Autoverkopen Europa: Volkswagen Groep toont haar dominantie

0

De verkoop van personenwagens lag afgelopen maand in heel Europa 7,4 procent lager dan in januari 2019. De Nederlandse autoverkoop daalde minder hard dan het Europese gemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van de ACEA, de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten.

Er worden 3 redenen aangewezen voor het instorten van de autoverkopen. Enkele lidstaten van de Europese Unie, zoals Nederland, hebben per 2020 hun fiscaal regime veranderd. Dat leidde eind vorig jaar tot een run op bepaalde modellen (Nederland: volledig elektrische auto’s zoals de Tesla Model 3). Daarnaast wordt de verkoop van auto’s geraakt door wereldwijde economische omstandigheden, zoals afzwakkende groei in China en de handelsoorlog tussen dit land en de Verenigde Staten. Ook onzekerheid door de Brexit zorgden er in januari voor dat er minder nieuwe auto’s de showroom uitreden.

In Nederland bleef de daling van de autoverkoop in januari met 6,1 procent nog onder het Europees gemiddelde. Elektrische auto’s waren in de laatste maanden van 2019 zoals gezegd niet aan te slepen, omdat het kabinet de bijtellingregeling daarvoor per 1 januari een stuk minder aantrekkelijk heeft gemaakt: het bijtellingpercentage verdubbelde van 4 naar 8. De verwachting was dan ook dat de Nederlandse autoverkoop in januari zou dalen. In Frankrijk daalde de verkoop met 13,4 procent het hardst, gevolgd door Spanje (-7,6 procent), Duitsland (-7,3 procent) en Italië (-5,9 procent). In Cyprus ((+14,2 procent, Griekenland (6,2 procent), Hongarije (+4,1 procent) en Kroatië (+4 procent) werden afgelopen januari juist veel meer auto’s verkocht dan dezelfde maand vorig jaar. Maar dat is in absolute aantallen klein bier.

Merkjan-20heel 2020jan-19heel 2019 =
Volkswagen11,8%11,8%11,5%11,5%+
Peugeot6,5%6,5%6,7%6,7%
Renault5,9%5,9%5,9%5,9%o
Toyota5,9%5,9%5,0%5,0%+ +
Mercedes-Benz5,7%5,7%5,4%5,4%+
BMW5,6%5,6%4,8%4,8%+ +
Ford5,5%5,5%6,4%6,4%– –
Skoda5,2%5,2%5,0%5,0%+
Audi5,1%5,1%4,4%4,4%+ +
Opel/Vauxhall4,5%4,5%5,7%5,7%– –
Citroën4,2%4,2%4,2%4,2%o
Fiat 4,2%4,2%3,9%3,9%+
Hyundai3,7%3,7%3,5%3,5%+
Seat3,5%3,5%3,0%3,0%+ +
Kia3,3%3,3%3,1%3,1%+
Nissan2,8%2,8%2,6%2,6%+
Dacia2,7%2,7%3,6%3,6%– –
Volvo2,0%2,0%2,2%2,2%
Mazda1,2%1,2%1,5%1,5%– –
Mini1,1%1,1%1,2%1,2%
Mitsubishi1,0%1,0%0,9%0,9%+
Land Rover1,0%1,0%0,9%0,9%+
Jeep1,0%1,0%1,0%1,0%o
Honda0,7%0,7%0,8%0,8%
Lancia/Chrysler0,6%0,6%0,5%0,5%+
Porsche0,5%0,5%0,3%0,3%+ +
Lexus0,4%0,4%0,3%0,3%+
DS0,4%0,4%0,3%0,3%+
Jaguar0,4%0,4%0,4%0,4%o
Alfa Romeo0,3%0,3%0,4%0,4%
Smart0,1%0,1%0,6%0,6%– –
VW Exclusive0,1%0,1%0,0%0,0%+

Op concernniveau heeft de Volkswagen Groep in januari laten zien dat zij, en niemand anders, de marktleider is in Europa. Het gezamenlijke marktaandeel steeg van 24,3 procent naar 26,2 procent. De Volkswagen Groep is daarmee bijna 2 keer zo groot dan het autoconcern dat de zilveren plak wist te bemachtigen, PSA. Die zag zijn marktaandeel in januari dalen van 16,9 procent naar 15,7 procent. Ook diens landgenoot de Renault Groep leverde in en viel terug van 9,6 procent marktaandeel naar 8,6 procent.

