Premium SUV alternatief uit China volgend jaar te koop in Nederland: Byton M-Byte

0

De Louwman Groep start met verkoop van Byton in Nederland. De leveringen van het eerste model, de M-Byte, staan gepland voor de tweede helft van 2021.

Byton, een nieuw Chinees automerk dat gespecialiseerd is in elektrische auto’s, zal zich in ons land laten vertegenwoordigen door de Louwman Groep. Die krijgt de rol van Retail & Service partner. Hiervoor wordt een separaat bedrijf opgezet. Louwman wil haar basis verbreden. De distributie van een nieuw automerk past in dit streven, maar ook de ontplooiing van activiteiten op het gebied van innovatieve mobiliteitsvormen. Louwman (bekend van Toyota, Lexus en Suzuki) investeerde in dit kader recentelijk in de Mobiliteitsfabriek (MIG), in de Fietsvoordeelshop.nl en introduceerde Wego Sharing.

Het eerste model van Byton M-Byte, is per direct te reserveren. Deze volledig elektrische cross-over imponeert vooral met een 48 inch display in het dashboard. Dit enorme scherm staat symbool voor het feit dat de M-Byte in de visie van Byton primair een ‘smart device on wheels’ is. Een dergelijke positionering zou goed aansluiten op de snel veranderende toekomst van mobiliteit. Byton lanceerde zijn eerste model in 2018 op de CES in Las Vegas. Het Chinese bedrijf heeft een designcentrum in München en ontwikkelingscentra in zowel Nanjing als Silicon Valley.

De M-Byte wordt leverbaar in 3 varianten waarvan de actieradius varieert van 360 tot 460 kilometer. De eerste leveringen staan gepland voor de tweede helft van 2021. Behalve in Nederland wordt Byton ook actief in Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Dat het Chinese automerk een designcentrum in München heeft, is goed te zien. Plak er een blauw/wit propeller logo op en de M-Byte zou door kunnen gaan voor de grote broer van de BMW i3. Dat is geen toeval want bij de oprichting van Byton waren voormalige managers van deze Duitse autofabrikant betrokken.

De gracieuze M-Byte maakt indruk met evenwichtige proporties en minder barokke lijnen dan wij van Chinese auto’s gewend zijn. Aan de buitenkant doet hij ook een beetje denken aan de Range Rover Velar, maar dan enigszins platgeslagen en met koplampen waarin iemand zit te laser gamen. Die lijnen moeten de Byton een unieke touch geven.


Naast een enorm TFT scherm dat liefst 1,20 meter breed is associaties met een bioscoop wekt, (geen enkele concurrent biedt een groter display) beschikt de M-Byte over een (weinig elegant vormgegeven) stuurwiel met een grote, uit de kluiten gewassen touch pad. Die zitten ook op de tunnelconsole. Helaas heb ik daarop geen popcorn bestelknop kunnen ontdekken. Het ruime interieur biedt plaats aan 4 à 5 personen.

Byton gaat de M-Byte zoals gezegd leveren met 3 verschillende aandrijflijnen. De instapper krijgt onder de vloer een accupakket van 72 kWh en een elektromotor die 272 pk naar de achterwielen stuurt. Deze uitvoering is goed voor rij bereik van 360 km (gemeten volgens de WLTP norm). Een trede hoger staat een eveneens achterwiel aangedreven High Performance uitvoering met 408 pk en 95 kWh batterijcapaciteit. Die kan met vol geladen accuset 460 km ver komen. De top variant beschikt over vierwielaandrijving en eveneens 408 pk vermogen. Het extra wrijving verlies dat inherent is aan vierwielaandrijving reduceert het rij bereik van het 95 kWh accupakket tot 435 km.

Snel laden gaat voldoende rap, want met een maximaal vermogen van 150 kW. Dit zijn allemaal prima waarden voor een elektrische auto uit het hogere segment die naast de Audi e-Tron niet misstaat. De Byton M-Byte kan zoals gezegd per direct gereserveerd worden. Een aanbetaling is niet nodig. Hij wordt in de tweede helft van 2021 op de Nederlandse markt verwacht. De prijs belooft scherp te worden: reken op 54.500 euro voor de instapuitvoering. Daarmee gaat de Byton M-Byte rechtstreeks concurreren met de nog te introduceren Tesla Model Y en de nieuwe Ford Mustang Mach-E.

De Louwman Groep maakt in een later stadium bekend hoeveel servicepunten er voor Byton in Nederland komen. In een persbericht noemt het bedrijf de M-Byte “een premium, met internet verbonden, volledig elektrische en ruime SUV die door digitale integratie een nieuwe dimensie aan automobiliteit gaat geven”. Zó, dat zijn teksten. Louwman gaat de nieuwkomer op een Tesla manier aan de man gaat brengen, dus vooral via internet verkoopkanalen.

De productie van de M-Byte vindt overigens niet plaats in China, maar in Zuid-Korea. Hiervoor heeft CEO Daniel Kirchert een contract gesloten met de Koreaanse onderdelen leverancier MS Autotech die hiertoe vorig jaar de General Motors assemblagefabriek in Gunsan heeft gekocht. De eerste exemplaren moeten eind dit jaar van de band rollen, maar die doelstelling is van vóór het corona virus. MS Autotech wil jaarlijks 50.000 exemplaren van de M-Byte aan Byton gaan leveren.

In eigen land heeft het bedrijf overigens zwaar te lijden onder de sterk gedaalde vraag naar elektrische auto’s sinds de Chinese overheid de subsidie op zogeheten New Energy Vehicles sterk verlaagd heeft. De financiële basis onder Byton blijft daardoor vooralsnog wankel. Of anders gezegd: lang niet zo solide als de door de Louwman Groep geïmporteerde auto’s van Toyota, Lexus en Suzuki zijn.

Kirchert (foto) laat zich hierdoor evenwel niet door uit het lood slaan: “Ik hoor van mensen dat zij klaar zijn voor een alternatieve propositie als het gaat om de aanschaf van een premium elektrische auto. Ik geloof dat Byton dat alternatief kan zijn”, zo liet de CEO onlangs op een persconferentie weten.

Reageren is niet mogelijk.