Een beter ID? test prototype Skoda Enyaq iV

0

Nog voor Volkswagen officieel haar ID.4 heeft voorgesteld, kon er gereden worden met diens Tsjechische variant, de Skoda Enyaq. Daarmee hebben de Tsjechen de primeur om de eerste volledig elektrische cross-over van het autoconcern uit Wolfsburg aan te kunnen bieden.

De Enyaq is de eerste Skoda die gebruikmaakt van het MEB platform van de Volkswagen Groep dat ontwikkeld is voor een scala (pun intended) aan volledig elektrische modellen van het concern. De eerste lichting daarvan zal in Zwickau, in Duitsland van de band rollen (Volkswagen ID.3, ID.4, Seat El-Born (een ID.3 met Spaans logo) en de Audi Q4 e-Tron), maar Skoda bouwt de Enyaq zelf in het Tsjechische Mlada Boleslav.

Een select aantal autojournalisten kon op het Ierse Emerald eiland, in het uiterste puntje van West Europa, rijden met gecamoufleerde exemplaren van de Enyaq. Daarvan heeft Autointernationaal.nl al eerder foto’s gepubliceerd. Op basis van een statische kennismaking met een exemplaar zonder verpakkingsmateriaal is deze computertekening gemaakt. Hoewel de ID.4 en de Enyaq in profiel (dat het midden houdt tussen een SUV en een grote stationwagon) grote overeenkomsten vertonen, verschillen hun front partijen duidelijk van elkaar. Bij de Tsjech is gekozen voor een duidelijk familiegezicht in de stijl van de Superb en de Kodiaq. Dit betekent dat de Enyaq ook over een traditionele motorkap beschikt, wat nutteloos is, want de krachtbron zit achterin (voorin zit ook geen kofferruimte of frunk à la de Volvo XC40 Recharge P8 trouwens). Maar Skoda heeft bewust voor dit design gekozen om kandidaat-kopers die nog sceptisch staan tegenover elektrische auto’s gerust te stellen. De vormgeving van de Enyaq is enigszins introvert, maar toch straalt de elektrische cross-over veel bewustzijn uit.

Toch was er ruimte voor enige frivoliteit. Zo zijn de LED koplampen bij de duurste uitvoeringen voorzien van een kristaleffect en beschikt de grille over indirecte verlichting; een eerbetoon aan de Boheemse glasindustrie. Maar de Enyaq wil ondanks de compleet andere aandrijfwijze onverminderd de ideale elektrische auto voor gezinnen zijn. Daarom pakt hij ook uit met bekende praktische details die erg ‘Simply Clever’ zijn, zoals paraplu’s in de voorste portieren. De nieuwe Skoda is 4,64 meter lang en 1,87 meter breed. Daarmee is hij een klasse groter dan de Volkswagen ID.3. Maar hij is 5 centimeter korter dan de nieuwe Octavia Combi. Qua formaat is de Skoda goed vergelijkbaar met de Mercedes-Benz EQ C. De Enyaq is 1,62 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Al met al is hij bijna 40 centimeter langer, 6 centimeter breder en 7 centimeter hoger dan de ID.3. Anders gezegd: hij is groot genoeg om te voldoen aan de ruimtebehoeften van gezinnen, maar niet té kolossaal voor in de stad noch voor krappe parkeergarages. Mocht jij de carrosserievorm te serieus en/of te weinig sexy vinden: in 2021 komt er een coupéversie van de Enyaq. Dat is een soort Audi Q3 Sportback maar dan volledig elektrisch.

Testauto’s waren een achterwiel aangedreven versie van de Enyaq met 204 pk en een 306 pk sterke variant met vierwielaandrijving. Beiden beschikken over een comfortabel en erg ruim interieur. De wielbasis zorgt ervoor dat ook volwassenen achterin genoeg beenruimte hebben. En met z’n drieën naast elkaar zitten, is ook geen enkel probleem. De bochten van de wegen op het Ierse platteland worden in stilte aaneen geregen, met de lineaire versnelling karakteristiek die eigen zijn aan elektrische auto’s. Daardoor is de rit relaxt, maar bij momenten ook erg dynamisch en lichtvoetig, ondanks de 2 ton die deze Skoda in de weegschaal legt. Maar er werd erg strikt op gelet dat er in konvooi gereden werd met de andere autojournalisten, met het verbod om elkaar in te halen, waardoor er eigenlijk niet veel gezegd kan worden over de sportieve kwaliteiten van de Enyaq.

