Door Corona virus in april geen enkele auto verkocht in India

0

In diverse Europese landen was er afgelopen maand sprake van een verkoopdaling van meer dan 90 procent (onder andere België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië). Maar het kan altijd nog erger. In India is in april geen enkele auto over de toonbank gegaan. De fabrikanten hadden dus nul roepie omzet afgelopen maand.

In India, na China het land met de meeste inwoners ter wereld, waren (zijn) de lockdown regels zó strikt dat er geen elke inschrijving mogelijk was. De officiële autoverkopen kwamen in april dus op 0 exemplaren uit. Geen enkel voertuig kon afgeleverd worden. Door de grote kloof tussen arm en rijk in India heeft natuurlijk niet iedereen een auto, maar toch rijden er zo’n 22 miljoen auto’s in het Aziatische land rond.

Een geluk bij een ongeluk was dat ook de productie in de autofabrieken afgelopen maand stil lag. Daardoor werd voorkomen dat de voorraad onverkochte personenwagens onhandelbare proporties aannam. Maar dit neemt niet weg dat er in april sprake was van een zware klap voor de Indiase auto-industrie, die jaarlijks 120 miljard dollar omzet. In april 2019 werden er nog 247.541 auto’s verkocht. Indien bedrijfswagens worden meegerekend, komt de teller boven de 300.000 stuks uit.

Om nog een voorbeeld te geven: Maruti Suzuki, dat bijna de helft van de Indiase markt in handen heeft, verkocht afgelopen jaar gemiddeld meer dan 125.000 auto’s per maand. “Er is een eerste keer voor alles”, aldus bestuursvoorzitter R.C. Bhargava. “Wij weten niet wat er in mei gaat gebeuren. Het is onmogelijk te voorspellen of wij de productie weer kunnen opstarten”. De export kon voor een klein deel wel doorgaan. Maruti Suzuki wist 632 voertuigen naar het buitenland te verschepen, Mahindra exporteerde 733 auto’s.

Maruti Suzuki en branchegenoot Mahindra hebben in India echter wel 1.365 tractoren kunnen verkopen. Op de levering van dergelijke producten gold geen verbod aangezien de landbouw als essentieel wordt beschouwd voor het immense land met haar ruim 1,35 miljard inwoners en even veel te voeden monden. Hyundai, de nummer 2 op de Indiase markt, kon in april geen auto aan de man brengen. Vorig jaar werden door deze speler in dezelfde maand 42.000 stuks verkocht. Mahindra volgde op plaats 3 met krap 19.000 exemplaren. Andere grote spelers zijn Tata, Honda en Toyota.

De autofabrikanten werken momenteel samen met hun leveranciers, distributeurs en dealers aan een herstelplan voor hervatting van de bedrijfsactiviteiten zodra de lockdown wordt opgeheven. De producenten zeggen momenteel 23 miljard roepie (279 miljoen euro) per dag te verliezen. In heel april bedroeg de schade omgerekend 8,48 miljard euro. Ook als de lockdown voorbij is, zijn de problemen nog niet voorbij.

Het heropstarten van de productie zal immers met vallen en opstaan gaan. Als er één onderdeel niet beschikbaar is, kan er alsnog niks (af)gebouwd worden. En kan dus nog steeds niemand in India een auto kopen. Het zal dan ook nog een langdurig, traag proces zijn, eer India uit dit gat kruipt, zo waarschuwen de fabrikanten. De sector vraagt de Indiase overheid dan ook om hulp.

De totale economische schade, dus niet alleen de verliezen die in april werden geleden, wordt becijferd op omgerekend 18 miljard euro. De baas van Maruti Suzuki verwacht wel een piek na de lockdown: “Klanten beschouwen een auto als een veiligere manier om zich te verplaatsen dan het openbaar vervoer. Ze zullen dus sneller geneigd zijn om een personenwagen te kopen dan voor de crisis”. India zit al sinds 25 maart in een complete lockdown.

Reageren is niet mogelijk.