Vierwielaangedreven rij plezier: test BMW M235i Gran Coupé

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de nieuwe 2-serie Gran Coupé test klaar. Er kon worden gereden met het visitekaartje uit het gamma, de M235i. Deze rapste versie van de 2-serie Gran Coupe is 306 pk sterk en kon in een bergachtig gebied ten noorden van het Portugese Lissabon aan de tand worden gevoeld.

 

Wat voor auto is het?

De nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is feitelijk een 4-deurs versie van de 1-serie. Net als de M135i (en de X2 M35i en de JCW versies van de Mini modellen Clubman en Countryman) huist dwars voorin een 2,0 liter motor van 306 pk met een aparte oliekoeler. De 4 cilinder is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving. De vooras is voorzien van een mechanisch Torsen sperdifferentieel.

De M235i kan in 4,8 seconden naar 100 km/u sprinten. Daarmee is hij een stuk sneller dan de gewone voorwiel aangedreven uitvoeringen van de 2-serie Gran Coupé met 1,5 liter (3 cilinder benzine of diesel) of 2,0 liter (4 cilinder diesel) motor. Omdat ‘Freude am Fahren’ meer is dan alleen snel accelereren, heeft BMW de carrosseriestructuur verstevigd met een veerpoot brug vóór, een stalen profielen in de bodemplaat achter en dikkere stabilisator stangen. Daarnaast heeft de besturing een directere overbrenging gekregen. Je herkent de M235i uitvoering aan zijn specifieke grille, grijze accenten, spoilerlip en dubbele uitlaat. Deze carrosseriedecoratie is onderdeel van het standaard M Performance pakket. Op de optielijst staan 18 en 19 inch wielen (17 inch exemplaren zijn standaard) en een 10 mm lagere M Sport vering. Denk echter goed na voordat je in deze ophanging extra investeert, want het comfort lijdt er significant onder.

Verwarmbare sportstoelen en een groter scherm voor het multimedia systeem kosten ook extra in de topuitvoering van de 2-serie Gran Coupé. Bont gekleurde veiligheidsgordels en (extra) Alcantara zijn wel standaard op de M235i. Hiermee onderscheidt zijn cabine zich van het interieur van de meer burgerlijke uitvoeringen.

Is het wat?

Ja, in de M235i kan je veel ‘Freude am Fahren’ hebben. De 2-serie Gran Coupé is natuurlijk een heel ander type auto dan de 2-deurs modellen van de vorige generatie met 6 cilinder motor en achterwielaandrijving (de M240i bijvoorbeeld), maar ook deze BMW bijt zich gretig in het asfalt vast en raakt dankzij het sperdifferentieel de binnenkant van bochten niet kwijt.

De sportdempers absorberen oneffenheden in het wegdek daarbij voldoende, waardoor je veel controle houdt wanneer het hard gaat. De voorwielen bieden op droog wegdek veel grip en de besturing werkt zeer direct. Daardoor kan jij jouw handen meestal in de ’10 voor 2′ positie houden. Stuurcommando’s worden instant opgevolgd, zonder dan de M235i een nerveuze indruk maakt.

Met de optionele adaptieve dempers is het veercomfort heel behoorlijk. Ook produceert de BMW hiermee minder rolgeluiden, al zou dat ook heel goed kunnen liggen aan de eerder genoemde carrosserie verstevigingen. Deze ingrijpen leiden er (ook) toe dat de achterzijde van de M235i gretig de voorwielen volgt. Een slalom uitvoeren is daardoor een koud kunstje. De investering van BMW in het dure mechanische Torsen sperdifferentieel betaalt zich daarom uit.

De 2,0 liter turbomotor geeft bijzonder lineair zijn vermogen af en laat zijn maximum koppel van 450 Nm al los vanaf 1.750 toeren. Dit krukasomwentelingen aantal associeer je eerder met diesels. Het geluid is wel nogal gesmoord; een gevolg van de jongste Europese geluidsnormen voor auto’s. BMW compenseert dit door de motorklank in Sport modus te versterken via de luidsprekers. Dat klinkt overigens minder artificieel dan je zou verwachten. De 4 cilinder zich het beste thuis in het middelste toerengebied. Daar is alles (vermogen én koppel) beschikbaar wat je nodig hebt. De 8-traps automaat doet zijn werk snel en soepel in zowel automatische modus als de manuele stand.

In vergelijking met de 1-serie krijg je dezelfde wielbasis, een identieke neuspartij als de M135i en een vrijwel gelijke cabine. Tenminste, vanuit het perspectief van de bestuurder en bijrijder. Achter passagiers hebben in de 1-serie meer plek voor hun hoofd. Dat komt doordat de daklijn van de 2-serie Gran Coupé schuiner afloopt. Het zitcomfort (tijdens langere ritten) is daardoor minder dan in de 1-serie.

Instappen is voor lange passagiers bovendien geen sinecure. Zij moeten hun hoofd bewust intrekken om die niet te stoten tegen de deur of dak rand. Kinderen zullen evenwel geen enkel probleem hebben met de 2-serie Gran Coupé. En met de hoeveelheid beenruimte kan iedereen prima leven.

Aan de achterzijde bevindt zich geen via een grote vijfde deur bereikbare bagageruimte, maar een aparte kofferbak. Die is vanwege zijn kleinere klep minder goed toegankelijk, maar wel diep en fors van formaat.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?
Voor wie er niet mee zit dat dit eerder een uitgerekte Mini is dan een traditionele BMW, is deze M235i een bijzonder capabele en vermakelijke gezinswagen. Ten opzichte van de 1-serie (M135i) krijg je meer bagageruimte, al kan het ontbreken van een grote achterklep in sommige situaties onpraktisch zijn. Je krijgt in ieder geval een auto met de look van de 8-serie Gran Coupé voor de helft van de prijs.

Al met al is er sprake van een waardig alternatief voor de CLA 35 van Mercedes-AMG en voor de Audi S3 Limousine. De 2-serie Coupé (de versie met achterwielaandrijving dus) gaat overigens binnenkort met pensioen, dus diegenen die zweren bij de klassieke BMW opzet (en een 6 cilinder motor?) moeten dus snel zijn. Overigens keert dit modeltype wel terug, maar pas in 2021.

En daarmee ook het échte, rauwe en opzwepende 'Freude am Fahren', want daar kan deze gepolijste M235i ondanks al zijn kwaliteiten niet aan tippen. Wel is deze 2-serie Gran Coupé beter handelbaar op nat wegdek. En in vergelijking met bovengenoemde Audi of Mercedes-AMG biedt hij heus niet minder rij plezier.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    2

Reageren is niet mogelijk.