Genesis opent SUV aanval op BMW en Mercedes

0

Genesis heeft op haar Zuid Koreaanse thuismarkt de GV80 voorgesteld. Het is de eerste SUV van het premium merk van Hyundai. Genesis wil hiermee de strijd aan gaan met BMW en Mercedes-Benz.

Naar de GV80 werd al lange tijd halsreikend uitgekeken. De sedanmodellen die Genesis tot nu toe heeft gepresenteerd zijn niet verkeerd, zeker niet als je kijkt naar de prijs:uitrusting verhouding, maar scoren doe je tegenwoordig in het SUV segment. Mercedes-Benz en BMW hadden daar lange tijd niks te vrezen van het Koreaanse premium merk, maar dat gaat dus veranderen. De Hyundai Groep wil dit jaar 24.000 exemplaren van de GV80 verkopen in eigen land. Genesis gaat het SUV model ook aan haar Noord Amerikaanse modelgamma toevoegen.

De 5-persoons GV80 (een uitvoering met derde zitrij is niet gepland) staat op een nieuw platform. Doelstelling was de SUV een design te geven dat zich kenmerkt door “atletische elegantie”. Het interieur wordt omschreven als “simpel maar comfortabel”. De beleving van luxe heeft Genesis proberen te versterken door diverse kleurcombinaties aan te bieden. De aanwezige assistentiesystemen zijn bedoeld om het veiligheidsniveau en het rij gemak te gebruiken, zo laat Lee Won-hee, de CEO van de Hyundai Motor Groep, weten.

Genesis werd in 2015 officieel gepromoveerd tot apart automerk, nadat de naam eerst voor het topmodel van Hyundai was gebruikt. Binnen 12 maanden zal het SUV subgamma worden uitgebreid met de GV70. Vanaf 2021 gaat Genesis ook een elektrische auto verkopen. In de Verenigde Staten start de verkoop van de GV80 komende zomer. Genesis is inmiddels ook actief in het Midden Oosten en in China.

Luc Donckerwolke, de vice-president van het premium merk van de Hyundai Groep, zegt over de GV80: “dit model is onze eerste ambassadeur van Genesis’ SUV design. Doelstelling was het creëren van een styling die herkenbaar en uniek is, zowel overdag als ‘s nachts”. Met de immens grote, hoekige grille moet dat zeker lukken. Ook de achterlichtunits en de raampartij hebben een scherp gesneden vorm.

Donckerwolke ontwierp in het verleden auto’s voor Audi, Bentley en Lamborghini. Vanuit deze optiek is het niet verwonderlijk dat de SUV enigszins aan de Bentayga doet denken. Net als de sedanmodellen G70, G80 en G90 beschikt de GV80 over het merk karakteristieke G-Matrix patroon, omgeven door hightech dunne koplampunits. Donckerwolke zegt hiervoor inspiratie opgedaan te hebben bij verlichte diamanten. Dit patroon is ook terug te vinden op de 22 inch velgen en in het interieur.

Volgens Albert Biermann (zie foto boven), die leiding geeft aan de R&D afdeling van de Hyundai Motor Groep, zegt dat de GV80 ontworpen was met de doelstelling om de verwachtingen te overtreffen. Omdat de SUV het eerste Genesis model is dat gebruik maakt van het nieuwe platform, kan het merk hiermee direct haar visitekaartje afgeven. Er is keuze uit 11 carrosserie kleuren. Om het gewicht van de potige SUV enigszins binnen de perken te houden, gebruikt Genesis voor de deuren, het dak en de achterklep lichtgewicht aluminium.

Bij de cabine ligt de focus volgens Genesis steeds op “de schoonheid van witte ruimte”, waarmee een ruimtelijk gevoel wordt bedoeld. Het interieur van de GV80 is bewust minimalistisch gehouden, in die zin dat er relatief weinig fysieke knoppen zijn. De automaat dient bediend te worden met een draaiknop. Het infomedia systeem is voorzien van een 14,5 inch groot horizontaal scherm dat voorzien is van vloeibare kristallen en een touch pad. De navigatiefunctie werkt met actuele verkeersinformatie en kan ook met de stem bediend worden. De GV80 kan op Level 2 niveau autonoom rij taken uitvoeren (adaptieve cruise controle, dode hoek assistent, noodrem ingrepen). Het interieur kan in 5 kleuren worden uitgevoerd. De inzittenden baden steevast in luxe. Ook op de tweede rij bevindt zich geventileerd meubilair met een verwarming functie. Op vrijwel elke plek is daarnaast met leer of luxe houtsoorten gewerkt. Zelfs het stuurwiel wordt in zijn geheel met dit hoogstaande materiaal afgewerkt.

De GV80 is het eerste model van Genesis dat met Road-Noise Active Noise Control (RANC) is uitgerust. De speakers geven binnen 0,02 seconden een tegengeluid om de rumoerigheid van het asfalt te onderdrukken. Net als Rolls-Royce levert Genesis de GV80 met een sensor die de weg scant en het adaptieve onderstel afstemt op aankomende hobbels en kuilen. Een andere primeur zijn de actieve stoelen, die ervoor moeten zorgen dat lange ritten minder vermoeiend zijn. Een speciaal luchtfilter moet voor zeer schone lucht zorgen. Elke GV80 is voorzien van 10 airbags en er zijn veiligheidsvoorzieningen als Highway Driving Assist en Driver Attention Alert Warning aanwezig.

De GV80 wordt in Zuid Korea in eerste instantie leverbaar met een 278 pk en 588 Nm sterke, in de lengterichting geplaatste 6 cilinder 3,0 liter dieselmotor. In een later stadium volgen benzine varianten, te weten een geblazen 2,5 liter 4 cilinder en een geblazen V6 met een inhoud van 3,5 liter (deze krachtbron is in 3,3 liter vorm reeds bekend van de Kia Stinger GT). De prijzen ligger een kwart lager dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Mercedes-Benz GLE. Ten opzichte van de BMW X5 is de Genesis GV80 zelfs ruim 30 procent goedkoper. De Zuid Koreaanse orderboeken zijn per direct geopend.

Reageren is niet mogelijk.