Nissan 400Z: goedkoper maar sterker dan de 370Z

0

Er is meer informatie bekend over de nieuwe Nissan 400Z. Voor het design van de opvolger van de 370Z hebben de Japanners inspiratie opgedaan bij de originele 240Z uit 1969.

De 400Z heeft zijn modelnaam te danken aan zijn motorvermogen: onder de kap zit een 400 pk versie van de dubbel geblazen 3,0 liter V6 motor van dochter merk Infiniti. De krachtbron kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een door de Nismo divisie herwerkte 7-traps automaat. De aandrijving vindt net als bij de 370Z plaats op de achterwielen.

Als basis dient het bestaande platform van de 370Z. Voor sensatiebeluste autonieuws volgers is dat misschien teleurstellend nieuws, maar dat houdt de ontwikkelingskosten laag en dat vertaalt zich in een scherpe prijsstelling: circa 105.000 euro. Daarmee is de prijs:pk verhouding globaal vergelijkbaar met die van de Toyota GR Supra 3.0, die 340 pk sterk is. De 400Z wordt ook goedkoper dan de Nismo uitvoering van de 370Z die het moet doen met 371 pk. Ter vergelijking: de vernieuwde Jaguar F-Type kost in 4 cilinder P300 First Edition uitvoering 105.630 euro.

Voorheen was de modelnaam een vertaling van de motorinhoud, maar voortaan geeft het zoals gezegd het vermogen weer. Er gaan geruchten dat de nieuwe sportwagen van Nissan ook leverbaar wordt als 480Z die, inderdaad, 480 pk sterk wordt. De Japanners zullen wel een groot aantal verbeteringen aan het 370Z platform doorvoeren, waardoor de stijfheid toeneemt. Daarnaast wordt de 400Z leverbaar met een limited slip differentieel en met adaptieve dempers.

Het design van de 400Z wordt een moderne interpretatie van de klassieke 240Z. Dit betekent dat de merk karakteristieke V-motion grille zal ontbreken bij de nieuwe sportwagen van Nissan. In plaats hiervan krijgt de 400Z een rechthoekig luchtrooster met daarachter goed in het zicht de intercooler. De ronde koplampen worden voorzien van LED licht ringen. Achter krijgt de 400Z een fastback vorm à la de eerder generaties van de Z reeks, maar de overhang wordt korter. Dit doet vermoeden dat ook het totale formaat compacter zal zijn.

Binnenin krijgt de 400Z een digitaal instrumentarium en een modern infomediasysteem. Voor de rest zal er in de cabine sprake zijn van een retro look. Dit betekent vermoedelijk ronde ventilatieroosters. Nissan hoopt dat de ‘terug in de tijd’ vormgeving de gouden tijden van de Z reeks zal doen herleven. Of wij daar ook van kunnen profiteren, is echter lang niet zeker. Nissan lijkt zich in onze marktregio te willen concentreren op ‘brood met boter’ modellen als de Juke en Qashqai.

Reageren is niet mogelijk.