Voortaan 270 km/u snel: de Mercedes-AMG E 53 4Matic+

0

Mercedes heeft na 4 jaar de E klasse een facelift gegeven. De AMG divisie doet vrolijk mee. Nog niet met vernieuwde ’63’ uitvoeringen met V8 motor, maar met de ’53’. Die beschikt net als de doordeweekse versies van de E klasse over een nieuwe grille: bovenaan smaller dan onderaan.

De smallere koplampen zijn (uiteraard) voorzien van LED techniek. Achter zitten voortaan soortgelijke lichtunits die qua design tegen de exemplaren van de A klasse Limousine, CLA en CLS aan kruipen. Mercedes monteert hier lampclusters die naar het midden toe spits aflopen en waarvan een deel een plek krijgt op de achterklep. De Estate uitvoering werd aan de achterkant milder aangepakt. Hier valt vooral de herziene LED indeling van de lichtunits op. Uiteraard zijn er ook nieuwe carrosseriekleuren, verse velg designs en hertekende bumpers.

Het dashboard is standaard voorzien van 2 digitale schermen van 10,25 inch, waaronder een digitaal instrumentarium. Nog bredere (12,3 inch) displays zijn er tegen meerprijs. Het ‘hey Mercedes!’ MBUX systeem is standaard. Dat betekent dus stembediening en een Augmented Reality functie voor de navigatie met huisnummers en een betere weergave van slecht zichtbare verkeerslichten. In het MBUX systeem zitten zo veel functies dat jij ze wellicht nooit allemaal ontdekt.

Binnenin zorgde de designafdeling van AMG ook voor nieuwe kleurtjes en materialen. De voorstoelen werden onder handen genomen en ook het stuur belandde op de tekentafel. De aanraakgevoeligheid van de toetsen op het aan de onderzijde afgeplatte 6-spaaks stuur (optisch lijken er slechts 3 spijlen te zijn) is verbeterd, zo claimt men in Stuttgart. sensoren detecteren of je het wel vast hebt. Dat is belangrijk om de E klasse op niveau 2 autonoom te kunnen laten rijden. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van op het navigatie systeem gebaseerde snelheidsaanpassingen. Door de grotere aanraakgevoeligheid van de toetsen op het stuur is het niet meer nodig om regelmatig bewegingen te maken om te zorgen dat de E 53 AMG niet begint te piepen dat je moet opletten.

De nieuwe AMG, nu met het cijfertje 53 op de kofferklep, heeft een 3,0 liter 6 cilinder lijn benzinemotor onder de kap die voorzien is van een mild hybride systeem in combinatie met een 48 volt circuit. De krachtbron is zelf dankzij een conventionele turbo én een elektrische compressor goed 435 pk en 520 Nm, waar de brandstofbesparende techniek tijdelijk 22 pk en 250 Nm aan toevoegt. Dat is voldoende voor een sprintcijfer van 4,5 seconden voor de sedan (Limousine) en een 0,1 tel meer voor de Estate. De elektromotor huist in een vernieuwde 9-traps automaat. Intelligente (4Matic+) vierwielaandrijving is standaard. Nieuw voor de AMG E 53 is ook de hogere (begrensde) topsnelheid van 270 km/u. Daar moet je dan wel voor betalen, anders kun je niet harder dan 250 km/u.


Vierwielaandrijving is standaard en voortaan heeft de E 53 AMG ook een driftfunctie, maar daar halen echte liefhebbers hun neus voor op. Dat is vals spelen. (Andere) rij hulpsystemen aan boord van deze Mercedes zijn een uitgebreidere, actieve fileassistent en dode hoek waarschuwing. De remhulp met afslagsensor is net als de adaptieve cruise controle verbeterd. De automatische parkeerhulp is nog slimmer geworden en waarschuwt voortaan ook als je wilt uitstappen op het moment dat er een andere weggebruiker in de buurt is. Met deze functie kan de E 53 AMG zich overal zelfstandig parkeren.

De E klasse is standaard uitgerust met Active Brake Assist: een systeem dat indien nodig zowel remt voor stilstaande voertuigen als voor voetgangers. Dankzij Active Stop-and-Go kan de Mercedes tot circa 60 km/u netjes in het midden van zijn baan blijven en remmen voor voorliggers. De totale lijst veiligheidssystemen omvat een 360-graden camera. De zogeheten Energizing stoelen, die allerlei massagebewegingen maken om je fris en monter te houden tijdens lange ritten, staan op de optielijst. En als je dan toch even wil pauzeren, dan kan je gebruik maken van de Power Nap functie die jou met specifieke bewegingen, geluiden en lichtdemping in slaap helpt en na een bepaalde tijd weer wekt. Mercedes-AMG zegt overigens het onderstel en de remmen verbeterd te hebben om de ’53’ net even wat dynamischer te maken.

De infomedia van de Mercedes-AMG E 53 4Matic+ wordt weergegeven op grote displays die met elkaar verbonden zijn. Een nieuw AMG Performance stuurwiel met 3 afgeronde dubbele spaken heeft geïntegreerde bedieningspanelen en 2 ronde AMG toetsen voor de rij programma’s. Het MBUX systeem is voorzien van AMG specifieke functies welke optioneel met gebaren te bedienen zijn. In het AMG menu kun je zaken terugvinden als motorgegevens, warm-up, een G-force meter en racetimer. Het Track Pace systeem van de E 53 4Matic+ legt bij het rijden op het circuit meer dan 80 gegevens van het voertuig vast. Nog leuker: ook ronde en sector tijden kunnen worden vastgelegd. Via een (optioneel) head-up display wordt de ideale lijn van het circuit geprojecteerd. Een virtuele instructeur aan boord van deze Mercedes-AMG dus.

Verder heeft Mercedes-AMG bij de opfrisbeurt van de E klasse een ideetje geleend van Tesla. Meer dan een jaar geleden introduceerde de Amerikaanse autobouwer de Sentry Mode die alle camera’s en sensoren van de rij hulpsystemen van het voertuig gebruikt voor een soort bewakingsfunctie wanneer hij geparkeerd staat. De Duitsers doen nu exact hetzelfde onder de noemer Urban Guard.

De Mercedes-AMG E 53 4Matic+, die zich aan de buitenzijde van de reguliere uitvoeringen onderscheidt met zijn AMG Panamericana grille, sportieve bumperwerk (achter inclusief een diffusor), een motorkap met liefst 2 Powerdomes, ronde dubbele uitlaat sierstukken en 19 of 20 inch 5-spaaks lichtmetalen velgen, arriveert tegen de zomer in de showroom. Nieuw is onder meer de komst van het AMG Dynamic Plus Package: een pakket waarmee de E 53 4Matic+ voor het eerst ook in de eerder genoemde Race programma met Drift modus in te stellen valt.

 

Reageren is niet mogelijk.