Nissan doet een ‘Mondeo’

0

Op 27 augustus 2018 meldde Autointernationaal.nl dat Ford met de Mondeo stopt. De importeur was niet blij met dit nieuwsartikel en verspreidde direct een persbericht. Daarin stond dat ‘Ford zeer toegewijd is aan de Mondeo’.

Ha! Ten tijde van de melding van Autointernationaal.nl bestond het gamma van de Mondeo uit benzine versies, diesels, een hybride en 3 carrosserievarianten (sedan, liftback en Wagon). Nu zijn de eerste 2 aandrijfopties verdwenen, evenals de 5-deurs uitvoering. Waar is de ‘toewijding’, Ford? Of bedoel jij de actieprijzen waarvoor de laatste exemplaren van de Mondeo momenteel worden aangeboden. Ja, echt: de middenklasser verdwijnt in 2021 van de kaart. In plaats hier van gaat Ford zijn verkoopgeluk proberen met een soort Subaru Outback waarvoor de naam Stormtrak circuleert. Dat is toch ff een ander soort auto.

En nu doet Nissan dus een ‘Mondeo’. Eerder werd bericht dat het Japanse automerk Europa de rug toe zou keren omdat men zich wil focussen op marktregio’s met een groter winst potentieel. Dat zijn China, Japan en Noord Amerika. Er zijn meerdere bronnen bij Nissan die bevestigen dat deze strategiewijziging eind mei officieel bekend zal worden gemaakt, dus wij hoeven niet te twijfelen aan het waarheidsgehalte. Maar de Nederlandse importeur lijkt het beter te weten en zegt dat ‘”Nissan zeer toegewijd blijft aan haar Europese activiteiten”. Een leugenachtige mededeling, want de investeringen in het Europese modellenaanbod worden wel degelijk op een laag pitje gezet. Het waarheidsgehalte van het persbericht van de importeur is het zo laag als de mededeling van de Ford collega dat zij ‘zeer toegewijd is aan de Mondeo’. Inmiddels weten wij beter.

Nissan zegt dat zij haar Europese aanbod zal “versterken”, om zo meer concurrerend te worden. Oh ja? De importeur noemt de recente introductie van de nieuwe Juke als voorbeeld. Maar dat is geen versterking van het gamma, Nissan. Het betreft de vervanging van een bestaand model. De nieuwe Juke is bovendien in slechts 1 motorvariant leverbaar terwijl er bij de oude editie veel meer keuzemogelijkheden waren. Dus ook vanuit deze optiek kan je onmogelijk spreken van ‘versterking’.

Er wordt door de importeur ook op gewezen dat na de recente introductie van de tweede editie Juke er meer stappen zullen volgen bij “de vernieuwing van het assortiment personenauto’s”. Als voorbeeld wijst Nissan er op dat de voorbereidingen voor de productie van de derde generatie Qashqai begonnen zijn. Met deze mededeling van de importeur laat zij zien niet te begrijpen hoe het spel wordt gespeeld of doet zij net alsof zij het niet begrijpt (maar dan rekent zij buiten de waard, zijnde het kritische en niet alles voor zoete koek slikkende Autointernationaal.nl). De investeringen in de nieuwe Qashqai zijn al grotendeels gedaan. Anders had Nissan nooit kunnen beginnen met de voorbereiding van de productie. Waar de bronnen op het hoofdkantoor van de autofabrikant melding van maken, betreft een reorganisatieplan en is dus toekomst gericht. Het gaat om de vraag welke investeringen er in het fiscale jaar 2021/2022 en daarna zullen worden gedaan. Wij zullen zien dat de Europese divisie er dan bekaaid af komt.

“Tevens streven wij er naar om ons gamma verder te elektrificeren en kunnen wij in dit licht melden dat er nieuwe producten onderweg zijn”, aldus de Nissan importeur. Dat klopt, want diverse media, waaronder Autointernationaal.nl kondigden al eerder de komst van de Ariya aan, een volledig elektrische cross-over. Dus deze mededeling van de importeur is tamelijk overbodig, maar goed, blijkbaar is zij bang dat het beeld zou zijn ontstaan dat Nissan subiet uit Europa zou vertrekken. Dat heeft niemand beweerd.