Het Enyaq gamma omvat naast de 2 in de vorige alinea genoemde aandrijfvarianten 3 batterij versies en 5 vermogen uitvoeringen. Het basismodel heeft als typeaanduiding ’50’ en beschikt over een motor van 150 pk die de achterwielen aandrijft. Zijn lithium/ion batterij van 55 kWh maakt een WLTP rij bereik van 340 kilometer mogelijk. Deze versie is vooral bestemd voor particulieren met een gezin. De Evyaq combineert namelijk een minimale aankoopprijs met een maximale kofferruimte (585 liter). Een trede hoger staat de 60 uitvoering. Dat is ook een achterwiel aangedreven versie, maar dan met een motor van 180 pk en een batterij van 62 kWh (goed voor een actieradius van 390 kilometer). De Enyaq 80 heeft een motor van 204 pk en een batterij van 82 kWh, waarvoor Skoda een rij bereik van liefst 500 kilometer opgeeft. Dat moet als muziek in de oren klinken bij taxibedrijven en leaserijders die veel op de weg zitten. Voor de prestatiefreaks zijn er de versies met 2 motoren, de 80X en de RS met respectievelijk 265 pk en 306 pk. Deze 2 top versies zijn goed voor een rij bereik van 460 kilometer, terwijl de tijd om van 0 naar 100 km/u te sprinten bij de laatst genoemde variant slechts 6,2 seconden bedraagt. Daarmee kan menig hete hatchback worden bijgehouden. Hun topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Deze vier wiel aangedreven uitvoeringen van de Enyaq bieden minder kofferruimte (525 liter), maar hebben andere praktische kwaliteiten: zo mogen ze tot 1.200 kilo trekken. En elke uitvoering heeft een voor SUV begrippen ongelooflijk lage tildrempel.

Skoda gaat de Enyaq leveren met 2 onderstel types: normaal en Sport. De testauto’s hadden de standaard afstelling en velgen van 21 inch (in plaats van 18 inch exemplaren die standaard worden). Door de grote wielen was het niet verwonderlijk dat het veercomfort nogal stevig was, al vond de kennismaking plaats met pre productie versies. Opladen kan via een gewoon stopcontact van 230 volt, maar ook aan een Wallbox (11 kW, 3-fasen) en met snelle laders tot 125 kW. Bij die laatste optie volstaan 40 minuten om opnieuw aan 80 procent batterijlading te komen. De mix van een lange actieradius met een korte laadtijd noemt Skoda ook een vorm van ‘Simply Clever’. Om het rij bereik te maximaliseren, kan de bestuurder kiezen uit diverse gradaties van remenergie recuperatie. Bij andere auto’s is dit stukje techniek vaak nog voor verbetering vatbaar vanwege het ontbreken van finesse: de slag van het rempedaal is voor een groot deel ‘dood’ om pas ineens, haast onverwacht, scherp tot vertragen over te gaan. En dat alles met irritant weinig gevoel. Bij de Enyaq is dat anders. De mate van vertraging is goed te doseren. En in de hoogste recuperatie stand heb je het pedaal eigenlijk helemaal niet nodig om af te remmen.

Al met al doet de Enyaq goed uitontwikkeld en doordacht aan. Alsof Skoda al generaties lang ervaring heeft met elektrische auto’s. En daarvoor verdienen de Tsjechische technici applaus, want de kennismaking vond zoals gezegd plaats met een prototype die volgens de makers zelf nog niet fijn geslepen was. Dat belooft wat. De vering is met 21 inch wielen zoals gezegd nogal stug, maar de adaptieve dempers waarmee de Enyaq tegen meerprijs uitgerust kan worden, kunnen dit comfortprobleem vermoedelijk verhelpen. Overhellen in bochten doet de Skoda in ieder geval nauwelijks. Dat is ook te danken aan het laag in de wagenbodem geplaatste accupakket. Rolgeluiden dringen het interieur amper binnen.

Van het interieur van de prototypes van de Enyaq mochten geen foto’s genomen worden, maar het dashboard zou qua materiaalgebruik ik een Audi niet misstaan. Kers op de taart bij de duurste uitvoeringen is een 13 inch groot touch screen (de foto is afkomstig van de conceptversie van de Enyaq, de Vision iV). De bediening is, zoals wij gewend zijn van modellen van de Volkswagen Groep, snel en probleemloos. Het digitale instrumentarium biedt zelf alleen de broodnodige informatie, maar extra rij gegevens kunnen met Augmented Reality op de voorruit worden geprojecteerd. Het head-up display is dus een aan te raden optie.

 

90%
90%
Awesome

Wat de Enyaq moet gaan kosten, is nog niet bekend, maar als richttarief wordt "rond de 40.000 euro" gegeven, al vermoedt Autointernationaal.nl dat wij eerder aan de 42,5 mille moeten denken. De officiële onthulling vindt later dit jaar plaats en de productie start in oktober. Begin 2021 arriveert de Enyaq in de Nederlandse Skoda showrooms. Eerst de achterwiel aangedreven uitvoeringen en daarna de 4x4 versies. De Enyaq wordt bij zijn marktintroductie (tevens) leverbaar in een speciale editie. Deze uitvoering, waarvan de specificaties later bekend worden gemaakt, verschijnt in een oplage van 1.895 stuks; 1 exemplaar voor elk jaar dat Skoda, dat als Laurin & Klement met tweewielers van start ging, bestaat (125 jaar dus).

Qua formaat valt de Tsjechische elektrische cross-over in de klasse van de Tesla Model Y, maar het instaptarief is dus een stuk lager. Dat is als vanouds Simply Clever. Reken dus op lange levertijden. Al is het alleen maar omdat het voor de Volkswagen Groep momenteel een grote uitdaging is om haar elektrische auto's op basis van het MEB platform in grote aantallen te produceren vanwege kinderziektes in de software. Maar het geduld zal beloond worden. Want de Enyaq is een auto die je niet ondanks de elektrische aandrijving koopt, maar vanwege zijn technische opzet.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (5)
    2.9

Reageren is niet mogelijk.