Nissan vindt tabletschermen onpraktisch

0

De aanraakschermen in auto’s worden steeds groter. Bij Nissan ook, maar van dit merk hoeven wij geen losse tablet op de midden tunnel te verwachten. Tomochi Uekuri, senior manager bij het Human Machine Interface (HMI) team van de autofabrikant, legt uit waarom.

Tijdens de laatste editie van de Tokyo Motor Show, afgelopen oktober, toonde Nissan de Ariya Concept zien. Dit studiemodel is een voorproefje voor een volledig elektrische cross-over. De Ariya Concept inmiddels bijna productierijp: in 2021 moeten de eerste exemplaren in de showrooms arriveren.

Naast een geheel nieuw, vers gesneden carrosserie biedt de Ariya Concept ook in het interieur een interessante nieuwigheid: achter het stuurwiel bevindt zich een breed horizontaal scherm in Mercedes stijl. Het display dat dienst doet als instrumentarium gaat vloeiend over in een touchscreen voor de multimedia.

Uekuri legt uit waarom wij dit ontwerp in toekomstige productiemodellen van Nissan terug gaan zien: “Het menselijk oog is van nature gewend om horizontaal gegevens te bekijken en lezen. Door daar met een display à la de Ariya Concept op in te spelen, kunnen mensen meer informatie in een korter tijdsbestek opnemen”. Daarnaast zit het scherm volgens de senior manager van Nissan op deze manier precies op ooghoogte, waardoor bestuurders slechts heel kort hun blik van de weg hoeven te halen als zij naar het scherm kijken.

In de toekomstige auto’s van Nissan ga je dus geen verticale schermen aantreffen. Daarmee kiest de Japanse autofabrikant voor een andere koers dan Tesla die bij de Model S gigantische tablet displays introduceerde. Dat ziet er prachtig en futuristisch uit, maar niet iedereen is overtuigd van het praktische gebruiksgemak. En daar lijdt ook de verkeersveiligheid onder.

Het idee van de 2 in elkaar overlopende schermen van de Ariya Concept is volgens Uekuri dat het display achter het stuur (voor ons het linker gedeelte) moet lijken op een “ouderwets instrumentenpaneel”. Hier worden zaken als de snelheid en de technische staat van de auto op weergegeven. Het centrale touch screen is bedoeld voor entertainment functies en het instellen van de airconditioning. Overigens kunnen gebruikers informatie bij de Ariya Concept wel ‘swipen’ naar het andere scherm, waardoor men bijvoorbeeld navigatie instructies op het instrumentenpaneel kan projecteren.

 

Reageren is niet mogelijk.