Nieuwstelex: Fiat komt met goedkope versie van elektrische 500

0

+++ Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen ( CBR ) heeft last van een overbelasting op de website. Mensen kunnen zich weer inschrijven voor theorie-examens voor een rijbewijs, maar kwamen niet op de site. De examens waren eerder stilgelegd vanwege de corona maatregelen van de overheid. Een woordvoerder bevestigt dat er sprake is van overbelasting van de website. Kandidaten moeten nu weer theorie-examens in alle categorieën kunnen doen bij het CBR. Praktijkexamens, die ook waren stilgelegd, worden op 18 mei hervat. Dat is sneller dan in eerste instantie werd verwacht. Het CBR zegt strenge hygiënevoorschriften te hanteren. In verband met de inlog problemen, is het aantal bezoekers dat tegelijkertijd de website kan bezoeken begrensd. Deze maatregel blijft de komende periode van kracht. Dit betekent dat het daardoor langer kan duren tot men een reservering kunt maken, een Gezondheidsverklaring kan indienen of een rijschool kan machtigen. Een woordvoerder van het CBR laat weten: “Het is voorlopig alleen mogelijk om voor de eerste 4 weken een examen in te plannen. We monitoren continue of en hoe deze examenplekken gereserveerd worden. Alle overgebleven en extra examencapaciteit komt beschikbaar voor andere kandidaten”. +++

+++ DACIA zal eind dit jaar een elektrische auto lanceren, de Spring, maar desondanks heeft merkchef Mihai Bordeanu niet van plan om qua innovatie voorop te gaan lopen. Wel wordt het gamma uitgebreid. De Spring is een compacte (A/B segment) cross-over dat gaat concurreren met de Smart ForFour EQ en het elektrische trio Seat Mii / Skoda Citigo / Volkswagen Up. De prijs van de Dacia komt echter veel lager te liggen, namelijk rond de 15 mille. De Spring wordt daarmee de goedkoopste elektrische auto in Europa. Voor Dacia is dat belangrijk omdat zij het vooral moet hebben van ‘value for money’. De nieuwste (kostbare) technologieën of innovatie is geen topprioriteit. Dat is voor Renault weggelegd. Dacia kiest voor betreding van het A/B segment omdat stadsauto’s in de toekomst anders gebruikt gaan worden, namelijk meer in de stad. De coronacrisis zal deze ontwikkeling alleen maar versterken, zo denkt Bordeanu. Met de Spring speelt het merk in op deze markttrend. Het model is afgeleid van de Renault City K-ZE die in China reeds wordt verkocht. Die heeft een 45 pk sterke motor en een accupakket van 26,8 kWh. Dacia werkt voor haar grotere modellen aan hybride techniek, maar voor toepassing dient die eerst goedkoper te worden. De productie van de Spring start eind dit jaar. De levering begint in de lente van 2021. Volgens Bordeanu is de Spring het begin van een nieuwe fase bij Dacia. +++

+++ Het aantal DODEN IN HET VERKEER is tussen half maart en eind april nauwelijks afgenomen, hoewel het aantal verkeersongelukken bijna halveerde. Dat blijkt uit cijfers van de politie en verkeersbureau VIA. Tussen 16 maart en 26 april kwamen 62 mensen om in het verkeer. In dezelfde periode de afgelopen 3 jaar waren het er gemiddeld 65. Het totaal aantal ongevallen schommelt in deze periode al jaren rond de 11.500. Nu waren dat er maar 6.245.
Bij de leeftijdsgroep 70-80 jaar was een “enorme stijging” te zien, zegt een verkeerskundige van de VIA. De kans dat zij bij een ongeluk kwamen te overlijden, steeg met 70 %. De slachtoffers waren veelal mensen die omkwamen op een elektrische fiets. Ook veertigers, die meer gingen fietsen en motorrijden, en kinderen onder de 10 jaar verongelukten vaker. De laatste stijging is waarschijnlijk te verklaren doordat de kinderen niet meer naar school gingen en vaker buiten speelden. De hoogste verkeerspolitieagent, Paul Broer, laat weten dat het erop lijkt alsof mensen door de rust op de weg minder goed opletten. “Het verkeersbeeld is compleet veranderd. Het lijkt een beetje de sfeer van de autoloze zondagen van vroeger. In het normale drukke verkeer kijkt iedereen drie keer om zich heen, dat lijkt nu minder”. +++