Maar voor wat betreft de investeringen die het Japanse automerk in Europa vanaf het fiscale jaar 2021/2022 gaat doen, zijn er dus wel degelijk twijfels over het toekomstige modellen aanbod. Het paniekerige persbericht van de importeur heeft die onzekerheid niet weg kunnen nemen. Dus de niet of nauwelijks winstgevende Micra krijgt wellicht geen vervolg. Het lot van de tegenvallend verkopende Leaf is eveneens ongewis. Dat de importeur wél de Qashqai bij naam noemt, maar niet de nieuwe X-Trail, die eerder aan de wereld zal worden voorgesteld, doet vermoeden dat deze SUV uit het Europese verkoopgamma verdwijnt. Dat zou niet heel vreemd zijn want ook Opel heeft gesloten om niet te investeren in een soortgelijk model voor het D segment. Het feit dat de nieuwe Qashqai wel leverbaar wordt in een stekker hybride uitvoering (met techniek van alliantiepartner Mitsubishi), maar de X-Trail niet, belooft natuurlijk weinig goeds voor een continuering van de verkoop van de D segment SUV in Europa. Het saneren van de X-Trail verhoudt zich slecht tot de belofte dat Nissan toegewijd blijft aan de Europese automarkt.

Spannend wordt het dus zodra de mondiale investeringsplannen van Nissan voor het fiscale jaar 2021/2022 bekend worden gemaakt, en helemaal als de nieuwe Juke en Qashqai aan vervanging zijn. Dan zal ook duidelijk zijn hoe de Brexit vlag er bij hangt. Zal de Japanse autofabrikant dan nóg een keer haar knip trekken in verse edities voor de Europese markt of gaat er dan besloten worden om het licht in de Sunderland fabriek, waar beide cross-over modellen van de band rollen, uit te doen? Eind deze maand komt Nissan topman Makoto Uchida met zijn herstructureringsplan. Dan wordt een en ander concreet. Maar de Nederlandse importeur heeft duidelijk voor haar beurt gesproken met de belofte “wij blijven volledig toegewijd aan het versterken van ons Europese aanbod”. De mededeling is bovendien aantoonbaar onjuist.

Nissan was de laatste jaren niet echt succesvol meer in onze regio. Europa was de slechtst presterende marktgebied wereldwijd. In de laatste 9 maanden van 2019 verloor Nissan alhier 222 miljoen euro (Rusland inbegrepen). Alleen in 2012 boekte het merk winst in Europa. Dus als er keuzes gemaakt moeten worden oftewel als er in eigen vlees gesneden dient te worden (mondiaal heeft Nissan in het op 31 maart jl. beëindigde boekjaar 819 miljoen euro verlies geleden), dan is het logisch dat het mes eerst in de bedrijfseconomisch rotte plekken gaat. Maar op korte termijn zal Nissan haar Europese toko draaiende proberen te houden. Met de nieuwe Juke en Qashqai. Maar dat is het dan ook. De rest van het gamma krijgt het stempel ‘Mondeo’.

Eerder was namelijk al uitgelekt dat het reorganisatieplan uitgaat van een productie van 5 miljoen auto’s per jaar, terwijl het doel tot nu toe 6,5 miljoen was. De herstructurering zal leiden tot het verlies van nog eens duizenden banen bovenop de 12.000 die Nissan eerder al heeft aangekondigd. Mogelijk wordt de fabriek in Barcelona op korte termijn gesloten. Nissan heeft in de afgelopen maanden, al voor de corona crisis, de productie aldaar reeds drastisch teruggedraaid. Ook in Sunderland worden veel minder auto’s geproduceerd. Vorig jaar verkocht Nissan in Europa 394.091 nieuwe auto’s, oftewel 20,2 procent minder dan in 2018 terwijl de markt als geheel toen nog met 1 procent groeide. Nissan was met dit resultaat het slechtst presterende volumemerk. Het marktaandeel is gedaald naar 2,5 procent en dat is minder dan Hyundai, Kia of zelfs Dacia in handen heeft. Een bijkomend feit is natuurlijk ook dat Infiniti, het premium merk van Nissan, vorig jaar Europa al de rug toe heeft gekeerd.

Reageren is niet mogelijk.