Topmannen Volkswagen kopen strafvervolging af

0

Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Groep, en Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de Raad van Toezicht, hoeven niet voor de rechter te verschijnen vanwege het dieselschandaal omdat zij strafvervolging hebben afgekocht voor 9 miljoen euro.

Beide topmannen van het Volkswagen concern hebben ieder een regeling getroffen voor 4,5 miljoen euro. Daarmee behoort het dieselschandaal voor hen persoonlijk tot het verleden. Met het afkopen hoeven Diess en Pötsch namelijk niet voor de rechter te verschijnen. In de dieselaffaire bekennen zij met de betaling van 4,5 miljoen euro per persoon overigens geen schuld. Aan de andere kant zijn zij hiermee evenmin vrijgesproken.

Het Openbaar Ministerie in Duitsland besloot vorig jaar september om de 2 topmanagers te vervolgen vanwege fraude door de Volkswagen Groep met de uitstoot waarden. In 2015 kwam aan het licht dat het Duitse autoconcern sjoemelde met de emissiecijfers van haar dieselmodellen. Hierdoor was er sprake van marktmanipulatie. Diess en Pötsch werden door de Duitse justitie ook verweten dat zij de financiële markten, aandeelhouders en beleggers in september 2015, toen de fraude aan het licht kwam, niet tijdig hebben geïnformeerd over de mogelijke gevolgen en schade van het dieselschandaal.

De afkoopregeling heeft tot gevolg dat hun zaak nu niet verder behandeld wordt, zo laat een woordvoerder van Volkswagen weten. “De Raad van Toezicht verwelkomt de stopzetting van de vervolging door het gerechtshof van Braunschweig”, zo valt in een verklaring te lezen. De beide bestuurders van Volkswagen zijn akkoord gegaan met het betalen van een boete “omdat na uitvoerig beraad is besloten dat dit in het belang van het autoconcern is”, aldus de woordvoerder.

De voormalige CEO van de Volkswagen Groep en de kwade genius achter de dieselfraude, Martin Winterkorn, loopt echter nog altijd kans om voor de rechter te moeten verschijnen. Zijn advocaten ontkennen hardnekkig dat hij voordat het dieselschandaal in september 2015 aan het licht kwam op de hoogte was van het gesjoemel. Winterkorn zou daarom een boete als onterechte schuldbekentenis zien. Managers van Volkswagen die destijds in de Verenigde Staten werkzaam waren, waar de fraude aan het licht kwam, stellen dat hun baas er heus van af heeft geweten. Maar de niet geheel onpartijdige Duitse justitie is Oost-Indisch doof voor hun verklaringen.

Na Amerikaans onderzoek naar gesjoemel met uitstoot waarden van dieselmodellen van de merken Audi, Porsche en Volkswagen, gaf het autoconcern uit Wolfsburg toe met behulp van illegale software vals te hebben gespeeld bij emissietesten. Hoewel Diess in september 2015 pas net in dienst was als chef van het hoofdmerk, zou ook hij steken hebben laten vallen. Pötsch zou een en ander in de doofpot hebben willen stoppen. Maar de Raad van Commissarissen van Volkswagen stelt nu, na onderzoek van eigen juristen, in een soort ‘wij van WC Eend adviseren WC Eend’ dat de 2 heren niets verkeerd hebben gedaan. Volkswagen is daarom van plan de bestuurders te compenseren voor hun boete.

Door het gesjoemel van Volkswagen leken miljoenen dieselmodellen bij tests minder vervuilend dan zij daadwerkelijk waren. Het schandaal heeft het autoconcern inmiddels 30 miljard euro aan boetes en schadevergoedingen gekost. Daar komt dus nog miljoen compensatie voor Diess en Pötsch bij. Daarmee is de kous overigens nog niet af, want de Stichting Volkswagen Car Claim stapte oktober vorig jaar naar de rechter om een schadevergoeding af te dwingen voor onder andere Nederlandse Volkswagen klanten.

Patrick Haas, de advocaat die namens Volkswagen Car Claim in Nederland bovengenoemde zaak heeft aangespannen, denkt dat er evenwel een barbertje is dat alsnog in deze affaire zal moeten hangen: Martin Winterkorn. “Ik krijg van collega’s in Duitsland het signaal dat het bij hem niet blijft bij een schikking”. Voor de Nederlandse zaak heeft dat evenwel geen gevolgen. Haas denkt wat dat betreft volgende week spannender wordt. Dan doet de Hoge Raad in Duitsland een uitspraak over de vraag of Volkswagen moedwillig verkeerd heeft gehandeld. “Als blijkt dat Volkswagen expres verkeerde auto’s op de markt heeft gebracht, dan heeft dat wel gevolgen voor de hele zaak”, zegt hij.

Het is nog onduidelijk wanneer Nederlandse gedupeerden met een sjoemel diesel auto duidelijkheid krijgen. Komende week waren 3 zittingsdagen ingeruimd voor de zaak van Volkswagen Car Claim, maar die zijn vanwege de corona crisis voorlopig uitgesteld tot een nog nader te noemen datum.

Reageren is niet mogelijk.