+++ In DUITSLAND is de automarkt in april met 61,1 % gekrompen. Er werden 120.840 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Bij zakenauto’s, die ruim 60 % van het totaal uitmaken, bedroeg de teruggang ruim 63 %. De particuliere markt liet een daling van 58 % zien, zo laat het Kraftfahrt Bundes Amt (KBA) in Flensburg weten. Het enige automerk dat een plus wist te realiseren, was Tesla dat ruim 10 procent meer auto’s aan de man bracht, namelijk 635 stuks. Doordat Tesla zijn auto’s via internet verkoopt en vervolgens bij de klant aflevert, ondervindt het merk minder last van gesloten showrooms dan andere fabrikanten. Volkswagen blijft het populairst met een marktaandeel van 17 %. Het KBA meldt dat ruim 20 % van de nieuw verkochte personenwagens een SUV was. In Duitsland werden in april 16.573 hybride auto’s verkocht, wat een marktaandeel van bijna 14 procent betekende. Daarvan waren er 5.618 stuks van het stekker type. Elektrische personenwagens trokken 4.635 klanten. Daarmee waren dit soort auto’s goed voor 3,8 procent van de markt. Van alle in april verkochte personenwagens kan 0,2 % overweg met aardgas. Hetzelfde marktaandeel werd gerealiseerd door auto’s die zowel benzine als LPG lusten. De grote Duitse merken noteerden in de voorbije maand knalrode cijfers. Zo zag Audi zijn verkopen met 61 % afnemen tot net geen 9.000 stuks. BMW is met een teruggang van afgerond 50 % tot 12.410 auto’s eveneens hard getroffen. Hetzelfde geldt voor Mercedes-Benz dat met 8.508 registraties zijn verkoopvolume met liefst 71,2 % zag slinken. Opel heeft de twijfelachtige eer een nog stevigere daling te registreren: dit merk heeft 5.153 auto’s aan de man gebracht in april, oftewel 72,8 % minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Bij Volkswagen kwam de afzet met 20.741 voertuigen bijna 64 % lager uit. Mini en DS kwamen er met een verkoopdaling van respectievelijk 39 % en 20 % nog relatief genadig van af. Dat is te danken aan hun nieuwe elektrische modellen. +++

+++ ELEKTRONICA wordt steeds belangrijker voor een auto. Daardoor beginnen chips een zwaarder te drukken op de prijs dan klassieke mechaniek. Uit een studie van Deloitte naar de elektronische componenten in moderne personenwagens blijkt dat elektronica meer dan vroeger wordt gebruikt voor de motoren, de transmissies, de rij hulpmiddelen, de veiligheidsassistenten, de boordinstrumenten en noem maar op. Doel is enerzijds om de veiligheid, het comfort en de rij dynamiek te optimaliseren en anderzijds om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende emissienormen. Sinds het begin van de 21ste eeuw vormt de bedrading het centrale zenuwsysteem van een auto. Momenteel vertegenwoordigt elektronica gemiddeld 40 % van de totale kostprijs van een nieuwe personenwagen. In 1970 was dit nog slechts 5 %. In 2030 zal de prijs van de elektronica oplopen tot 50 procent van de totale aanschafwaarde. De stijging wordt veroorzaakt door de opkomst van de elektrische personenwagen, digitale displays en de verwachte doorbraak van autonome rij techniek. Ruim 15 jaar geleden was het nog best bijzonder als een auto beschikte over parkeersensoren of zijairbags. Bij ongeveer 20 % van de modellen kon je zulke snufjes vinden. Inmiddels is zeker 80 % van de auto’s uitgerust met zaken als stabiliteitscontrole en dode hoek detectie. +++

