Jeep en Suzuki moeten diesels terugroepen

0

Jeep en Suzuki zijn door de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) betrapt op fraude. Door manipulatie van het motor management systeem lijkt de uitstoot tijdens de emissietests lager dan die in werkelijkheid is. Daarom eist de RDW dat alle auto’s die voorzien zijn van de frauduleuze software terug naar de garage gaan voor een update.

Het gaat om de Suzuki Vitara 1.6 DDiS, waarvan er zo’n 110 in Nederland rondrijden, en de Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Om hoeveel exemplaren van deze SUV het in Nederland gaat, is nog niet duidelijk als gevolg van de notoir slechts bedrijfsvoering door de importeur van Fiat Chrysler Automobiles.

De RDW mag eisen dat alle auto’s van de verdachte types in heel Europa worden hersteld omdat de Nederlandse dienst de goedkeuring heeft afgegeven voor de hele Europese Unie. Dat betekent ook dat de RDW de goedkeuring mag intrekken voor alle EU landen, als er toch iets mis is. De 2 autofabrikanten zullen op korte termijn ervoor moeten zorgen dat de auto’s weer aan de uitstoot regels voldoen, anders mogen ze niet meer de weg op, zo laat minister Stientje van Veldhoven (D66) voor Milieu en Wonen weten. In dat geval daalt de inruilwaarde van zowel de Jeep als de Suzuki naar schootniveau.

De RDW eist van Jeep en Suzuki dat zij alle exemplaren van de gewraakte types die in de Europese Unie rondrijden, terugroepen en een update geven waardoor zij alsnog aan de emissieregels voldoen. Dat kan een software-update zijn of een aanpassing van de hardware. De kosten moeten in ieder geval door de autofabrikanten zelf betaald worden. Niet door de consument.

Als het niet lukt om de auto’s zodanig te herstellen dat ze weer aan de emissieregels voldoen, wordt de typegoedkeuring ingetrokken. Dat heeft verstrekkende gevolgen. Dat betekent namelijk dat ze nergens in de Europese Unie nog de weg op mogen. De minister verwacht dan ook dat de fabrikanten het niet zo ver zullen laten komen. Maar daar houdt het nog niet mee op, want de minister stuurt de bevindingen van de RDW ook door naar het Openbaar Ministerie. Die kan dan besluiten om de autofabrikanten te vervolgen als het daar aanleiding toe ziet.

De RDW deed onderzoek naar de modellen waarvoor zij in het verleden een Europese type-goedkeuring heeft afgegeven. Deze inventarisatie startte in 2015, na het bekend worden van de dieselfraude bij Volkswagen. Uit de tests met de Suzuki Vitara 1.6 DDiS bleek dat de stikstofuitstoot van de auto bij het rijden op de weg veel hoger lag dan toegestaan was volgens de eisen om in Europa de weg op te mogen. Ook in de Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD regelt software in de motor dat de auto tijdens een rollerbank test minder uitstoot dan bij normaal gebruik. Dat zorgde ervoor dat de emissie van stikstof wel 10 keer hoger was dan is toegestaan.

De kans bestaat trouwens dat het schandaal zich nog verder uit gaat breiden. De motoren in kwestie zijn namelijk gemaakt door Fiat Chrysler Automobiles, het moederconcern waarvan Jeep onderdeel uitmaakt. Suzuki heeft lange tijd dieselmotoren bij deze Italiaans / Amerikaanse fabrikant ingekocht. De motor die in de Suzuki zit, wordt volgens de minister ook gebruikt in veel Fiat modellen, waaronder de 500X.

Omdat de auto’s van Fiat niet hun typegoedkeuring voor de Europese Unie hebben gekregen van de RDW, maar van de Italiaanse evenknie, zijn er al gesprekken gevoerd met het Italiaanse ministerie van Transport. De Italiaanse autoriteiten moeten beoordelen of ook andere auto’s met dezelfde motor niet aan de eisen voldoen. In het verleden vroegen ook de Duitse autoriteiten om een dergelijk onderzoek. Toen bleken de Italiaanse autoriteiten de inventarisatie te traineren om zo Fiat een hand boven het hoofd te houden.

Opmerkelijk genoeg heeft Suzuki “op eigen initiatief” al een software-update doorgevoerd bij de Vitara en S-Cross. Maar die update deugt niet, zo concludeert de RDW. De voertuigen vertonen nog steeds onverklaarbaar gedrag tijdens emissietests en ook de zijn er geen verbeteringen geconstateerd op het gebied van de uitstoot die beide modellen produceren. Jeep heeft ook al een update ontwikkeld, zo laat de minister weten. Die is een stuk beter. De emissies van de auto’s nemen daardoor wel degelijk af, hoewel er “nog steeds onverklaarbaar schakelgedrag in de emissiecontrolesystemen” voorkomt tijdens de test. De RDW heeft besloten dat deze update in ieder geval voor 31 maart bij alle exemplaren van de Grand Cherokee 3.0 CRD moet worden doorgevoerd. Maar ook moet er nog een uitleg komen van Fiat Chrysler Automobiles, de fabrikant van de 6 cilinder dieselmotor, over het vreemde schakelgedrag van de Jeep tijdens de test. Als die uitleg niet naar tevredenheid is, kan de update alsnog worden afgekeurd.

Reageren is niet mogelijk.