in 2015 gepromoveerd van topmodel van Hyundai tot zelfstandig automerk. Momenteel heeft het label alleen 3 sedans in haar portfolio: de G70, de G80 (voorheen Hyundai Genesis) en de G90 (voorheen Hyundai Equus). Die zijn van het formaat BMW 3-serie, 5-serie en 7-serie. Zij gingen samen inmiddels 300.000 keer over de toonbank. Genesis werkt ook aan een kleiner model SUV: de GV70. Die gaat concurreren met de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. Met de hier getoonde GV80 richt Genesis zijn pijlen op de Q7, de X5 en de GLE. In 2021 moet ook een volledig elektrisch model klaar zijn. Pas als die leverbaar wordt, start de verkoop in Europa. Op deze manier kan Genesis emissieboetes vanuit Brussel voorkomen omdat de gemiddelde CO2 uitstoot van het gamma dan onder de 95 gram/km blijft.

Reageren is niet mogelijk.