+++ FIAT komt met een goedkope instapversie van de elektrische 500. De nieuweling debuteert als La Prima. Dat is een versie met een open dak, alle opties en de grootste batterij, waarmee men circa 320 kilometer ver kan komen. Die auto gaat in ons land €38.900 kosten, terwijl de goedkoopste 500 met verbrandingsmotor, de 1.0 Hybrid, er al vanaf 15.735 euro is. Om dat grote prijsgat te dichten, komt Fiat met goedkopere elektrische versies. Die hebben een kleiner accupakket en/of een minder riante uitrusting. Zo krijgt de instapversie halogeen koplampen in plaats van exemplaren met LED techniek. Het model zal op 4 juli, de geboortedatum van de originele Fiat 500, in Turijn wordt gepresenteerd. De Nederlandse prijs gaat circa €27.500 bedragen, zo verwacht Autointernationaal.nl . De levering van de nieuwe elektrische 500 start later dit jaar. Naar verwachting komen de eerste exemplaren in oktober naar ons land. +++

+++ De FILEDRUK neemt blijvend af door de corona crisis. Dat verwacht de RAI Vereniging. De corona crisis heeft ingrijpende gevolgen voor onze mobiliteit en leefomgeving. Dat concludeert RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck naar aanleiding van een reizigersonderzoek door Maurice de Hond. Een groot deel van de mensen die nu thuiswerken, blijft dat in de toekomst doen. Dat resulteert onder meer in een blijvend lagere filedruk. “De coronacrisis heeft ons straatbeeld in korte tijd compleet veranderd. In welke mate dit ook zo blijft, is de vraag”, stelt Van Eijck. Daarom heeft RAI Vereniging een onderzoek laten uitvoeren naar het reis & thuiswerk gedrag van Nederlanders. “Wij zien 2 belangrijke ontwikkelingen: mensen gaan vaker thuiswerken en reizigers hebben meer behoefte aan individueel vervoer. Conclusies die stroken met de uitkomst van een recent verschenen onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit”. Als gevolg van de corona crisis werkt 56 % van de respondenten nu thuis (dat was 6 %) en dat bevalt kennelijk goed, want ook bij een verdere versoepeling van de lockdown maatregelen wil 26 % in de toekomst vaker thuis blijven, waardoor de filedruk blijvend zou kunnen afnemen. Als deze groep autorijders bijvoorbeeld 2 dagen per week thuis werkt, resulteert dat in 10 % minder wegverkeer per week. Dat is niet alleen goed voor de filedruk, maar ook voor een besparing van 0,4 megaton CO2 per jaar. Volgens Van Eijck blijven mensen niet alleen meer thuiswerken, maar ontstaat er straks ook een verschuiving in mobiliteitsbehoeften. Van de gebruikers van het openbaar vervoer geeft 20 % aan bij een verdere versoepeling van de lockdown maatregelen geen gebruik meer te gaan maken van het openbaar vervoer. Een verdere 28 % twijfelt daar nog over. Van de overstappers kiest 63 % in de toekomst voor de auto, 18 % voor de fiets en 1 % voor de motor. De rest is er nog niet uit. Van Eijk acht de verschuiving naar de auto onwenselijk. “We moeten voorkomen dat OV reizigers straks massaal de auto pakken, want dan staan we alsnog in de file”. De coronacrisis heeft de meerwaarde van flexibel onderwijs en werk op de mobiliteit aangetoond, vindt hij. “Dit smaakt naar meer en we moeten nu het moment grijpen om ons mobiliteitssysteem te flexibiliseren en te vergroenen. Dat betekent blijven inzetten op stimuleren van thuiswerken en elektrificatie. Ook moeten OV partijen de ruimte krijgen om zoveel mogelijk reizigers veilig en comfortabel te vervoeren”. +++

+++ Rij jij ook voorzichtiger met een HOND in de auto? Volgens mij is dat de logica zelve, maar Seat had er een onderzoek voor nodig om te concluderen dat (de meeste) mensen voorzichtiger rijden als zij een hond in de auto hebben. Van de ondervraagde automobilisten doet 54 % het dan rustiger aan. Dat lijkt mij nog een betrekkelijk laag percentage, maar misschien rijdt die andere 46 % al erg voorzichtig, ook zonder dat de trouwe viervoeter een lift krijgt. Jonge bestuurders tussen de 18 en de 24 jaar zijn relatief het meest voorzichtig met Bobbie: 69 % van hen let meer op als de hond meerijdt. Bij 55 plussers gaat het om slechts 42 %. Het onderzoek is uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, waar het verplicht is om de hond op een veilige manier vast te maken in de auto. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 5.000 Britse pond en 9 punten op hun rijbewijs. +++