Dat de Volkswagen Groep haar greep op de Europese automarkt wist te versterken, is zowel te danken aan het hoofdmerk als aan alle dochters. Iedereen wist marktaandeel te winnen. In absolute zin was er groei voor Audi, Porsche, Seat en het cluster exclusieve merken (Bentley, Bugatti en Lamborghini). Dit trio kwam in januari op de Europese verkoopradar voor met 0,1 procent marktaandeel en neemt daarmee de plaats in van Maserati dat afgelopen maand slechts 355 auto’s wist te verkopen. Bij PSA wordt het verlies vooral veroorzaakt door Opel. Dit merk moet het zonder Karl, Adam, Cascada en Mokka X zien te rooien. Daar komt bij dat de nieuwe Corsa tot nu toe geen recensies heeft gekregen waarvan je spontaan op de fiets springt voor een bezoek aan de Opel dealer. De Renault Groep wist zich in januari goed te handhaven met haar hoofdmerk, maar dochter Dacia verloor flink terrein. Dat komt doordat er al 2 jaar lang geen nieuwe modellen zijn geïntroduceerd en dan gaat de autoconsument elders shoppen.

Bij de Renault Groep dient men zich evenwel niet enkel zorgen te maken over de verkoop prestaties van Dacia. De positie van het eigen hoofdmerk wordt ernstig bedreigd door Toyota, dat in januari vrijwel even veel auto’s wist te verkopen. Het zou zonder meer gezichtsverlies zijn geweest als Renault in haar eigen achtertuin verslagen zou worden door deze Japanse rivaal. En vermoedelijk gaat dat in de toekomst gebeuren, want Toyota is met een gestage opmars bezig. Bovendien wordt het gamma uitgebreid met een B segment cross-over waarvoor de verkoopperspectieven zeer gunstig zijn.

Een ander opmerkelijk autoverkoop feit in januari was de teloorgang van Smart. Dit merk kelderde afgelopen maand omlaag van 0,6 procent naar 0,1 procent marktaandeel. Oorzaak is de focus sinds januari op elektrische auto’s. De consument is daar op Europees niveau nog niet klaar voor. Althans niet als de actieradius van de Fortwo EQ en Forfour EQ zo lachwekkend klein is. Door de wanprestatie van Smart gaat concurrent BMW Groep daarom aan kop in het premium segment, ondanks dat het merk Mercedes meer auto’s wist te verkopen dan het hoofdlabel uit München.

Grote verliezen deden zich ook voor bij Lada (onderdeel van de Renault Groep), Alpine (Autointernationaal.nl meldde vorig jaar al dat er arbeidstijdverkorting is doorgevoerd in de fabriek in Dieppe vanwege de sterk gedaalde vraag naar de A110 sportwagen), Mini (voor BMW blijft dit merk toch een soort ‘English Patient’; als de verkopen niet tegenvallen dan zijn het wel de winstcijfers), Jeep (zullen de stekker hybride versies van de Compass en Renegade het tij kunnen keren?), Alfa Romeo (komend voorjaar staat dit merk een nieuwe klap te wachten, als de Giulietta uit productie wordt genomen), Ford (het marktleiderschap in Groot-Brittannië maakt dit merk vanuit Brexit perspectief kwetsbaar), Volvo (dit merk speelt te veel ‘schone schijn’), Jaguar (de vernieuwde XE en F-Type gaan dit merk niet redden), Mazda (zette in december buitensporig veel auto’s op kenteken die in 2020 niet meer geregistreerd mochten worden en betaalt daar nu de prijs voor) en Honda (zullen de nieuwe E en Jazz voor een trendbreuk zorgen?).

Autointernationaal.nl sluit de verkoopverslag positief af en doet dat met DS dat met de 3 Crossback (ook leverbaar in volledig elektrische vorm) een tamelijk uniek product in handen heeft. De afzet steeg in januari met bijna 50 procent. Lexus scoort ook prima dankzij de UX. Dat is een soort DS 3 Crossback, designtechnisch evenmin een allemansvriend, maar dan een klasse groter).

Reageren is niet mogelijk.