Mercedes-Benz verbetert de eViTo Tourer

0

Mercedes-Benz heeft de elektrische versie van haar Vito personenbusje (Tourer genaamd) een stuk aantrekkelijker gemaakt. Niet zozeer in optische zin, maar wel in technisch opzicht.

Het motorvermogen van de eVito Tourer is namelijk vergroot van 114 pk naar 204 pk. Tegelijkertijd stijgt het koppel van 300 Nm naar 362 Nm. Het nieuwe accupakket, bekend van de EQ V, heeft voortaan een capaciteit van 100 kWh versus voorheen 41 kWh. Hiermee is volgens de NEDC meetnorm een actieradius van 421 kilometer mogelijk. Voorheen moest de elektrische Vito al na 150 kilometer aan de stekker.

Een belangrijke verbetering is ook dat er voortaan met 3-fasen kan worden opgeladen, met maximaal 11 kW. Snel laden (DC) gebeurt met 50 kW, terwijl optioneel 110 kW mogelijk is. In het eerste geval is het accupakket in 80 minuten van 10 naar 80 procent op te laden. Met 110 kW is deze sessie in minder dan 45 minuten achter de rug. De klimaatregeling van de eVito Tourer is via een telefoonapplicatie te activeren terwijl het busje wordt opgeladen.

Opvallend is dat de topsnelheid, normaliter afgeregeld op 140 km/u, optioneel kan worden opgehoogd naar 160 km/u. Daarmee kan de elektrische ViTo Tourer in eigen land op de Autobahn een stuk beter uit de voeten. De veiligheid wordt gewaarborgd door zaken als een nieuwe actieve rem assistent, een idem actieve afstandsassistent (Distronic) én een digitale binnenspiegel. De Vito is verder uit te rusten met het Intelligent Light System (dat onder meer LED richtingaanwijzers, LED dag verlichting, LED dimlicht, LED groot licht en bochten verlichting omvat).

Van buiten is de vernieuwde Vito te herkennen aan zijn andere grille met 3 zwarte of chroomkleurige lamellen en aan de centraal in dit luchtrooster geplaatste Mercedes-Benz ster. Het dashboard is voorzien van hertekende ventilatieroosters. Daarnaast gebruikt Mercedes-Benz nieuwe materialen en zijn er meer afwerking opties. Het carrosseriekleuren palet is evenals het aanbod aan 17, 18 en 19 inch velgen ook ververst. De Vito wordt in het kader van de update leverbaar met diverse nieuwe infomedia systemen die stuk voor stuk wat simpeler zijn dan de MBUX installatie. Er zijn varianten met of zonder touch screen en met of zonder Android Auto of Apple Carplay ondersteuning.

Als vanouds kan er ook worden gedieseld in de Vito Tourer. De nieuwe top motorisering is de 124 CDI uitvoering die goed is voor 239 pk en 500 Nm. Met deze 2,0 liter 4 cilinder zit de Vito Tourer in 7,9 seconden op 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 210 km/u. Wie minder haast heeft, kan opteren voor minder krachtige uitvoeringen van de dieselmotor. Zoals de 116 CDI (163 pk en 380 Nm) en de 119 CDI (190 pk en 440 Nm). Het goedkoopst zijn de 1,7 liter versies. Hierbij is keuze uit de 110 CDI (102 pk en 270 Nm) en de 114 CDI (136 pk en 330 Nm). Beiden zijn allen leverbaar met een handgeschakelde 6-bak. De 2,0 liter uitvoeringen zijn er ook met de bekende 9G-Tronic automaat. Die vervangt de 7G-DCT unit. Vanaf de Vito Tourer 114 CDI is naast voorwielaandrijving ook achterwiel of vierwielaandrijving mogelijk. Bij de 119 CDI en 124 CDI vervalt de optie van voorwielaandrijving. De Vito met de nieuwe 2,0 liter dieselmotoren profiteert van Airmatic luchtvering; een systeem dat nu ook in de V klasse en EQ V leverbaar is.


Alle wijzigingen maken de elektrische Vito Tourer nog meer geschikt voor taxivervoer. Mercedes-Benz start komende zomer met de levering. De eVito Tourer is er in 2 lengtematen: 5,14 meter en 5,37 meter. De vernieuwde Mercedes-Benz is vanaf april te bestellen en de dieselversies zijn al in juni beschikbaar.

Reageren is niet mogelijk.