+++ LAND ROVER werkt aan een 500 pk sterke Defender met V8 motor. Dit betekent dat de Mercedes-AMG G6 3 zijn borst alvast kan natmaken. Een inmiddels betrapt prototype had een cilinderinhoud van 4.999 cc. Dat komt exact overeen met die van de V8 compressor motor die Jaguar en Land Rover gebruiken in allerlei sportieve topmodellen (F-Type, Range Rover Sport SVR, Range Rover Velar) en 525 à 575 pk sterk is. Dit blok gaat eind dit jaar echter uit productie en wordt dan vervangen door een V8 van BMW. Waarom test Land Rover dan een prototype met de oude motor? Mogelijk komt het merk dit jaar met een heel beperkte, en heel exclusieve, editie van de Defender met de oude V8 bij wijze van afscheid. De motor van BMW gaat gebruikt worden voor modellen zonder productielimiet. Het betreft een compleet nieuwe 4,0 liter unit. Volgens de technische ontwikkelingsbaas van BMW kan zijn team deze krachtbron alleen financieel rond krijgen als andere autofabrikanten de V8 gaan afnemen. Hoe dan ook: het zou een rivaal kunnen zijn voor de Mercedes-AMG G 63. +++

+++ LEASEPLAN heeft in het eerste kwartaal van 2020 een aanzienlijk lagere winst in de boeken gezet. Door de uitbraak van het corona virus moest het bedrijf 87 miljoen euro afschrijven op de waarde van zijn wagenpark en contracten, waardoor het resultaat kelderde.
LeasePlan hield onder de streep krap 20 miljoen euro over; een daling van 85 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf wijst erop dat de pandemie de markt voor occasions min of meer op slot heeft gegooid, nu er nog amper auto’s worden verkocht. Dat leidt tot een prijsdaling, waardoor LeasePlan meer op zijn contracten moet afschrijven. De onderliggende winst, waar eenmalige afschrijvingen niet in worden meegerekend, daalde met 23 % tot 114,7 miljoen euro. Hier speelden verliezen op de verkoop van gebruikte auto’s het bedrijf parten, naast extra investeringen in autoverkoopplatform CarNext. De omzet steeg in het afgelopen kwartaal nog wel, namelijk met 5,6 % tot 2,7 miljard euro. LeasePlan merkte in de eerste 3 maanden nog geen grote toename van wanbetalingen onder klanten met een leasewagen als gevolg van de crisis. Na de verslagperiode druppelden wel de eerste verzoeken om uitstel van betaling binnen, vooral van particulieren en kleine ondernemers. +++

+++ Nu de LOCKDOWN maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus versoepeld worden, zal het aantal problemen met auto’s die te lang hebben stilgestaan toenemen. Het gaat dan meestal om mankementen met de batterij en het roetfilter. Om volledig opgeladen te zijn, moet een autobatterij bij voorkeur minstens 30 kilometer met een constante snelheid in de wielen hebben, bijvoorbeeld na een snelwegrit. Met name ritten van minder dan 5 kilometer zijn dodelijk voor de accu omdat die dan eerder ontlaadt dan opgeladen wordt. Ook roetfilters zullen voor problemen zorgen. Van regeneratie van uitlaatgassen is pas sprake bij een voldoende hoge temperatuur. Daarvoor dient een auto eerst minimaal 10 kilometer te rijden. En om het regeneratieproces helemaal af te werken, nog eens dezelfde afstand. +++

