Volkswagen ID.3 debuteert in uitgeklede uitvoering

0

Nood breekt wet: anders dan gepland wordt de nieuwe Volkswagen ID.3 niet als een rijk uitgeruste First Edition gelanceerd, maar debuteert hij op de markt in een kale uitvoering. De oorzaak zijn software problemen. Daardoor functioneren nog niet alle digitale functies.

Zodra de software problemen zijn opgelost, moet de ID.3 direct voor een update naar de dealer. De functie om ‘via de lucht’ aanpassingen uit te kunnen voeren, ontbreekt namelijk ook. Pas na het garagebezoek kan een update op afstand plaatsvinden. Het basisprobleem is dat een van de computers niet goed functioneert, waardoor er geen continue uitwisseling van gegevens met de ID.3 kan plaatsvinden.

Volkswagen wil niet te veel ingaan op de “uitrusting problemen” van de ID.3. De autofabrikant zegt alleen: “Wij hebben altijd gezegd dat de digitale functies van dit nieuwe model na de marktintroductie regelmatig zullen worden bijgewerkt. We gaan hiervoor te zijner tijd specifieke tijdschema’s bekend maken. Aan klanten wordt hiervoor begrip gevraagd.

Op 17 juni start Volkswagen officieel met de verkoop van de ID.3. Dan worden de orderboeken geopend en zullen ook de details bekend worden gemaakt over de standaard uitrusting. Aanvankelijk had Volkswagen rond deze tijd willen beginnen met de levering van de ID.3, maar als gevolg van de software problemen is dat uitgesteld naar het derde kwartaal. Het is te hopen dat de eerste exemplaren bij de klant niet de indruk wekken testvoertuigen te zijn, met een bijbehorende stroom aan foutmeldingen op de informatiedisplays.

De exemplaren die als eerste richting de klant gaan, zullen het ook zonder een een head-up display met augmented reality moeten doen. Verder dient er rekening mee gehouden te worden dat de koppeling van de smartphone gebrekkig is, waardoor de gepland route opsturen vanaf de telefoon naar de Volkswagen vooralsnog niet kan. Dat komt doordat de software in de huidige ‘vorm’ teveel van de processor vraagt, waardoor de functionaliteit stokt.

In Wolfsburg is men nu druk bezig met het (her)schrijven van talloze software regels zodat de ID.3 in ieder geval probleemloos van A naar B kan rijden. Zodra deze klus af is, zal de aanpassing handmatig worden doorgevoerd bij de exemplaren die door Volkswagen al geproduceerd zijn. Dan moet de ID.3 alsnog beschikken over de meest essentiële rij functies. Al met al wordt de Volkswagen die op termijn de Golf gaat vervangen als vaandeldrager van het merk onder een ongunstig gesternte geboren.

Zoals gezegd was het plan dat de ID.3 in Nederland zou debuteren als First Edition. Die heeft een accu van 58 kWh voor een rij bereik van 420 kilometer. De basisprijs van deze versie bedraagt 38.000 euro. De basisversie van de ID.3 heeft een rij bereik van 330 kilometer en is slechts 2 mille goedkoper, waardoor dit lang niet zo’n goede aanbieding is. De duurste variant van de ID.3 heeft een accupakket van 77 kWh, hetgeen goed is voor een actieradius van 550 kilometer. Die uitvoering gaat als Max richting de 55.000 euro kosten.

Reageren is niet mogelijk.