Triton H: gigantische Amerikaanse elektrische SUV met 1.100 kilometer bereik

0

Triton-EV is een nieuwe autofabrikant uit de Amerikaanse staat New Jersey en dochterbedrijf van Triton Solar dat zonnepanelen en batterijen maakt. De nieuwe divisie stelt vandaag zijn eerste auto voor: de Triton H.

Hoewel er geen afmetingen door het jonge merk vermeld worden (afgezien van het feit dat de wielbasis 3,30 meter bedraagt), zie je aan het beeldmateriaal direct dat het om een kolossaal gevaarte gaat. Hij biedt dan ook (ruim) plaats aan 8 personen. Uiterlijk lijkt de Triton H sterk op de eveneens zeer Amerikaanse Cadillac Escalade, maar in plaats van een roffelende V8 wordt de nieuweling aangedreven door 4 elektromotoren (1 exemplaar per wiel). Zij worden gevoed door een in de wagenbodem geplaatste batterij van liefst 200 kWh. Dat is dubbel zo veel als de krachtigste Tesla Model X aan accucapaciteit heeft.

Ook het gecombineerde motorvermogen is veel groter: 1.500 pk. Maar omdat een dubbel zo groot accupakket doorgaans ook een dubbel zo hoog gewicht betekent, zijn de prestaties van de 2.400 kilo zware Triton H niet superieur aan die van de Model X: voor de sprint naar 100 km/u is 2,9 seconden nodig. Waar Tesla evenwel niet aan kan tippen, is het rij bereik van de Triton. Dat bedraagt ondanks het enorme formaat en de aerodynamische eigenschappen van een flatgebouw liefst 800 mijl (1.280 kilometer).

Binnenin is er dus ruimte voor 8 personen, die daar kunnen genieten van een luxe interieur. Tussen de voorstoelen staat een groot, langwerpig en gegolfd touch screen waar allerlei “nuttige informatie” op af te lezen is. De Model H beschikt verder over comfort verhogende adaptieve luchtvering en actieve aerodynamica die ook windgeruis moet reduceren.

De Triton H is nu al te bestellen. Daarvoor dient men wel een aanbetaling van 5.000 dollar te doen. Dat bedrag wordt later van het factuurbedrag (zonder opties kost de elektrische Amerikaan 140.000 dollar) afgetrokken. De eerste 100 klanten krijgen “een verrassing” bij de levering van hun exemplaar. Of dat lokkertje kopers over de streep zal trekken, is evenwel twijfelachtig want de enige afbeeldingen die Triton-EV tot nu toe heeft verspreid, zijn overduidelijk computer animaties.

Het is bovendien niet duidelijk wanneer Triton-EV haar H op de markt zal kunnen brengen. Maar om die onzekerheid enigszins weg te nemen, belooft het jonge automerk een garantie van 10 jaar of 240.000 kilometer. Triton Solar heeft samen met haar dochterbedrijf als doel om “een nieuwe globale energiestructuur” te ontwikkelen. Een eigen elektrische auto past natuurlijk perfect in dat plaatje, al levert een formaat à la de immense Cadillac Escalade natuurlijk niet bepaald het hoogste efficiëntieniveau op.

In een later stadium komt er overigens een basismodel bij. Die heeft een vermogen van 1.000 pk. Of het basismodel ook een kleinere accu en dus een kleiner rij bereik krijgt, is nog niet duidelijk. In de pijplijn zit ook een Performance versie die 180.000 dollar gaat kosten. Triton meldt dat het maximale trekgewicht tussen de 7 en 12 ton ligt.

 

Reageren is niet mogelijk.