+++ MAZDA heeft zijn financiële en verkoopresultaten voor het afgelopen boekjaar bekendgemaakt. De onderneming verkocht wereldwijd 1.419.000 voertuigen tijdens de periode die eindigde op 31 maart. In de meeste regio’s had de corona pandemie een aanzienlijke impact op de verkoopprestaties. Zowel in Japan als in Noord-Amerika daalde de omzet op jaarbasis met 6 %, waarbij er respectievelijk 202.000 en 397.000 eenheden werden verkocht. In China daalde de omzet met 14 % op jaarbasis tot 212.000 eenheden. Na een sterke start, en ondanks de impact van de uitbraak van het coronavirus in het 4de kwartaal, lag de omzet in onze regio bijna op het niveau van het vorige boekjaar. In totaal werden er 264.000 voertuigen verkocht, waardoor het marktaandeel van Mazda in Europa op 1,4 % bleef. Akira Marumoto, de president en CEO van Mazda, zegt hierover: “Mazda blijft een succes in Europa, vooral met onze 2 modellen van de nieuwe generatie: de 3 en de CX-30. Ondanks de huidige pandemie heeft de Europese markt het afgelopen boekjaar een belangrijke bijdrage geleverd aan onze onderneming. We blijven ons dan ook volledig inzetten voor Europa en ons dealernetwerk en kijken uit naar de lancering van Mazda’s eerste volledig elektrische auto, de MX-30, later dit jaar”. Als gevolg van toegenomen investeringen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën en ondersteund door maatregelen om de winst, de verkoopmix en de kosten per eenheid te verbeteren, genereerden de verkoopprestaties van Mazda tijdens het afgelopen boekjaar een omzet van ¥3.430,3 miljard (€28,3 miljard), resulterend in een bedrijfsresultaat van ¥43,6 miljard (€360 miljoen) en een netto winst van ¥12,1 miljard (€100 miljoen). Het effect van de corona pandemie op de vraag van klanten, toeleveringsketens en voertuigproductie kan niet met de gebruikelijke mate van zekerheid worden beoordeeld. Als gevolg hiervan besloot Mazda de winstprognose voor het in maart 2021 eindigende boekjaar op een later tijdstip bekend te maken. +++

+++ NISSAN is van plan om fors in de kosten te gaan snijden. Het Japanse concern had al last van moeilijke omstandigheden in de autosector, waar nu de gevolgen van de corona pandemie bovenop zijn gekomen. Volgens ingewijden staat Nissan op het punt om voor 300 miljard yen, omgerekend bijna €2,6 miljard, aan jaarlijkse kostenbesparingen door te voeren. Ook zullen er forse herstructureringslasten genomen worden, bij de presentatie van een plan bij de cijfers eind mei. De bronnen stellen bijvoorbeeld dat het merk Datsun zal verdwijnen, evenals een productielijn in Indonesië. Ook op marketing en onderzoek zal Nissan gaan besparen. Verder heeft de autofabrikant besloten om in Europa geen vervolg te geven aan de Micra. +++

+++ Volgens de Bovag stelt een kwart van de consumenten auto ONDERHOUD uit. Bijna 8 % schuift deze werkzaamheden op de lange baan of laat ze helemaal niet meer uitvoeren. En dat leidt na de lockdown tot gevaarlijke wegsituaties, aldus de brancheorganisatie. Van de autobezitters die al plannen hadden om een afspraak te maken voor onderhoud of reparatie, laat driekwart zich daar niet van weerhouden door de maatregelen rondom het coronavirus, zo blijkt uit onderzoek van Markteffect in opdracht van de Bovag onder 1.100 respondenten. Bijna 8 % zegt na opheffing van de ‘intelligente lockdown’ langer dan een half jaar te wachten met het inplannen van een afspraak of laat het werk helemaal niet meer uitvoeren, en dat is volgens Bovag voorzitter Han ten Broeke een gevaarlijke ontwikkeling. “Die 8 procent staat toch voor bijna 700.000 voertuigen in heel Nederland. Ik begrijp best dat onderhoud en reparatie een hoge kostenpost kunnen betekenen, maar als je straks de weg opgaat met een onveilige auto, dan zijn we met z’n allen nog veel verder van huis”, aldus Ten Broeke. “De wisseling van winter naar zomer banden wordt nu in veel gevallen ook niet tijdig ingepland en dat kan bij hoge temperaturen ronduit gevaarlijk zijn”. Ondanks de corona maatregelen liepen de APK beurten wel gewoon door: het aantal uitgevoerde (wettelijk verplichte) keuringen lag in april 5,1 % hoger dan vorig jaar. Verder blijkt uit het onderzoek dat 15 % van de mensen die plannen hadden om een andere auto te kopen, hiervan af zien. 60 % van hen stelt deze aankoop niet uit en ruim 20 % schuift de aanschaf op de lange baan. Bovag heeft niet onderzocht hoeveel rijbewijsbezitters zónder auto van plan zijn een auto aan te schaffen om het openbaar vervoer te kunnen mijden. +++

