Rijpe Peugeot 3008 verslaat kersverse 2008

0

Was vroeger alles beter? Misschien wel simpeler. Zo wist je dat, als je een Peugeot 2008 kocht, je een 4.159 mm lange SUV kreeg met niet al te veel beenruimte achterin en een kofferbak volume van 350 liter. Duidelijk een trede hoger stond zijn grotere broer 3008: een 4.447 mm lange SUV met zondermeer voldoende beenruimte achterin en 520 liter kofferbak volume.

De laatste is er nog steeds, maar de jongste generatie Peugeot 2008 is 4.300 mm lang, biedt daardoor duidelijk meer beenruimte achterin en voortaan 405 liter kofferbak volume. Daarmee wordt de meerwaarde van de 3008 gereduceerd, al staat daar wel een kleiner prijsverschil tegenover: was je vroeger ruim 9,5 mille meer kwijt om in de grotere Peugeot te kunnen instappen, nu is dat tarief gat verkleint tot minder dan 7.000 euro bij de testauto’s uit dit artikel. Dat maakt kiezen lastiger. Welke SUV met leeuw logo is de beste keuze?

Voor het duel is een uitvoering gekozen die zowel bij de 2008 als de 3008 beschikbaar is: de 130 pk sterke 1.2 PureTech turbobenzine versie met 8-traps automaat in GT-Line tenue. Die kost in het geval van de kleinste SUV van Peugeot 33.260 euro. Voor de 3008 ben je dan 40.250 kwijt. Welke te kiezen? De kloof tussen beide SUV modellen van Peugeot is nog nooit zo klein geweest.

De nieuwe 2008 is niet alleen qua formaat dichter tegen zijn grote broer aan gekropen. Ook optisch is dat het geval. Een logische beslissing van Peugeot, want de 3008 wordt alom geprezen vanwege zijn onderscheidende design. De oude 2008 kreeg veel minder handen op elkaar. Met als gevolg dat deze SUV in de verkoopstatistieken altijd overschaduwd is geweest door de Captur van rivaal Renault. Terwijl de Kadjar qua populariteit geen partij is voor de 3008.

Vanuit bepaalde hoeken is de 2008 met zijn grote broer gefuseerd. Het dak vertoont nu grotere overeenkomsten, zijn voorkant is krachtiger geworden met een hoge snuit, de grille heeft een veel groter formaat en de LED dag verlichting heeft voortaan de vorm van tanden. Dit heeft geleid tot een veel grotere familiegelijkenis met de 3008. Peugeot hoopt daar in het geval van de 2008 vruchten van te kunnen plukken, maar de positionering van beide SUV modellen is nog nooit zo dichtbij geweest. Het gevaar voor het merk is nu dat de marktpositie van zijn 3008 verzwakt wordt. In dat scenario slacht Peugeot feitelijk haar kip met de gouden eieren want met deze SUV wordt vermoedelijk het meeste geld verdiend.

Zoals gezegd zijn beide testauto’s qua aandrijflijn volkomen identiek. En bij de leverbare motoren en transmissies is er meer overlap. Maar er zijn ook belangrijke verschillen. Zo is de 2008 bestelbaar in een volledig elektrische uitvoering, maar de milieuvriendelijke uitwijk mogelijkheid bij de senior in dit gezelschap gaat niet verder dan stekker hybride techniek. In dat geval slinkt het prijsverschil tussen beide modellen (in Allure tenue) overigens naar 1.730 euro. Ja, de volledig elektrische vis wordt duur betaald. Waarmee niet gezegd is dat de 3008 Hybrid dan automatisch een betere keuze is dan de e-2008; zeker niet voor zakelijk rijders of voor particulieren die kunnen wachten totdat de overheid over de brug komt met een subsidie op volledig elektrische auto’s. Maar dat is een andere discussie.

Terug naar de Peugeot 2008 en 3008 in GT-Line uitvoering met 130 pk sterke 1,2 liter 3 cilinder turbobenzinemotor en EAT8 automatische versnellingsbak. Het prijsverschil tussen beide modellen is 6.990 euro. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat de 3008 GT-Line completer is uitgerust dan zijn kleine broertje. Zo kan de koper van deze Peugeot rekenen op sleutelloze toegang in combinatie met een startknop, adaptieve cruise controle, een 360 graden parkeercamera en 18 inch velgen. Deze zaken kan je ook op de nieuwe 2008 krijgen, maar in het geval van de GT-Line dienen dan wel 4 kruisjes op de optielijst gezet te worden. Kosten: afgerond 1.500 euro. Daarmee hebben wij het hele uitrusting verhaal nog niet gehad, want de 3008 GT-Line beschikt tevens over zaken die niet beschikbaar zijn voor de 2008: airconditioning met 2 temperatuurzones, lendensteun verstelling mogelijkheid op de bestuurdersstoel en een neerklapbare leuning van de passagierszetel). Is die extra uitrusting voldoende om de tariefkloof te overbruggen? Niet perse? Dus al rijdend en aan boord moet blijken of de 3008 zijn meerprijs waard is.

Het verschil tussen beide SUV modellen van Peugeot blijkt al direct nadat je plaats hebt genomen achter het stuur. Ik zit hoog en rechtop in de 3008, klaar om de weg te domineren (dat is wat SUV klanten zoeken), terwijl ik laag kan zitten in de 2008 zoals in een hatchback of sedan (een positie die wordt gewaardeerd door autorijders met bovengemiddeld veel benzine in hun bloed).

