Alfa Romeo viert 110de verjaardag met speciale tentoonstelling.

0

Het Italiaanse automerk Alfa Romeo blaast met trots zijn 110 kaarsen uit. Het museum in Arese heeft voor de feestelijke gelegenheid een speciale tentoonstelling gemaakt met steeds zeldzamere modellen.

Na zijn 100ste verjaardag zet Alfa Romeo een nieuwe stap met een extra decennium op de klok. Een mooi verhaal van 110 jaar dat gewoon doorgaat, ondanks de moeilijkheden die de autofabrikant regelmatig doormaakt. De festiviteiten voor dit speciale jubileum vinden plaats in de vorm aan van exclusieve presentaties in het Museo Storico Alfa Romeo in Arese.

Bezoekers zullen ter plaatse voor het eerst de zeer radicale Giulia GTA ontdekken, evenals 150 auto’s die voorheen achter de schermen van het merk waren opgeslagen. De Proteo en Caimano conceptstudies, de Sprint 6C en Scrabble prototypes en politievoertuigen maken ook onderdeel uit van de tentoonstelling. Voor mensen die een bezoek aan Italië te ver vinden, biedt Alfa Romeo aan om zijn juwelen te ontdekken via een video op YouTube. De clip van meer dan 55 minuten neemt je mee langs de meest opvallende hoogtepunten van de Italiaanse fabrikant.

Het Alfa Romeo Museum, gelegen aan de rand van Milaan in Arese, is een echt merkcentrum met meer dan 200 historische voertuigen. Het is dé locatie is om het 110-jarig jubileum van het merk te vieren. Als een speciaal geschenk voor alle ‘Alfisti’ fans over de hele wereld, opent Alfa Romeo nu de voorheen niet voor publiek toegankelijke opslagruimten van het museum voor het publiek en nodigt bezoekers uit om te genieten van 150 auto’s, trofeeën, kunstwerken en motoren (voor op de weg, in de lucht en voor marine toepassingen).

De collectie is onderverdeeld in 18 themagebieden, variërend van de vroegste auto’s van het merk, zoals de 20/30 ES, tot racewagens, met onder meer Formula 1 en Formula Indy modellen.

Andere hoogtepunten van de collectie zijn conceptauto’s, zoals de Caimano en Protéo, prototypes, zoals de Scrabble en Sprint 6C, het historisch sportmodel RL, Vittorio Jano’s 6C’s en recentere race en straat auto’s. Onderdeel van de tentoonstelling is ook een collectie opmerkelijke aandrijflijnen, waaronder de 4C 1500 uit de jaren dertig en de Formula 1 Turbo 415T’s.

Als onderdeel van de viering is de nieuwe ‘Alfa Romeo in Uniform’ sectie gewijd aan de voertuigen van de Carabinieri als eerbetoon aan de historische relatie tussen Alfa Romeo en de politie, die al lang de hulp inroept van de Biscione’s meest significante modellen. Dit gedeelte heeft onder meer een dynamische lay-out en 6 auto’s die de 60 jaar bestaande historische relatie met de Carabinieri vertegenwoordigen. Op de muren zijn de grafische afbeeldingen felgekleurd: het rood, het symbool van Alfa Romeo, en het blauw van de noodsirene lichten, benadrukken de historische beelden van de voertuigen, personages en gebeurtenissen die de relatie met Alfa Romeo kenmerkten.

Verder kan men dwalen van de 1900 ‘Matta’ die de Carabinieri a Mille Miglia won, tot de Giulia, de meest iconische van de ‘Gazzella’ modellen. En vervolgens door naar de 75 en een gepantserde versie van de Alfa 90. Ook aanwezig is een zeldzame Giulia Giardinetta. Het nieuwe gedeelte ‘Alfa in uniform’ van het museum roept de auto’s, de versieringen en de tijdperken op die de geschiedenis van Italië hebben gemarkeerd. Het is ontworpen door de architect Benedetto Camerana, die eerder (eind 2013) de renovatie en vernieuwing van het hele museum bedacht.

De nieuwe, gelimiteerde Giulia GTA is ontworpen ter ere van het 110-jarig jubileum van het merk, en maakt zijn eerste publieke debuut in Arese. Vanuit technisch oogpunt en qua concept is hij geïnspireerd op de Giulia GTA uit 1965. Ontwikkeld door Alfa Romeo’s racetak Autodelta, was deze ‘Gran Turismo Alleggerita’ gebaseerd op de Sprint GT uitvoering die wereldwijd sportieve successen boekten. De nieuwe Giulia GTA is gebaseerd op de Quadrifoglio uitvoering, maar is uitgerust met een krachtigere versie (540 pk) van de dubbel geblazen 2,9 liter V6 motor. Door het uitgebreide gebruik van ultralichte materialen profiteert hij van een gewichtsvermindering van 100 kg, waardoor een gewicht / vermogensverhouding van 2,82 kg/pk wordt bereikt.

Alfa Romeo was de fabrikant die de allereerste Grand Prix race en de eerste editie van het Formule 1 kampioenschap in 1950 won, met Nino Farina aan boord van een Gran Premio Tipo 158 ‘Alfetta’. Die overwinning werd in 1951 herhaald door Juan Manuel Fangio in de Alfetta 159.

 

Reageren is niet mogelijk.