Nieuwe Mercedes EQ S zal ook met AMG label te koop zijn

0

Het debuut van Mercedes-Benz in het segment voor premium elektrische cross-overs kan niet echt als ‘stralend’ worden bestempeld. De EQ C wordt duidelijk overschaduwd door de Audi e-Tron. Oók in de verkoopstatistieken. En dat moet de autofabrikant, die in eigen land de reclameslogan ‘Das beste oder nichts’ hanteert, toch zorgen baren.

Maar op afzienbare termijn neemt Mercedes revanche met de EQ S. Voor deze elektrische sedan heeft de ambitieuze autofabrikant de lat veel hoger gelegd. De EQ S moet letterlijk en figuurlijk het vlaggenschip uit Stuttgart worden en als smaakmaker zal die ook leverbaar worden in AMG uitvoering. Die moet het segment voor sport sedans op zijn kop gaan zetten met dubbele motoren en een systeemvermogen van meer dan 600 pk. Later zal de AMG divisie meer hete elektrische modellen lanceren.

De EQ S heeft het formaat van de S klasse en is het eerste model van Mercedes dat gebaseerd wordt op de modulaire EVA architectuur voor elektrische auto’s. Het zogeheten EVA platform in skateboard stijl zorgt er voor dat de sedan ongekend veel ruimte biedt dankzij een vlakke vloer en een slimme, efficiënte plaatsing van de batterijen set. De EQ S gaat concurreren met de Tesla Model S, de Porsche Taycan en de nog te introduceren nieuwe generatie Jaguar XJ (die ook leverbaar wordt in een volledig elektrische uitvoering) en de Lucid Air.

Mercedes wil in 2013 de helft van zijn verkopen genereren met volledig elektrische en (stekker) hybride modellen. Dit jaar zal het afzetaandeel naar verwachting uitkomen op 9 procent. “Wij willen de manier veranderen waarop wij auto’s bouwen”, zo laat de R&D directeur van het premium merk, Markus Schäfer, tijdens de presentatie van het EVA platform weten. “De focus ligt voortaan op elektrische aandrijflijnen”.

Andere modellen van de EQ familie zijn de reeds bekende EQC, de EQ V (een elektrische versie van de V klasse) en de compacte modellen EQ A plus EQ B. Dit duo zal in de komende 18 maanden worden gelanceerd. De EQ A zal in de Smart fabriek in het Franse Hambach gebouwd gaan worden. Daar rollen nu nog de EQ Fortwo en EQ Fortwo Cabrio van de band, maar die zullen in 2021 samen met de EQ Forfour uit hun verkoop lijden (zeg maar gerust: niet-verkoop lijden) worden verlost.

Hoewel de EQ S globaal even lang wordt als de S -klasse, zullen de carrosserie proporties heel anders zijn. Zo word de motorkap veel korter en wordt er voor het carrosseriedesign gekozen voor een minimalistisch ontwerp zonder al te veel tierlantijnen. Daarmee kan het ‘zero emissie’ karakter volgens Mercedes beter worden gecommuniceerd. Verder maakt een gesloten zwarte grille onderdeel uit van de styling. Voor klanten c.q. merk fans die niet zonder kunnen, kan er een ster op het (nep) luchtrooster gemonteerd worden. De koplampen krijgen een andere vormgeving dan wij van Mercedes gewend zijn en kunnen optioneel worden voorzien van digitale licht technologie.

Ter compensatie van het zware accupakket, zal de motorkap van de EQ S van CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic) worden vervaardigd. Die kan alleen door onderhoudsmonteurs van Mercedes worden geopend. Als de bestuurder zelf de ruitenwasser vloeistof wil bijvullen, dan dient hij hiervoor een klep in het voorspatbord te openen. De velgen van de EQ S worden tot 22 inch groot. In het interieur is meer plek dan in de S klasse, ondanks dat het formaat zoals gezegd vergelijkbaar is.

“Het is een hele nieuwe wereld”, aldus Schäfer. “De beperkingen waaraan ontwerpers gebonden zijn bij modellen met een conventionele verbrandingsmotor zijn niet langer van toepassing. De EQ S zal een nieuwe standaard zetten voor wat betreft de accommodatie achterin. En omdat hij een grote achterklep krijgt, wordt het elektrische alternatief voor de S klasse ook veel praktischer”.

Hoogtepunt voor de bestuurder wordt een 1,15 meter breed scherm waarvan het fabricage proces door Mercedes-Benz gepatenteerd is. Achter het scherm bevinden zich diverse digitale displays die bediend kunnen worden via een nieuwe user interface die momenteel in eigen beheer ontwikkeld wordt. Mercedes is van plan om de EQ S met diverse vermogen smaken aan te gaan bieden. De krachtigste wordt de ‘550 4Matic’ die goed is voor 470 pk (en 750 Nm). AMG doet daar echter nog een schepje bovenop.

De toevoeging uit Affalterbach is een versie waarin wij het moderne equivalent van de bestaande S 63 4Matic kunnen zien. In plaats van een dubbel geblazen 4,0 liter V8 benzine motor zorgt een set elektromotoren met een gecombineerd vermogen van meer dan 600 pk voor de aandrijving. Het maximum koppel bedraagt 900 Nm. Ter vergelijking: de Tesla Model S Performance is 796 pk sterk. De aandrijflijn van de AMG versie van de EQ S gaat ook gebruikt worden voor de elektrische variant van de G klasse.

Prestatiecijfers zijn nog niet bekend, maar Mercedes meldt wel dat de standaarduitvoering van de EQ S in 4,2 seconden naar 100 km/u kan accelereren en een op 250 km/u begrensde topsnelheid krijgt. De stroom voor de 2 elektromotoren is afkomstig van een 100 kWh lithium/ion batterijen set die in de wagenbodem is geplaatst. Daarmee is een actieradius van bijna 700 kilometer mogelijk. Snel opladen kan met maximaal 350kW. Dit betekent dat na 20 minuten de batterijen set weer op 80 procent van zijn capaciteit zit. Om het rij bereik te vergroten, ontwikkelt Mercedes-AMG momenteel een remenergie recuperatie systeem waarvoor knowhow uit de Formule 1 zal worden gebruikt. Daarmee kan er veel meer kinetische energie worden behouden dan met traditionele techniek.

Reageren is niet mogelijk.