+++ Vanwege de corona maatregelen werken ontzettend veel mensen vanuit huis. Zo ook bij de PSA Groep. Het Franse autoconcern geeft aan dat dit ook na de pandemie de norm wordt voor een aanzienlijk deel van haar werknemers. Vanuit huis werken is voor veel mensen sinds het uitbreken van het corona virus plotseling vaste prik geworden. Werknemers die niet perse op kantoor hoeven te zijn, kunnen op die manier toch de boel draaiend houden en tegelijkertijd de kans op besmetting aanzienlijk verkleinen. Een aanzienlijk deel van de Nederlandse forenzen bevalt dit wel en ziet mogelijkheden om het vanaf nu überhaupt meer te doen. Bij PSA ziet men ook mogelijkheden. Het concern wil er in de komende jaren breed op gaan inzetten. Het gaat dan uiteraard om de werknemers in de zogeheten tertiaire sectoren binnen het concern. Marketingpersoneel, juristen, administratieve medewerkers en ander kantoorpersoneel van PSA werkt nu zoveel mogelijk vanuit huis en blijft dat voor een groot deel ook doen in de toekomst. “We zijn er klaar voor om op afstand werken aan activiteiten die niet direct met de productie te maken hebben de norm te maken”, aldus de HR manager van PSA. Het gaat wereldwijd om 80.000 werknemers. Vanaf komende zomer moet de transitie naar ‘definitief op afstand werken’ ingaan. Vanaf dan zal ‘slechts 1 tot 1,5 dag per week op kantoor werken’ de richtlijn zijn. Ook na corona. +++

+++ De Duitse minister voor Economische Zaken, Peter Altmaier, heeft gezegd dat hij geen grote vertraging rond de bouw van de nieuwe TESLA fabriek nabij Berlijn verwacht. De opening staat gepland voor 2021. Hoewel het terrein voor de fabriek in de gemeente Grünheide er al enige tijd klaar voor is, is er nog niet begonnen met bouwwerkzaamheden. Tesla is volgens lokale media bezig met de laatste aanvraagprocedures voor de goedkeuring voor de start van de bouw. Daarnaast heeft de uitbraak van het corona virus voor enige vertraging gezorgd. Volgens Altmaier komt de geplande start van productie in 2021 niet in gevaar, aangezien er geen grote verdere vertraging verwacht wordt. Volgend jaar moet de nieuwe Model Y in Duitsland van de band lopen. Voor de eerste fase van productie rekent Tesla op een aantal van 10.000 exemplaren per week. Er was begin dit jaar nog de nodige onzekerheid rond de fabriek. Milieuactivisten probeerden de bouw te verstoren, omdat er een stuk bos gekapt diende te worden voor de bouw van de fabriek. Ook waren er zorgen over de wilde dieren die daar leefden. Uiteindelijk besloot het Duitse gerechtshof dat Tesla gewoon door mocht gaan. Met de Model Y wil het Amerikaanse automerk haar verkopen in Europa naar een (nog) hoger plan tillen. Hopelijk zullen de huidige problemen met de bouwkwaliteit en service dan tot het verleden behoren. De meeste Nederlandse Tesla rijders hebben weliswaar positieve ervaringen met het merk, maar het aantal klachten liegt er ook niet om. Klanten zeggen soms te goed te kunnen merken dat het bedrijf feitelijk nog een jonge organisatie is, die moeite heeft om de sterke groei bij te benen. Waar je eerst altijd een vervangende auto mee kreeg, is dat nu pas het geval als de reparatie 4 uur of langer duurt. De problemen die eigenaren ervaren met de service van Tesla variëren van slechte bereikbaarheid tot de beperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen of de lange levertijd ervan. Ook zijn er twijfels over de technische expertise van de monteurs. Gelukkig zijn er ook Tesla eigenaren die er op wijzen hoe weinig onderhoud er überhaupt nodig is, terwijl een hoop softwarematige problemen veelal op afstand opgelost kunnen worden. +++

 

Reageren is niet mogelijk.