Met dezelfde mechanica scoren beide SUV modellen vergelijkbaar op het gebied van geluid en (gebrek aan) trillingen, maar de 2008 neemt de overhand qua prestaties. Dat heeft hij te danken aan een lagere massa (- 200 kg). De 2008 is daardoor alerter bij het wegrijden en levendiger bij het verlaten van bochten. Hij heeft een pittiger karakter, terwijl de 3008 soms een beetje te bescheiden presteert. De cijfers bevestigen deze indruk: de 2008 gaat van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden tegen 11,5 tellen voor de 3008.

De bruisende gezondheid van de 2008 wordt geaccentueerd door een onderstel dat zowel comfortabel als geruststellend (want volledig in controle) is. De nieuwe generatie valt verder op door zijn zeer flexibele besturing die manoeuvreren eenvoudiger maakt. Bovendien is zijn formaat compacter dan dat van zijn grote broer, zodat je zonder aarzelen kleine straten en krappe parkeerplaatsen kunt besluipen. De 3008 profiteert nog steeds van een voorbeeldige wegligging, is onverstoorbaar, geeft een beter stuurgevoel en rechtvaardigt zijn superieure status door iets meer gedempt te rijden. Tijdens een lange reis is dit de meest ontspannen Peugeot om mee op pad te zijn. Dat karakter wordt geaccentueerd door zijn 53 liter tank (vergeleken met slechts 41 liter voor de 2008). Opvallend is dat de 3008 daarbij slechts marginaal minder zuinig is dan zijn kleine broer: hij verbruikt gemiddeld 4,9 liter benzine per 100 km versus 4,8 liter voor de 2008. De enige klacht die ik heb is dat zijn vering soms een beetje droog is. De 18 inch wielen van de 3008 GT-Line helpen daarbij niet. De kleinere Peugeot onderscheidt zich in dit opzicht positief dankzij 17 inch banden met hogere zijwanden.

Toen hij in 2016 werd gelanceerd, maakte de 3008 indruk met zijn i-Cockpit interieur en zijn zorgvuldige afwerking. Bijna 4 jaar later is de cabine nog steeds even de moeite waard en modern. Geen wonder dat de 2008 erdoor werd geïnspireerd en tegelijkertijd innovaties bracht zoals een 3D versie van de i-Cockpit, maar eerlijk gezegd doet dit display op 2 niveaus mij niet zoveel.

Het centrale scherm van de 2008 lijkt meer de moeite waard, maar de grafische weergave en de bruikbare grootte van het display maken niet het verschil met zijn grote broer. De 2008 heeft bij de generatiewisseling weliswaar veel vooruitgang geboekt qua afwerking, maar de 3008 blijft hem een stap voor met betere materialen. En hij toont de meest volwassen SUV van Peugeot te zijn dankzij airconditioning met 2 échte temperatuurzones. De 2008 houdt je in dit opzicht voor de gek: hij toont weliswaar een links / rechts temperatuur op het scherm, maar er is geen gescheiden instelling.

Het is niet verwonderlijk dat de 3008 profiteert van zijn meer genereuze afmetingen door meer zitcomfort te bieden. Voorin hebben bestuurder en passagier volop de ruimte, terwijl je in de 2008 dichter tegen elkaar aan zit. Dezelfde waarneming is er achterin met een veel royalere elleboogbreedte in de 3008. Die profiteert bovendien van een vlakke vloer. De 2008 is daarentegen enigszins overbelast door zijn drukke midden tunnel.

Maar achterin is het in deze Peugeot beter toeven: zijn bank biedt een comfortabelere zithouding en je kunt jouw voeten onder de voorstoelen schuiven, terwijl passagiers in de 3008 relatief dicht met hun knieën tegen hun kin aan zitten vanwege een te lage plaatsing van de bank in vergelijking met de vloer en de afwezigheid van een ‘kelderruimte’ voor de voeten onder de voorstoelen. De 3008 daarentegen denkt echter aan het thermische comfort van de passagiers dankzij de ventilatieroosters op de kleine centrale console, terwijl de 2008 er de voorkeur aan geeft daar een tweetal USB aansluitingen te installeren.

De 3008 biedt niet alleen een grotere kofferbak (520 liter versus 405 liter), zijn bagageruimte is ook praktischer en flexibeler van vorm: middels 2 handgrepen in de wanden laten de rugleuningen van de achterbank én de passagiersstoel neerklappen. Daardoor is het mogelijk om lange objecten (tot 2,60 meter) in deze Peugeot te vervoeren. Niets van dat alles in de 2008.

 

Conclusie

Ja, met zijn positionering in de bovenste rand van zijn B SUV segment, zorgt de 2008 duidelijk voor meer interne concurrentie met de 3008. Ook omdat er sprake is van een fors prijsvoordeel: afgerond 7 mille, al krimpt dat prijs gat tot minder dan 5.500 euro als je de uitrusting verschillen meeneemt. Verder is de 2008 comfortabeler geveerd en presteert hij dankzij een lager gewicht aanzienlijk beter.

Maar de 3008 is inherent de beste SUV. Hij is ruimer en beter moduleerbaar. Daarnaast zijn er tal van kleine details en een superieure afwerking om zijn hogere tariefstelling te rechtvaardigen. Ook is de uitrusting van de 3008 completer en biedt hij een vertrouwenwekkend weggedrag. Minpunten zijn het niet optimale comfort voor passagiers achterin en de soms wat bescheiden prestaties.

De 3008 staat op het punt een facelift te ondergaan. In juli zal de bijgepunte versie in de showrooms arriveren. Tot die tijd is het voor kortingklanten vermoedelijk uitstekend zaken doen bij de Peugeot dealer. Die zal waarschijnlijk bereid zijn om het prijsverschil met de 2008, waarvan de levering nog niet helemaal op stoom is, te verkleinen. Goed (uit)gerijpte Franse wijn die aangeboden wordt met een goede korting. Wie wil dat niet?

Reageren is niet mogelijk.