Voorruit nieuwe Volkswagen ID.3 wordt één groot projectiescherm

0

Volkswagen toont in een demofilmpje het optionele head-up display van haar nieuwe ID.3. Deze elektrische auto kwam de afgelopen maanden vooral negatief in het nieuws vanwege ernstige problemen met de software waardoor er geen exemplaren aan de klant geleverd kunnen worden. Maar nu komt Volkswagen met informatie over de ID.3 die de consument wél tot een bestelling moet verleiden.

Afgaande op de beelden lijkt het erop dat de head-up display vrijwel de gehele voorruit gebruikt om rij gegevens zoals routeaanwijzingen van het navigatie systeem in 3D te kunnen projecteren. Volkswagen heeft het in de video over “augmented reality”. Bestuurders zien zo bijvoorbeeld pijlen op de weg als zij een afslag moeten nemen. In 3D lijkt het voor de autorijder alsof de visuele aanwijzingen zich op een afstand van 3 tot 10 meter voor de ID.3 bevinden.

Wat de bestuurder én de ID.3 (dankzij camera’s) zien, wordt aangevuld met grafische aanwijzingen. Zo kan de voorsorteerstrook, die jij volgens het navigatiesysteem dient te kiezen, worden ingekleurd. Ook kan een bestemming, met vlaggetje, worden getoond; precies bij het huisnummer dat in bij de invoering van het bestemming adres is gekozen.

Volkswagen noemt de nieuwe technologie zoals gezegd “augmented reality” en dat is het ook: over de werkelijke wereld wordt een kunstmatige versie gelegd die gecreëerd is vanuit de computer. Deze fictieve laag over het gezichtsveld van de mens moet de bestuurder helpen om makkelijker zijn weg te vinden en/of om hem op eventuele gevaren te wijzen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een voetganger, die op het punt staat om over te steken, te omcirkelen. En indien de adaptieve cruisecontrole ingeschakeld is dan laat het systeem zien op welke andere auto op de weg het zijn snelheid en afstand afstemt.

In hoeverre de beelden uit de promotievideo overeenkomen met de werkelijkheid, is niet bekend. Er bestaan al auto’s met vergelijkbare head-up displays, maar meestal kunnen die slechts op een klein deel van de voorruit beeld weergeven. Het gaat dan bijvoorbeeld om 2D projecties van een instrumentenpaneel. Volkswagen gaat dus een stap verder. De technologie is overigens niet helemaal zelf bedacht. Toeleveranciers, zoals Continental, werken er al jaren aan. Het is daarom de vraag of een andere autofabrikant toch net niet eerder zal zijn met de introductie van deze innovatie. BMW bijvoorbeeld. Die zal de techniek in juni lanceren in de vernieuwde 5-serie. Mercedes-Benz heeft de innovatie al, maar past de augmented reality vooralsnog alleen toe op camerabeelden die in het centrale beeldscherm worden getoond. Bij de modellen van deze autofabrikant wordt dus (nog) niet de voorruit als projectiescherm gebruikt. Mogelijk gaat dat wel gebeuren in de nieuwe generatie S klasse die eind dit jaar wordt verwacht.

Het hier getoonde head-up display wordt niet standaard op de ID.3. Het gaat om een optie en de prijs daarvan is nog niet bekend. Alleen de duurste uitvoering van de ID.3, de Max versie die in Nederland circa 49.000 euro gaat kosten, krijgt het head-up display standaard. Ook meldt Volkswagen dat de optie niet beschikbaar is voor de 1ST Edition debuutuitvoering die momenteel te reserveren is. Waarschijnlijk komt dat door de eerder genoemde software problemen waarmee de ID.3 kampt. Waarmee er, ondanks de verwoede pogingen om de elektrische auto in het zonnetje te zetten, toch sprake is van negatieve publiciteit.

De ID.3 is de eerste volledig elektrische auto van Volkswagen die vanaf het begin als zodanig is ontworpen. Het is de bedoeling dat er dit jaar 100.000 exemplaren worden afgeleverd, maar zoals gezegd zijn er grote problemen met de software. Er zijn daardoor serieuze twijfels, ook binnen het bedrijf zelf, of die doelstelling gehaald kan worden. De ID.3 zou in het tweede kwartaal in de showrooms arriveren, maar dat wordt pas na de zomervakantie.

Reageren is niet mogelijk.