Audi trekt zich terug uit de DTM

0

Audi heeft aangekondigd dat zij zich na het huidige seizoen terug zal trekken uit het Duits toerwagen kampioenschap. De toekomst van de DTM komt daarmee op losse schroeven te staan aangezien BMW nu als enige deelnemende autofabrikant is over gebleven.

Als onderdeel van haar ambitie om in de toekomst CO2 neutraal te gaan opereren, past deelname aan de DTM volgens Audi niet meer bij de geplande bedrijfsactiviteiten. De autofabrikant uit Ingolstadt heeft er daarom voor gekozen om zich op competitiegebied voortaan te focussen op de Formule E. Uitzondering op de regel zijn de diverse klantenprogramma’s met bijvoorbeeld de R8 GT3, die door diverse teams wordt ingezet in races. Ook zal Audi zijn opwachting blijven maken op de 24-uurs competities op bijvoorbeeld de Nürburgring, Spa-Francorchamps en Daytona.

Het besluit van Audi om zich terug te trekken uit de DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) komt niet helemaal uit de lucht vallen. De economische impact van de corona crisis heeft het automerk uit Ingolstadt echter definitief doen besluiten om de stekker uit dit competitie avontuur te trekken. “Audi heeft de DTM gevormd en de DTM heeft Audi gevormd”, aldus Markus Duesmann, sinds 1 april de baas van de autofabrikant. “Dit laat zien hoe groot de impact is van autosport, zowel technologisch als emotioneel”.

Audi kan terugblikken op een uiterst succesvol DTM avontuur. De huidige titelverdediger wist al 23 DTM overwinningen te boeken, waaronder 11 rijders titels. In totaal werd er 114 keer een DTM race gewonnen door een Audi coureur en behaalde het merk met de 4 ringen al 345 podium plaatsen. Na een eerdere deelname van 1990 tot en met 1992 is Audi al sinds 2000 onafgebroken actief in de DTM toen het kampioenschap nieuw leven in werd geblazen. Momenteel is de autofabrikant met 6 fabrieksrijders actief in de DTM, waaronder de Nederlander Robin Frijns.

“Wij hopen dat de lastige corona situatie snel verbetert zodat wij alsnog aan een aantal DTM races deel kunnen nemen dit jaar,” aldus Hans-Joachim Rothenpieler namens de Raad van Bestuur van Audi. “De fans verdienen dat, net als de organisatie en onze rijders, teams en partners. Zij hebben na dit besluit nu gepast de tijd gekregen om zich na 2020 op nieuwe avonturen te kunnen storten. Autosport is een belangrijk onderdeel van Audi’s DNA en zal dat ook blijven”. BMW laat in een korte verklaring weten te zullen bekijken wat de gevolgen zijn van het besluit uit Ingolstadt.

Met het besluit volgt Audi in de voetsporen van Mercedes en Aston Martin, die in 2018 en 2019 al de DTM deur achter zich sloten. BMW blijft nu de enige overgebleven autofabrikant in de DTM, waardoor er gitzwarte wolken boven de raceklasse hangen. Maar racen met een viercilinder turbomotor past kennelijk dus niet meer in de klimaatneutrale plannen van Audi. Duesmann zegt zich te willen focussen op de “Vorsprung van morgen” en daar past het racen met een benzinemonster niet bij.

Duesmann zegt de kracht die in motorsport ligt (op technologisch én emotioneel vlak) niet te onderschatten. “Met deze energie zijn we ons aan het transformeren tot een leverancier van sportieve, duurzame elektrische mobiliteit. Daarom gaan we ons ook focussen op het racecircuit en systematisch strijden voor de Vorsprung van morgen”. Gerhard Berger, voorzitter van DTM organisator ITR, noemt het evenwel bijzonder betreurenswaardig dat Audi na dit seizoen de stekker trekt uit haar DTM programma.

Berger had gehoopt op een ander besluit. “Vandaag is een zware dag voor de autosport in Duitsland en in heel Europa”, zo laat hij in een verklaring weten. “Ik betreur het beslissing van Audi om zich na dit seizoen terug te trekken. Hoewel we het besluit respecteren, stelt deze aankondiging op korte termijn de ITR, onze partner BMW en onze teams voor een aantal uitdagingen. Gezien de moeilijke situatie waar we ons tijdens deze corona crisis toch al in bevinden, had ik gehoopt op een meer verenigde aanpak. Dit besluit verslechtert de situatie echter alleen maar”.

 

Reageren is niet mogelijk.