Kia licht elektrische toekomstplannen toe

0

Kia klanten kunnen straks kiezen uit een laadcapaciteit van 400 Volt tot 800 Volt, afhankelijk van hun behoeften en budget.

De nieuwe generatie volledig elektrische auto’s van Kia krijgt een specifiek design. De Zuid Koreaanse autofabrikant gaat de laadmogelijkheden van haar toekomstige modellen bovendien afstemmen op de behoeften en budgetten van klanten in de verschillende marktsegmenten. De nieuwe elektrische auto’s van Kia kunnen namelijk geladen worden met 400 Volt of 800 Volt (snel of extra snel).

Pablo Martinez Masip, directeur Product Planning & Prijsbeleid bij de Europese divisie van Kia (foto), licht de plannen als volgt toe: “Wij willen de verschillende klantengroepen allemaal de beste prijs/kwaliteitsverhouding bieden. Dit betekent dat bepaalde modellen, die met name gericht zijn op meer prijsbewuste kopers, een laadcapaciteit van 400 Volt zullen krijgen. De laadcapaciteit van 800 Volt is niet alleen gereserveerd voor de topmodellen van Kia, maar ook voor uitvoeringen die specifiek worden ontwikkeld voor klanten die prijs stellen op een extra snelle laadtijd”.

Masip vervolgt: “De modellen met 800 Volt laadcapaciteit zijn zeer interessant voor klanten die extra snel willen laden en/of lange afstanden rijden. Opladen met 400 Volt, zoals dat nu al mogelijk is met de e-Niro en de e-Soul, maakt ook snel laden mogelijk, maar is vooral relevant voor klanten die meer flexibel zijn als het gaat om waar en wanneer zij kunnen laden. Wij komen tegemoet aan alle verschillende behoeften”.

Kia stelt zich ten doel om in 2025 wereldwijd 11 elektrische auto’s aan te bieden in diverse segmenten. Het gaat daarbij om conventionele personenwagens, SUV modellen en MPV types. Momenteel bedient Kia klanten die op zoek zijn naar een elektrische auto met de e-Soul en de e-Niro. In 2021 introduceert het merk een nieuwe elektrische cross-over die gebaseerd wordt op een kersvers platform dat speciaal is ontworpen voor emissievrije modellen. Die Kia krijgt een range van meer dan 500 kilometer en een ‘fastcharge’ oplaadtijd van minder dan 20 minuten. Hierbij is de batterij dan weer tot 80 procent geladen. Deze nieuwe Kia wordt in eerste instantie enkel in Europa geïntroduceerd.

Emilio Herrera, de Chief Operating Officer van Kia in Europa (foto), zegt over de plannen: “Veel van onze nieuwe elektrische modellen zullen hier worden aangeboden. Europa is een van de sterkste groeimarkten op dit gebied. We zijn zeer verheugd over het verkoopsucces van onze huidige elektrische auto’s, de e-Niro en e-Soul. Die worden over het hele continent goed ontvangen. In de afgelopen 5 jaar is de verkoop van onze elektrische auto’s gestaag gegroeid. De nieuwe generatie modellen zal deze ontwikkeling verder versnellen”. Herrara denkt dat daarbij de traditionele grens tussen lage personenwagens zoals hatchbacks en stationwagons enerzijds en hoge SUV types zal vervagen.

Na de lancering van bovenomschreven cross-over (zie onderste foto) in 2021 (die zijn genen zal delen met de productieversies van de Hyundai conceptstudies ’45’ en ‘Prophecy’) introduceert Kia vanaf 2022 een groot aantal andere elektrische modellen. Daarnaast zal elke nieuwe modellijn van het merk die vanaf nu in Europa wordt gelanceerd tenminste één geëlektrificeerde variant bieden. Het kan daarbij gaan om mild hybride, volledig hybride, stekker hybride of volledig elektrische techniek. Kia denkt net als Autointernationaal.nl dat de MPV mede onder invloed door de consumentenvoorkeuren in China een comeback zal maken.

Kia mikt op een wereldwijde jaarlijkse verkoop van 500.000 elektrische auto’s in 2026. Tegen die tijd moet het afzetaandeel van volledig emissievrije modellen meer dan 20 procent van de Europese registraties bedragen. In Nederland groeide de verkoop van nieuwe elektrische modellen van Kia in het eerste kwartaal van dit jaar tot 1.356 eenheden. Dat is een toename van 67 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Voor heel Europa gaat het om 6.811 eenheden; een stijging van 75 procent. In de eerste 3 maanden van dit jaar ging het in Europa bij 6 procent van alle verkopen door Kia om een elektrische auto. In Nederland was het afzetaandeel zelfs bijna 3 keer zo hoog (17 procent).

 

Reageren is niet mogelijk.