Autoverkopen april: alleen bij Kia zijn er lichtpuntjes

0

In april zijn 15.373 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat is een daling van 53 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, toen er 32.701 registraties waren. In totaal zijn er dit jaar nu 118.458 nieuwe personenwagens op kenteken gezet; een daling van 20 procent in vergelijking met 2019. Toen waren er in de eerste 4 maanden 148.152 registraties.

De scherpe verkoopdaling is een direct gevolg van de corona crisis. Het economisch vertrouwen van consumenten en bedrijven is in korte tijd ongekend hard gedaald. De auto en toelevering industrie heeft een aantal weken voor een belangrijk deel stil gelegen. Hierdoor zijn er nauwelijks nieuwe auto’s besteld en konden veel van de reeds bestelde voertuigen niet afgeleverd worden. De auto-industrie start weliswaar langzaam weer op, maar de grote vraag is in welke mate consumenten en bedrijven in de ‘anderhalve meter economie’ nieuwe voertuigen zullen gaan kopen. Showrooms zijn overigens gewoon open en met inachtneming van de RIVM richtlijnen kunnen klanten aldaar veilig bediend worden, al dan niet langs digitale weg of bijvoorbeeld met een proefrit aan huis.

 

Merken

De 5 populairste automerken in april waren achtereenvolgens Volkswagen (1.750 registraties en 11,4 procent marktaandeel), Kia (1.642 en 10,7 procent), Peugeot (1.147 en 7,5 procent), Toyota (1.036 en 6,7 procent) en Renault (1.026 en 6,7 procent). Daarna volgen Ford (981 registraties), BMW (828), Skoda (753), Opel (698) en Citroën (683). Geen enkel volumemerk wist in april te plussen. Zo zette Mercedes geen 1.202 auto’s weg, maar slechts 510 stuks. Volkswagen kromp van 3.439 naar 1.750 registraties, Toyota zakte met ruim 900 stuks naar 1.036 verkopen en Renault halveerde ruimschoots 1.026 leveringen. Lamborghini doorstaat de corona crisis tot nu toe relatief goed. De verkopen bleven met 3 exemplaren gelijk aan die in april 2019. Polestar heeft afgelopen maand haar eerste 7 auto’s op kenteken gezet. MG was afgelopen maand goed voor 45 registraties.

Automerken waarvan de verkopen in april met minder dan 50 procent gedaald zijn, waren in alfabetische volgorde Audi, Kia, Land Rover, Mazda, Mini, Porsche, Toyota en Volkswagen. Automerken die afgelopen maand minimaal twee derde van hun afzet zagen verdampen (in vergelijking met april 2019) waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo, DS, Jaguar, Jeep, Opel, Seat, Smart en Volvo.

 

Modellen

De 5 populairste automodellen in april waren achtereenvolgens de Kia Niro (690 stuks en 4,5 procent marktaandeel), de Volkswagen Polo (431 en 2,8 procent), de Ford Focus (404 en 2,6 procent), de Kia Picanto (383 en 2,5 procent) en de Renault Clio (379 en 2,5 procent). Daarna volgen de Volkswagen Golf (335 registraties), de Hyundai Kona (332), de Citroën C1 (326), de Renault Captur (310) en de Peugeot 208 (309).

Bij de Kia Niro bedraagt het verkoopaandeel van de volledig elektrische variant ongeveer de helft. Het Koreaanse automerk staat ook in de verkooplijst over de eerste 4 maanden van dit jaar op een tweede plek. Kia wist in april tegen de verdrukking in zelfs meer exemplaren van de ProCeed, Soul, Sportage en Stonic te verkopen. Daarnaast droeg ook de nieuwe XCeed een afzet steentje bij. Bij Mazda waren de 3 en de CX-30 immuun voor het corona virus. Porsche wist ondanks de pandemie goede zaken te doen met de Cayenne en zette de eerste 28 exemplaren van de Taycan op kenteken. Ter vergelijking: voor de Tesla Model S waren in april slechts 10 registraties. Bij Volkswagen groeide de afzet van de T-Cross tegen de verdrukking in. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich modellen die in april compleet uit de gratie waren zoals de Alfa Romeo Stelvio, de DS 7 Crossback, de Jaguar modellen E-Pace, XE en XF, de Jeep Compass, de Seat Alhambra, de Seat Mii, de Smart Forfour en de Volvo S90. Bij Opel hakt het saneren er van de Adam, Karl en Mokka X er hard in. Verder is dit merk door zijn voorraad afgeprijsde exemplaren van de Ampera-e heen.

De best verkochte elektrische modellen waren in april achtereenvolgens de Kia e-Niro (364 registraties), de Volkswagen e-Golf (200), de Tesla Model 3 (190), de Hyundai Kona Electric (178), de Renault Zoé (83), de Nissan Leaf (76), de Mini Hatch Electric (73), de Hyundai Ioniq Electric (62), de MG ZS EV (45) en de Skoda Citigo-E iV (39).

 

Prognose

Volgens de Bovag en de RAI Vereniging is het lastig om momenteel te voorspellen hoe de autobranche zich de komende maanden en in de rest van 2020 ontwikkelt. Beide organisaties stellen dat het van groot belang is om te blijven inzetten op verduurzaming van het wagenpark via de verkoop van schone en zuinige auto’s, waaronder elektrische modellen. Naast de reeds geplande aanschafsubsidie op elektrische auto’s per 1 juli moet er daarom ook een premie op sloop komen voor oude auto’s. Niet alleen stimuleert dit de economie, maar zorgt dit er volgens de Bovag en de RAI Vereniging bovenal voor dat we blijven werken aan schonere lucht en een beter klimaat.

Autointernationaal.nl acht de kans klein dat het deze maand beter gaat met de verkopen. Dit komt omdat het bij de genoemde aantallen feitelijk gaat om kentekenregistraties, oftewel aflevering van auto’s die al eerder besteld zijn, bijvoorbeeld in april. Autointernationaal.nl denkt dat er in mei weliswaar iets meer auto’s besteld zullen worden dan in april, maar die worden pas in juni (of later) op kenteken gezet. Wel is het zo dat de auto-industrie weer langzaam opstart. Maar door de inachtneming van de veiligheidsregels kan geen enkele fabriek direct weer op volle toeren voertuigen gaan produceren.

Het gros van de particulieren zal geneigd zijn om de aanschaf van een nieuwe personenwagen uit te stellen tot de samenleving weer over kan gaan tot de orde van de dag. Een uitzondering wordt gevormd door de groep werknemers die gewend was om met het openbaar vervoer te reizen, maar daar geen fiducie in heeft zolang er nog geen serum tegen het corona virus is en daarom een eigen auto zal aanschaffen. Al kan dat natuurlijk ook een occasion zijn. Aan de andere kant zal een groep Nederlanders zich afvragen of een (tweede) auto nog nodig is nu er minder wordt gereisd en er steeds meer thuis wordt gewerkt. Op de zakelijk markt zal men vooralsnog pas op de plaats maken bij de werving van nieuw personeel en tijdelijke contracten niet verlengen. Dat zal tot uiting komen in een verminderd aantal leaseregistraties.

Reageren is niet mogelijk.