Lexus is ook in Europa betrouwbaarheidskoning

0

Zoals elk jaar hebben de ledenorganisaties van de groep Euroconsumers (een privé consortium dat meerdere Europese consumentenverenigingen vertegenwoordigt) de resultaten gepubliceerd van hun jaarlijkse onderzoek naar de betrouwbaarheid van personenwagens en naar de klantentevredenheid.

Voor het tweede jaar op rij bezet Lexus de eerste plaats in de categorie ‘betrouwbaarheid’ met een algemene score van liefst 97 procent. Qua modellen weten zowel de NX 300h als de IS 300h en de CT 200h zich in de top 10 van de betrouwbaarste auto’s te plaatsen. Lexus is het enige automerk dat zoveel posities weet te bemachtigen.

Meer dan 43.000 klanten uit België, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje namen aan het onderzoek deel. Dat vond plaats onder meer dan 400 modellen, verdeeld over 37 automerken. De deelnemers moesten op internet een vragenlijst invullen en zowel de leeftijd van hun personenwagen als het aantal gereden kilometers en eventuele problemen plus fouten waarmee zij te maken kregen vermelden. De betrouwbaarheidsscore van elk automerk werd gebaseerd op deze informatie en Lexus ging dus alweer met de overwinning aan de haal.

 

Lexus rijden in abonnementsvorm

Lexus heeft in Nederland deze maand Lexus One geïntroduceerd. Wie in een auto van het Japanse premium merk wil rijden, kan dat vanaf nu regelen met en app. Hiervoor dient men een abonnement af te sluiten. Vervolgens wordt binnen 1 week de Lexus voorgereden. De basis is een contract van 6 maanden, inclusief 30 dagen bedenktijd. Na 6 maanden is het contract maandelijks opzegbaar. Gebruikers betalen een vast maandbedrag (vanaf 699 euro). Dit is inclusief 2.000 km per maand, onderhoud, verzekering en pechhulp. Alleen de brandstofkosten komen nog voor rekening van de gebruiker. Het is mogelijk om 4 keer per jaar gratis van auto te wisselen. Er is geen aanbetaling nodig en de minimum gebruiksperiode is 1 maand.

Met Lexus One richt het merk zich volgens de importeur op “mensen met een tijdelijk dienstverband of ZZP-ers die voor een opdracht representatief vervoer nodig hebben. Maar ook voor Expats is het een manier om hun mobiliteit te regelen”. Lexus One is bovendien een alternatief voor werknemers met een mobiliteitsbudget, zo meldt de importeur. “Als zij zelf het abonnement afsluiten, kunnen zij in een Lexus rijden zonder bijtelling”.

Lexus is niet de eerste automerk dat een abonnement aanbiedt. Eerder introduceerde Volvo al het concept Care by Volvo. In Nederland heeft de klant daarbij keuze uit 5 modellen (V60/V90 en XC40/60/90). De prijzen beginnen bij 799 euro voor de XC40. Ook hier zijn de eerste 30 dagen vrijblijvend. De looptijd van het abonnement is daarna weliswaar korter dan bij Lexus, maar er geldt wel een langere opzegtermijn van 3 maanden. Overeenkomsten zijn er ook. Care by Volvo werkt eveneens via een app en Volvo rijders kunnen ook 4 keer per jaar van auto wisselen. Wel is het jaarkilometrage met 10.000 km per jaar lager dan bij Lexus, alhoewel Volvo benadrukt dat tegen bijbetaling meer kilometers ook mogelijk is. Tot slot moet men bij Care by Volvo zijn auto zelf ophalen bij de dealer. Levering thuis zoals Lexus aanbiedt, is dus geen optie. Daar staat tegenover dat je dan wel de sleutels krijgt van een nieuwe Volvo. In het Lexus programma zitten modellen die maximaal 2 jaar oud zijn en tot 50.000 kilometer gereden hebben.

Autofabrikanten zijn zich in binnen en buitenland steeds meer aan het profileren als aanbieders van mobiliteitsdiensten. Het idee is dat dit (op de langere termijn) lucratiever is, zeker als er straks meer elektrische personenwagens zijn. Daarvan wordt gezegd dat die minder onderhoud hebben. Een autoabonnement is zo’n mobiliteitsdienst. Het verschil met private lease zit hem in de extra service. Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Reageren is niet mogelijk.