Across: de giant Suzuki is terug!

0

Suzuki presenteert de eerste vrucht van haar samenwerking met landgenoot Toyota: de Across. Het automodel is kort door de bocht een RAV4 met een ander merklogo. Maar Suzuki presenteert haar nieuweling direct in stekker hybride vorm. Daarmee kan de Across toch interessant zijn voor diegenen die niet willen wachten op de soortgelijke uitvoering van de RAV4.

Langzaam maar zeker wordt Suzuki de invloedssfeer van Toyota binnen gezogen. Dat zal tot uiting komen in de introductie van nieuwe modellen. De Across bijt daarbij de spits af. Die is zoals gezegd gebaseerd op de RAV4. Toyota zal op een later tijdstip ook haar Corolla Touring Sports gaan leveren aan Suzuki. Die krijgt stekkerloze hybride techniek. Andersom wordt Toyota in India door Suzuki bevoorraad met (goedkope) modellen voor de lokale markt aldaar, waaronder de Baleno.

Suzuki heeft wel de moeite genomen om de voorkant van de Across lichtjes aan te passen (de koplampen zijn iets breder plus platter dan die van de RAV4, de inzetstukken van de mistpitten zijn groter, verder zien we een nieuwe grille in Swift stijl en een andere voorbumper), maar van opzij, achter en van is de nieuweling op het merklogo na identiek aan de RAV4. Binnenin kom je alleen een ander stuurwiel tegen. Zelfs het lettertype van de ‘Plug-in Hybrid’ badge is gelijk aan dat van de Toyota.

Niet dat dit een slechte zaak is, want de RAV4 is een prima allrounder: ruim, behoorlijk goed uitgerust (niet in de laatste plaats op het gebied van veiligheidsvoorzieningen) en nog belangrijker: de SUV komt beschikbaar met een stekker hybride aandrijflijn. Die kan Suzuki goed gebruiken om te voldoen aan de strengere Europese uitstoot normen.

Concreet gaat het om een 2,5 liter grote viercilinder die functioneert volgens de efficiënte Atkinson cyclus en ondersteuning krijgt van 2 elektromotoren. Een systeemvermogen noemt Suzuki nog niet, maar bij de soortgelijke uitvoering van de Toyota RAV4, die november vorig jaar werd aangekondigd, bedraagt dat 306 pk. De elektromotor op de vooras is 182 pk sterk en het exemplaar achter levert 54 pk. De Across kan in 6,0 seconden naar 100 km/u accelereren. De lithium/ion batterijen set heeft een capaciteit van 18,1 kWh. Daarmee is een elektrisch rij bereik van 75 kilometer mogelijk. Dat is meer dan gemiddeld voor een SUV in deze klasse en bovendien aanzienlijk royaler dan het gemiddelde afstand tussen woning en werk in Europa (circa 50 kilometer).

De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 22 gram/km volgens de WLTP cyclus en 26 gram/km op basis van de NEDC meetmethode. Die waarden komen goed van pas om de gemiddelde emissiewaarde van de door Suzuki in Europa verkochte auto’s onder de boetegrens van 95 gram/km te doen dalen. De werking van het stekker hybride aandrijfsysteem van de Across is afhankelijk van de gekozen rij modus. Er kan worden gekozen uit ‘EV’, ‘Auto EV/HV’, ‘HV’ en ‘Acculader’. In de eerste stand wordt de Across alleen elektrisch aangedreven, ook als het gaspedaal volledig wordt ingetrapt. In de modi ‘Auto EV/HV’ en ‘HV’ draagt de benzinemotor bij aan de vermogensafgifte als dat nodig is.

De Across is standaard uitgerust met E‑Four vierwielaandrijving. De elektromotor van 54 pk stuurt daarbij de achterwielen aan. In combinatie met de aandrijflijn voor de voorwielen kan de koppelverdeling voor:achter van 100:00 tot 20:80 worden gewijzigd. Volgens Suzuki zorgt dit voor een verbeterde stabiliteit tijdens het wegrijden op gladde oppervlakken, zoals besneeuwde wegen, en voor een extra veilig weggedrag in bochten op verschillende typen ondergrond. De vierwielaandrijving heeft niet alleen het voordeel dat de Across beter bij de les blijft op besneeuwde wegen, maar zorgt er ook voor dat het trekgewicht flink omhoog gaat. Een standaard RAV4 2.5 Hybrid mag 800 kilo trekken, maar de 4WD uitvoering 1.650 kilo. Dat maakt de Across ideaal voor mensen die een caravan mee willen nemen.

Suzuki omschrijft de Across als een SUV die ook op onverharde wegen goed kan presteren. De RAV4 kloon is daartoe voorzien van een Trail Mode. Dit is een automatische Limited Slip differentieelregeling die zorgt voor maximale grip en controle op gladde oppervlakken. Het systeem werkt door de remmen in te schakelen op de wielen die grip beginnen te verliezen en het koppel vervolgens te sturen naar de wielen die wel tractie behouden. De functie past ook het gedrag van de motor en de transmissie aan om de Across niet stil te laten vallen. De bodemvrijheid bedraagt 190 millimeter.

De Across is standaard uitgerust met onder meer LED verlichting, automatische airconditioning, 19 inch lichtmetalen velgen en een 9 inch touch screen met navigatie, Apple CarPlay plus Android Auto. Ook het Suzuki Safety System Pro is standaard, met onder meer Dynamic Radar Cruise Control, Road Sign Assist, Lane Tracing Assist, Blind Spot Monitor, Pre-Collision System en Rear Crossing Traffic Alert.

De Across arriveert komend najaar in de Suzuki showrooms. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt, maar die zou reuze mee kunnen vallen aangezien er maar weinig BPM afgetikt hoeft te worden bij een CO2-uitstoot van 22 gram/km. Klanten hebben de keuze uit 6 verschillende exterieurkleuren: White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic en Dark Blue Mica.

De ondergang van vele Britse automerken wordt geweten aan het feit dat die zich schuldig maakten aan zogeheten ‘Badge engineering’, wat Suzuki nu dus ook doet. Maar nood breekt wet. Suzuki kan de stekker hybride versie van de Toyota RAV4 zoals gezegd goed gebruiken om te voldoen aan de strenge Europese uitstootnormen. Daarnaast is er na de pensionering van de Grand Vitara een lacune in het gamma ontstaan. De Across vult dat alsnog op. Maar anders dan de RAV4 zal hij in Nederland niet leverbaar worden met een conventionele benzinemotor of als stekkerloze hybride.

Reageren is niet mogelijk.