Prijzig maar aangenaam pretentieloos: test Mazda 2 SkyActiv-G 90 Signature

0

Waarom de korte test?

Mazda heeft haar Europese instapmodel, de uit eind 2014 stammende ‘2’ een facelift gegeven. Na 5 jaar ben je als auto dan toe aan een opfrisbeurt. Toch heeft Mazda geen radicale cosmetische correcties doorgevoerd. In optisch opzicht werd de ‘2’ vooral bijgepunt. Ook in technisch opzicht zijn de wijzigingen letterlijk en figuurlijk mild, want de 1,5 liter benzine motor werd voorzien van milde hybride techniek.

 

Wat voor auto is het?

Voor de milde hybride techniek wordt gebruik gemaakt van een door een riem aangedreven starter /generator. Daarmee krijgt de motor van de Mazda een vleugje elektrische hulp, met als doel het benzineverbruik te verminderen. Andere technische wijzigingen betreffen een nieuwe afstelling van de dempers en de besturing met als doel de reeds bovengemiddeld goede rijeigenschappen van de ‘2’ naar een nog hoger plan te willen. Subtiele styling wijzigingen moeten er voor zorgen dat de benjamin van Mazda nu een grotere familiegelijkenis heeft met de nieuwste modellen van het merk zoals de ‘3’ en de CX-30.

 

 

Is het wat?

De hamvraag is of bovenomschreven update voldoende is om de Mazda 2 competitief te houden in een autoklasse die gedomineerd wordt door nieuwere aanbiedingen zoals de Ford Fiesta (sinds kort eveneens voorzien van milde hybride techniek), de Peugeot 208, de Renault Clio en de Seat Ibiza. Het is direct duidelijk dat de uiterlijke wijzigingen allesbehalve radicaal zijn, maar dat is eigenlijk geen slechte zaak voor een auto die tamelijk tijdloos oogt en optisch weet te plezieren met een rustig design.

Dezelfde omschrijving geldt voor het interieur van de vernieuwde Mazda 2. Er kon worden gereden met de duurste uitvoering, Signature genaamd (24.490 euro). De afgelopen zomer vernieuwde Mazda 2 krijgt sowieso snufjes zoals cruise controle Lane Keeping Assist, verkeersborden herkenning, een 360 graden camera en LED koplampen (op de Signature van het adaptieve soort), een geluidsinstallatie en centrale portier vergrendeling mee naar huis. Het tweede uitrusting niveau Comfort (18.690 euro) voert daar handbediende airconditioning, cruise controle en knoppen voor de geluidsinstallatie op het stuurwiel aan toe. De Luxury versie (21.990 euro) biedt tevens onder meer 16 inch lichtmetalen velgen, privacyglas, stoelverwarming, een regen & licht sensor, automatische airconditioning, een achteruit rij camera, parkeersensoren en een multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm aan toe. De Signature uitvoering kenmerkt zich door een Head-up display, een afstandsradar, sleutelloze toegang, een navigatiesysteem en blauwgrijze lederen bekleding met witte biesjes (op zowel de stoelen als het dashboard).

Mazda doet overduidelijk niet mee aan de ‘wie heeft de grootste’ wedstrijd op het gebied van aanraakschermen. Gecombineerd met het feit dat er voor de infomedia installatie gebruik wordt gemaakt van een CD speler, maakt het dashboard van de ‘2’ hierdoor enigszins een retro indruk, maar dat is op zich geen slechte zaak. Alle knoppen zitten op een logische plek en laten zich eenvoudig bedienen. Daarnaast is de overzichtelijkheid van de carrosserie uitstekend en maakt het interieur voorin een comfortabele, relatief ruime indruk. Achterin houdt de hoofdruimte niet over. De kofferbak is met 260 liter aan de kleine kant.

Het op het dashboard gemonteerde 7,0 inch touch screen is dus niet de grootste in zijn klasse, maar het infomediasysteem werkt goed. Verder is de installatie compatibel met Apple CarPlay end Android Auto. Daardoor kan er ook zonder dat je een stapel cd’s bij je hebt naar jouw favoriete muziek worden geluisterd; eenvoudig door de nummers te streamen via de telefoon.

Het milde hybride systeem van Mazda maakt zoals gezegd gebruik van een door een riem aangedreven starter /generator. De hiervoor benodigde stroom wordt gewonnen via de recuperatie van remenergie. Het doel van de milde hybride techniek is (natuurlijk) om het benzine verbruik van de motor te verlagen, en daarmee ook de CO2-uitstoot. Mazda levert 2 vermogen varianten van de 1,5 liter 4 cilinder motor. Het naamloze basismodel van het gamma (17.490 euro) biedt 75 pk en de rest is 90 pk sterk.

De rijeigenschappen worden niet noemenswaardig beïnvloed door de milde hybride techniek. Toch biedt het systeem wel degelijk meerwaarde, want bij lage snelheden verloopt de acceleratie soepeler en stiller. Per saldo wordt daar de motor verfijnder van. En in 90 pk vorm is de 1.141 kilo wegende Mazda 2 zonder meer voldoende vlot: je kan in 9,7 seconden op 100 km/u zitten. Als gemiddeld verbruik wordt 4,9 liter per 100 km opgegeven en dat kijkt een realistische waarde want tijdens de test ging er afgerond 5,2 liter doorheen. Je zal de auto’s de kost moeten geven die een groter verschil tussen theoretisch en praktijk verbruik laten zien. De bijbehorende emissiewaarde is dan ook keurig: 94 gram/km. Dat is 1 gram minder dan de Europese Unie vanaf 2021 als norm voor het complete gamma stelt dus Mazda is op de goede weg.

Toch zit er wel een forse adder onder het gras en dat is de handbak. Met het schakelgedrag is weliswaar niks mis, maar met name in de zesde versnelling is de eindoverbrenging veel te lang. Ook een versnelling lager wordt de motorkracht meer gesmoord dan je lief is. Dat komt ook doordat de atmosferische 1,5 liter veel toeren (4.000) nodig heeft om zijn maximum koppel van 148 Nm af te kunnen geven. Dit betekent dat er veelvuldig teruggeschakeld moet worden naar z’n vier. En op de snelweg ben je geneigd de zesde versnelling maar helemaal te vergeten. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Jammer, want in andere opzichten valt er genoeg te genieten in de Mazda 2: de motor is verfijnd, het veercomfort is goed en het weggedrag dankzij het goed afgestelde onderstel scherp.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De bijgepunte '2' maakt een sympathieke indruk. Hoewel nieuwere concurrenten ontegenzeglijk een modernere indruk maken, is de Mazda pretentieloos, gemakkelijk in de omgang, best zuinig, goed rijdend en aangenaam gezelschap. Maar de voordelen van de milde hybride techniek worden voor een belangrijk deel in de kiem gesmoord door de handbak die te lange overbrengingsverhoudingen heeft.

Als Signature is de Mazda 2 bovendien allesbehalve een koopje. Voor minder dan 24.490 euro koop je bij Ford een kekke Fiesta ST-Line met 125 pk, bij Renault een kloeke Clio TCe 130 Intens mét automaat en bij Seat een sportieve Ibiza FR met 115 pk. En Peugeot vraagt slechts 190 euro meer voor de 208 PureTech 100 GT-Line.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    7.4

Reageren is niet mogelijk.