Volkswagen maakt excuses voor Golf commercial

0

Volkswagen gaat diep door het stof voor een commercial voor de nieuwe Golf op Instagram. In de betreffende clip is een donkere man te zien die door een enorme witte hand weg van een auto wordt geduwd.

In de clip staat een felgele Volkswagen Golf in een winkelstraat geparkeerd  De man die de auto van dichtbij wil bekijken, wordt op een afstand gehouden door een grote hand. De man wordt met één vinger opzij geduwd, bij zijn hoofd opgepakt en vervolgens een hotelgebouw in ‘getikt’. Een probleem: de grote hand is van een blank persoon, de man die van de auto wordt weggehouden heeft een donkere huidskleur. En dat blijkt het gebouw ook nog eens de naam ‘Petit Colon’ te heten, Frans voor ‘Kleine Kolonist’. Oeps.

Om het geheel nog wat erger te maken, verschijnen in het filmpje op de social media op speelse wijze de letters van ‘Der Neue Golf’ in beeld. Wie het beeld stilzet, leest het racistische ‘n’ woord, wat zowel in het Duits als Nederlands hetzelfde is. Dubbel oeps. Volkswagen is hierdoor ernstig in verlegenheid gebracht. Het automerk wordt van racisme beticht (de letters lijken eerst het woord ‘neger’ te vormen, maar uiteindelijk spellen zij het woord ‘Der Neue Golf’).

Volkswagen heeft de advertentie inmiddels verwijderd en zegt ernstig geschokt te zijn. In een statement zegt de autofabrikant: “Wij begrijpen volkomen de walging en woede die deze video opwekt. Het is duidelijk dat deze commercial fout en smakeloos is. Wij distantiëren ons sterk van deze als racistisch ervaren video en bieden oprechte verontschuldigingen aan”. Volkswagen noemt de video na de protesten zelf ook fout en smakeloos. ‘We kunnen begrijpen dat de clip bij veel kijkers tot verontwaardiging heeft geleid.

Volkswagen zegt uit te zullen zoeken hoe de commercial tot stand is gekomen, maar stelt zich van geen kwaad bewust te zijn geweest toen het filmpje gemaakt werd. In een reactie op Instagram en Twitter verontschuldigt het automerk zich voor de clip. “Wij zijn overvallen en geschokt dat onze commercial op deze manier kan worden geïnterpreteerd”, aldus Volkswagen, dat ook meldt nog uit te zullen leggen wat de bedoeling van de video is. Het ging om een creatief bedoeld filmpje waarbij de herkomst van de personen geen enkele rol heeft gespeeld.

Volkswagen wijst er op dat zij als autofabrikant veel doet aan de bestrijding van discriminatie en noemt als voorbeeld de sponsoring van projecten als ‘Migrant Representation’ en de ‘International Week Against Racism’. Het Duitse automerk is ook actief met opleidingen voor vluchtelingen. Het incident wordt volgens Volkswagen tot op de bodem uitgezocht.

Reageren is niet mogelijk.