Duitsland blijft een paradijs voor hardrijders

0

Duitsland voert géén algemene snelheidslimiet in op de Duitse Autobahn. De Bundesrat (Bondsraad, oftewel de senaat)h eeft het voorstel om een maximumsnelheid van 130 km/u in te voeren met een ruime meerderheid verworpen. Verkeersminister Andreas Schreuer (CSU) is tevreden.

Het resultaat van de stemming van de Bondsraad, waarin de 16 deelstaten zijn vertegenwoordigd, is geen verrassing. Een soortgelijke stemming in het Duitse parlement (Bundestag) op initiatief van de Grünen, eind vorig jaar, kon evenmin op een meerderheid rekenen. De voorstanders van een invoering van een algemene snelheidsbeperking agendeerden de invoering toen maar bij een andere instantie.

Veiligheid en milieu worden aangehaald om de publieke opinie voor een algemene snelheidslimiet te winnen. Niet zonder succes overigens. Uit een recente peiling is gebleken dat ongeveer de helft van de Duitsers zich niet meer persé tegen een limiet zou keren. Maar een groot deel van onze Oosterburen beschouwen een Autobahn zonder snelheidsbeperking als een verworven recht. Daaraan tornen is net zoiets als bij ons het fenomeen Zwarte Piet ter discussie stellen.

Schreuer wil niets weten van een snelheidsbeperking, maar betrad met dit standpunt ongewild het door hem zo gehate rechts-populistische AfD kamp. Coalitiepartner SPD wil wel paal en perk stellen aan ongelimiteerd gassen op de Autobahm. Maar voorlopig blijft Duitsland dus een paradijs voor hardrijders. Al zijn de vrije zones tussen de beperkingen wegens Baustellen, Lärmschutz en Spurrillen steeds zeldzamer op de Duitse Autobahn.

De tegenstemmers hebben overigens argumenten die hout snijden. Hoewel het Duitse snelwegennet nog steeds grote stukken zonder maximumsnelheid kent, staat het al decennia lang te boek als één van de veiligste van Europa. En er zijn zelfs studies die becijferden dat wanneer een snelheidslimiet zelfs maar voor een kleine toename van de filedruk zou zorgen (de verkeersdichtheid is per slot van rekening recht evenredig aan snelheid), de CO2 in de praktijk nauwelijks zou dalen of zelfs zou stijgen. Een studie in opdracht van de Duitse overheid becijferde vorig jaar nog dat de invoering van een snelheidsbeperking voor amper 0,27 procent minder uitstoot zou zorgen.

De milieubeweging weet dus niet overtuigend aan de stoelpoten van ongelimiteerd hard rijden te zagen, maar de autonoom rijdende personenwagen, waar in de Duitse auto-industrie veel geld investeert, zou dat wel kunnen doen. Grote snelheidsverschillen op de Autobahn maakt het voor zelfstandig rijdende voertuigen te moeilijk om afdoende te kunnen anticiperen. Invoering van autonome techniek lijkt alleen mogelijk als er sprake is van een snelheidslimiet.

Reageren is niet mogelijk.